As-Salam. Agak-agak tahu tak sebab anda berblogging secara objektifnya? Secara subjektif ramai dah bagitahu dalam blog masing-masing, malah banyak segmen yang dianjurkan oleh blogger-blogger juga bertanyakan hal yang serupa.

Tapi secara keseluruhannya, saya boleh nyatakan di sini berdasarkan artikel yang saya baca dari ComLuv.Com ialah terdapat 5 sebab utama mengapa perlu untuk berblogging. Mari sama-sama kita lihat samada ia tepat tentang sebab musabab kita semua berblog.

5 Sebab Mengapa Perlu Menulis Blog


Memperbaiki gaya penulisan
Tak kiralah blog anda itu ditulis dalam bahasa melayu atau inggeris, malah dalam apa jua bahasa sekalipun, ternyata .. seseorang yang mempunyai blog ingin memperbaiki gaya penulisannya, samada untuk kepuasan diri sendiri mahupun sebagai satu daya tarikan kepada blognya. Ramai yang suka menulis, namun tak ramai yang punyai gaya penulisan yang menarik. Blog memungkinkan hal itu berlaku, kerana dari semasa ke semasa kita akan memperbaiki gaya penulisan kita. Semakin lama kita berblogging ... semakin lama ia menjadikan kita sebagai seorang penulis. Mana tahu ... suatu hari kelak, anda akan terbitkan buku anda sendiri.

Memperbaiki gaya bahasa
Bila mana anda sentiasa menulis untuk memberikan entri yang terbaik, anda secara tak langsung memperbaiki gaya bahasa anda. Cara penyampaian, tatabasa, tutur bicara semuanya mesti nampak ok dan sempurna (di mata anda tentulah).

Menambah ilmu pengetahuan
Secara tak langsung dalam mencari entri terbaik untuk blog anda, anda akan observe blog orang lain, baca buku dan majalah, menonton rancangan TV berkualiti dan mencari sumber dan maklumat yang diperlukan untuk memenuhi tajuk entri anda. Dan dalam masa yang sama ... ia menambah pengetahuan anda secara tidak langsung.

Berkongsi ilmu pengetahuan
Secara amnya, blog boleh dijadikan satu sumber ilmiah buat sesetengah orang. Bergantung dengan apa yang kita tulis, isi entri kita boleh dijadikan sebagai satu bahan rujukan secara tidak formal kepada orang lain.

Peroleh Pendapatan
Blog boleh menjana pendapatan jika betul caranya. Blog bukan sahaja dibaca di kalangan bloggers tetapi ramai orang, dan mungkin antara ramai itu merupakan pengiklan yang mahukan pendedahan kepada produk mereka. Blog yang punyai ramai pembaca dan sering dikunjungi hampir setiap minit oleh pengungjung baru (unik visitors) .. menjadikan ia satu platform pengiklanan yang boleh diharapkan.

Olahan dari sumber: ComLuv.Com

5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. hhehe..sharing dgn kawan2 yang duk jauh2 yang bertahun2 jamang komunis xjumpaaa..kalo menambah pendapatan..bonus bagi sesebuah blog itu melainkan blog itu mmg utk menjana pendapatan...kan??


    Kalo free meh ler singgah my blog....klik je link ini --> mummylovers blog

    BalasPadam
  2. whoa..bagus tips ni bang ..haha ...tapi, mcm mana nak buat visitors ngn trafik makin bertmbah-2 bang ...

    BalasPadam
  3. @Spudin Kena rajin promosi, cara terbaik adalah dengan blogwalking

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement