Blog saya satu ketika dulu.
As-Salam.
Ramai yang baru ada blog, baru nak naik kata dalam entri2 mereka, mereka seronok berblog, seronok dapat kawan dan kenalan, seronok dapat berkongsi cerita dan pengalaman. Ye .. benar, time awal2 ni ... memang kita akan rasa begitu. Tunggula naik skit demi skit .. follower jadi ramai skit masa lagi ... makin dikenali .. aha .. barulah muncul dunia blog sebenar!

Ramai yang buat blog dengan harapan untuk berbuat sesuatu yang baik. Gitulah juga dengan dunia media jaringan sosial. Facebook mula2 dibuat dulu pun untuk kawan2 si mamat rambut kerinting tu je, buat perkongsian ilmu, jadual, perbincangan ilmiah ... pastu sikit demi sikit, potensinya diperluas .. lalu tengok ... apa jadi sekarang, dah tak monolog lagi .. dah jadi public - semua orang leh akses. 

Masa saya mula2 buka akaun facebook, waahhh seronok sangat dapat jumpa balik kenalan lama, pastu skit2 kenalan yang tak berapa nak kenal nambah .. approve - ohh saya jugak yang salah ye tak? ... Sampai satu tahap .. saya tak kenal pun sapa ada dalam facebook saya - sebab yang banyak muncul di wall saya kini bukan orang yang saya kenal, tetapi mereka yang saya tak kenal langsung. Bukan nak menidakkan prinsip berkawan ni, ini hanyalah sebagai contoh bagaimana dunia blog juga berevolusi seperti ini.

Bangku Kosong di awal2 dunai blog

Lalu, seperti mana telah berlaku dalam jaringan sosial, dunia blog juga tak ketinggalan terkena tempias negatifnya. Cerita-cerita adu domba, citer fitnah .. citer sensasi bagai membuak2 mendapat perhatian. Saya dengan rela hati akui benda ni sebab inilah apa yang saya telah buat. Anda? Berani mengaku? Tapi dalam kita cuba jadi tidak hipokrit dengan diri, nak tanak ... kita pun akan terbelenggu juga.

Saya tabek pada blogger yang sentiasa setia dengan entrinya, tak pernah nak sensasi, tak pernah nak buat onar dalam dunia blog. Mereka tetap bercerita benda yang sama - bercerita apa yang mereka suka bercerita. Mereka tak heran pun blog derang ni banyak ke...sikit ke follower. Dan kalau ada pun .. memang follower yang ada tu adalah kategori follower tegar blognya. Memang akrab dah. Memang kenal dah. Dah tahu personaliti si empunya blog tu ..... malah dah berjumpa pun.

Sekali lagi, penghormatan buat blogger-blogger yang sentiasa cool dengan blog mereka. :)

Bagi newbie (macam saya), berhati-hatilah dalam dunia blog ini. Indah dipandang tak semestinya sedap didengar (dibaca). Elakkan kontroversi melanda blog anda ... sebab bila ia melanda .. ibarat garuda besar datang menjergah tanpa rasa belas rasa. 

**p.s: Pernah terima "What The F**k" dalam ruangan komen .. terkesima saya ...

16 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. miza suka tulis pasal life miza. apa saja yang brkaitan dengan miza. tak suka nak campur adukkan dengan gosip artis atau perkaran yang sama sekali tidak berkaitan dengan miza.

    BalasPadam
  2. @Miza Yusof Hmm pembabitan awal saya pun gitu, sekitar tahun 2007-2008, buat website sendiri, citer kisah keluarga ... time tu blog ni blom popular lagi. :)

    BalasPadam
  3. yg penting kita sama-sama menghormati :)

    BalasPadam
  4. nak tulis blog harus tabah. xsemua org suke apa yg kita tulis tu.

    BalasPadam
  5. pakcik hasrul - err pakcik la dah lama bloging kan.. sy lagi la newbie.. at least pakcik dah angka 4.. sy baru cecah 3... tu pun kelmarin...

    BalasPadam
  6. @~nsar~ Apa yang empat? apa yang tiga nih ekk?

    BalasPadam
  7. @Amiera Hilton Kena kental gitu ... nak kental .. kena tahan kena uli2 banyak kali .. hahaha.. kan kan?

    BalasPadam
  8. Hurm,... berblogging tu biarlah berpada,.. tak perlulah nak terlalu expose dunia kita kat dalam tu,... then, follower tak perlulah ramai... huhuhu... better yg kita kenal kan,....

    BalasPadam
  9. follower la pakcik...

    Aiman: pada sy bergantung pada apa yang kita niat la...

    BalasPadam
  10. betul tu..saya pun newbie juga..baru je kenal blog sebulan..hehe..thanks atas nasihat..

    apa fungsi poke kat faceboook

    BalasPadam
  11. seronok pulak baca pasal newbie ni, sebab saya pon boleh dikategorikan newbie.!

    BalasPadam
  12. hurm..nasihat yg baek untuk newbe..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement