As-Salam.
Pernah tak masa sekolah2 dulu buat karangan yang lebih kurang macam ni:

Saya Sebatang Pensil

Pernah? Hmm .... semua orang buat tajuk serupa, tak lari kan ... pendahuluan pun lebih kurang sama gak. Citer pasal asal usul ... dan seterusnya. Pastu masuk isi, pengalaman jadi pensil ... lalu kat akhirnya .. tamat riwayat menjadi pensil.

Ok, macam blog juga. Tajuk mungkin sama, tapi isi dan pengolahan mungkin berbeza. Jadi, tak timbul isu tiru-tiru ni.... dunia blog adalah dunia kreatif. Anda sebenarnya berkarya dengan bahasa dan penyampaian tersendiri. Masing-masing ada luahan sendiri, tak perlulah nak dijadikan isu. UHh .... 

Lain orang lain pendapatnya. Kalau sama pun, cara olahan dan cara memberikan pendapat pasti berbeza. Ada yang lain. Pasti. Jadi, kalau ada yang mengherdik kata tiru tajuk la bagai .... nampaknya orang tu dulu pasti tak buat latihan mengarang tu...hehehee...

Tak apalah yer. Kepada mereka yang seronok berblog, teruskan menghasilkan karya anda. Ingat senang ke nak mengarang ni? Uhh susah oo nak mengalirkan idea. Bukan mudah. Lain background, lain caranya. Ada ilmu skit... tambah2 la kasik sedap dibaca.

Buat bloggers ... jangan serik untuk menulis. Nampak cam nak wat tajuk serupa .. buat je. Sebabnya anda ada isi yang nak diluahkan, ada rasa ingin disampaikan, ada ilmu ingin dicurahkan .... jadi jangan sebab tajuk .. anda bantutkan segalanya ... dah karang ..tapi tak publish2 .. :)

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. bagus pos ni.. memang ada kebenarannya :)

    BalasPadam
  2. setiap orang punya idea tersendiri utk menulis walaupun menulis cerita yang sama...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement