As-Salam.
Entri sebelum ini [Blogger Popular Adalah Blogger Beridentiti] dah diceritakan tentang perlunya identiti untuk menjadi blogger terkenal ... famous amous gitu. Selain dari identiti, saya juga beritahu bahawa blogger yang popular selalunya membawa niche sendiri .... dia ada target pembacanya sendiri. Tak mudah nak carca merbakan blognya dengan entri2 yang di luar dari bidang dan pemahamannya.

Kita lihat saja blog yang cerita pasal tips berblog .... nahh .. mudah je dapat follower beribu riban, selain dengan mudahnya orang atau blogger lain akan buat rujukan ... dan copy paste sumber berkenaan, selain letak dalam bloglist.

Niche bermaksud ada batasan ... ada ruang ... ada kumpulan sasaran. Blogger yang popular dan terkenal selalunya bercerita tengtang sesuatu yang mereka arif. Jadi, tak leh nak klepek2 .. kelentong2. Entrinya tak lari jauh dari apa yang dia tahu. Kalau blog tu soal hiburan, jadi dia akan bercakap soal hiburan. Kalau soal agama .. dia akan bercakap soal agama. Blog2 yang punyai niche begini amat mudah untuk popular sebab blogger2 lain akan merujuk benda yang sama dari sumber yang sama.

Pernah tengok 50 blog pilihan InTrend? Kat dalam majalah tu dah sah2 dah tunjuk bahawa blog yang ada identiti, ada niche sendiri mudah nak popular sampaikan majalah pun teringin mempopularkan mereka. Dan menariknya, ia memaparkan blog2 tersebut dalam kategori - satu lagi bukti niche itu penting untuk blog jadi sebutan ramai.

Jadi, agak2 nak jadi blogger popular, blog terkenal .... lakukan 2 perkara penting ini: Blogger Berindentiti dan Blog dengan Niche.

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. aku mahu jd blogger biase2...popular sangat pon tak mahu. sebab? makin ramai readers,makin ramai followers,makin berat tanggungjawab huhuhu

    BalasPadam
  2. blog saya niche merapu..aci x??muahahahaha

    http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/doktor-cantik-lelaki-buncit-dan-dot-dot.html

    BalasPadam
  3. miza tak keja popular. miza cuma suka menulis dan gila komen. tak kisah ada orang nak follow ke tak. yang penting miza puas ada orang komen walaupun dia tak follow. sebab miza rasa apa yang miza tulis dibaca :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement