Serlahkan blog anda antara yang lain. Foto: Lensahasrul

As-Salam.
Tadi saya blogwalking ke blog2 yang memang nampak hebat-hebat belaka. Sekali pandang dah rasa keterujaan, nampak blog tu lain dari yang lain. Ia menyerlah pada pandangan mata saya. Bagaimana empunya blog itu menyerlahkan blognya sehingga ada aura dan karisma tertentu?

Citarasa kita tak sama. Jadi tiada penjelasan objektif mengenainya. Subjektif mungkin tapi still, ia berkait dengan selera dan citarasa orang dan pengunjung. Pengunjung belum tentu membaca ... jadi blog tu mungkin ada pengunjung, trafiknya mungkin tinggi, tapi adakah blognya, entrinya dibaca oleh pengunjung?

Ini juga sebab saya tak letakkan shoutbox atau kotak jerit dalam blog saya. Dulu, saya letak ... tapi kemudian, tidak lagi. Saya ingin interaksi dengan pengunjung dan saya mahukan mereka baca entri2 saya. Bukan hanya blogwalking dan jerit tak tentu hala (erkkk ... saya pun buat ni tau! hahaha), tapi inginkan mereka memberi komen dan pandangan terhadap entri yang saya buat.

Entri yang berkomen, menunjukkan ia telah dibaca. Dan kini, ada cara lain ... iaitu butang LIKE, satu cara lain untuk notifikasi bahawa entri itu telah dibaca. Saya dah letak sebab saya tahu, bukan semua pembaca ada idea apa yang ingin dikomen, jadi butang LIKE itu adalah satu alternatif.

Bagaimana kalau tak ada akaun facebook? Masalah juga bukan? Ada benda lain leh anda sebagai pembaca buat, boleh kongsikan menerusi sharing button yang ada. Klik je dan anda boleh share di blog anda, di google buzz mahupun kat yahoo.

Saya berpendapat, antara nilai seorang pengunjung adalah apabila ia berikan komen. Jika seorang pengunjung itu banyak berikan komen, ia tunjukkan bahawa blogger atau pengunjung tersebut dah banyak kali singgah di blog anda dan BACA entri yang anda buat. Mereka ini adalah permata dan merekalah yang perlu diangkat, kerana mereka sebenarnya yang berikan anda semangat untuk terus menulis entri!

16 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. tau xpe!
    besenyer kalo sy bkk blog, mest tgk dlu ader komen ke x.
    ngee.

    BalasPadam
  2. thanks bro hasrul! kala ini entry ini amat diperlukan... :) saya...nak buang shoutbox jugak, boleh ke? *dalam dilema*

    BalasPadam
  3. terpulang pada blogger nak wat camne kat blog diorang... yang penting ada interaksi dan maksud entri yang dipaparkan sampai kepada pembaca...

    BalasPadam
  4. taw takpe tapi blogger baru cam saya ni kene letak shoutbox untuk tw spe yg singgah

    BalasPadam
  5. saya suka membaca dan komen...hehehehe

    BalasPadam
  6. @Shahrul Hairy Shaharuddin Betul ... tapi kadangkala blog ini berlimitation ... betul tak?

    BalasPadam
  7. @mas.saari Gitulah ... tapi tak semua orang dapat beri komen dari apa yang dia baca.

    BalasPadam
  8. @specky gurlz Ya, untuk newbie memang disarankan untuk letak shoutbox ... sebab ia sebagai langkah permulaan untuk dapatkan ramai kenalan bloggers dan juga bagi membantu promosi

    BalasPadam
  9. Saya berpendapat, shoutbox bagi peringkat pengenalan blog, memang boleh membantu promosi blog dan interaksi. Ia bagi peluang untuk orang lain berikan trafik walaupun tidak genuine, tapi tak mengapalah ... ia sebagai permulaan ...

    BalasPadam
  10. saya sangat setuju dengan entri anda...kadang org blogwalking tanpa membaca entri pun...

    BalasPadam
  11. Betul, setuju sangat..
    Sekarang pun terasa jugak nak buang shoutbox tapi kadang2 fikir, ada guna jugak..
    Takpelah, biarkan je dulu..
    A'ah, sy pun suka bila dapat komen ni..
    Paling suka kalo ade yg bagi pendapat sendiri..
    Kadang2 ade komen yg mampu buat kita tersenyum..
    Huhuhu..



    Entry Terbaru : Blog Lucah Semakin Digemari

    BalasPadam
  12. wee!! sukerr!! kena buang gak shoutbox ni pesengan..baru tahu kan diorg mai baca ker juz tinggal shout jer kat blog kita nih..muahahaa.. bagus r blog bro ni...eeee!! saya sukerr mai sini..info berlambak2 poenuh sefail ni kalo simpan..

    Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    BalasPadam
  13. kadang2 speecless just klik like jer

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement