As-Salam.
Cara paling bagus untuk merayau adalah dengan memastikan blog anda dah update dulu dengan entri terkini, then barulah anda jenjalan. Kenapa? Ok, cuba bayangkan anda nak pergi balik kampung ... ataupun nak gi berkelah kat mana2 kan ... sebelum anda pergi tu, anda mesti nak pastikan rumah anda, bilik anda, tempat tinggal anda tu dalam keadaan selamat. Barang-barang kat umah pun tak ada la sepah-sepah, ye tak? Pinggan mangkuk bercuci, lampu sumer dah tutup, takde suis lektrik terbukak, pintu semua dah kunci .. semua tu mesti dipastikan sebelum anda kuar rumah kan?

Begitulah juga dengan blog anda. Sebelum anda buat bloghopping, atau blogwalking, cuba buat satu entri ... tengok juga blog anda tu tak ada masalah apa2. Barulah nanti seronok nak berjalan2 ... mana tahu ada yang balas kunjungan mesra anda tu, leh la tengok entri terbaru .. so tak ada la dijamu dengan entri2 lama .... dan pastinya ia akan meningkat kredibiliti anda sebagai seorang blogger. :)

Cara begini lebih bermakna lagi seandainya nanti anda terblog hopping kat blog2 yang tetiba ada hubung kait dengan entri terbaru anda, so tak adalah segan silu nak tinggalkan link entri anda .. ye tak?

Namun, bukan semua orang leh buat entri sokmo, ada masa blank ... so tak apa .. :) cuma ini satu petua. Nama pun petua .. leh ikut dan leh tak ikut...bukan semua petua rasi .... ada yang tak sesuai ... so tak perlulah ikut. Jangan ingat otai blogger yang hebat2 tu (bukan saya ye) buat tips dan petua semuanya leh pakai. Ia mungkin sesuai untuk dirinya dan blognya yang hebat SEO, bagi blogger baru .. mungkin tidak, so leh cuba cara lain.

Ingat tu yer .. BUKAN SEMUA petua dan tips yang diberikan oleh blogger2 lain terutama yang hebat2 tu leh dipraktikan dengan blog kita dan cara kita. :) Jika bijak, mungkin boleh twistkan skit bagi ia sesuai dengan blog kita yang tak seberapa ini.

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. petua ni mmg btol. saya slalu amalkan bw lps buat entry br je. tp kdg2 tak terbuat gk tp ttp bw. biasa la tu. huhu

    BalasPadam
  2. betul3.tidak dinafikan tu bro..memang sy pun suka update dulu,baru bw..kalau tak,takut orang bosan asik masuk entry yang sama je..eheee

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement