Bos bukan hanya sebagai rujukan tetapi teman. Foto: Lensahasrul
Anda menyampah dengan bos anda tak? Kalau benar .... kesian bos anda. :) Bukan apa ... bila boss dibenci dan tidak disukai oleh staff yang lain, pastinya akan efek mutu kerja secara tidak langsung. Ia akan memberikan persekitaran yang tidak bagus. Sentiasa tegang ... sentiasa berada dalam keadaan tertekan. Ini menyebabkan kita tak seronok bekerja.

Mungkin sebab itulah saya ambil keputusan untuk berhenti (sebenarnya tamat kontrak) bekerja bawah orang. Bila ada boss ni .. macam-macam hal. Tapi itu saya ... saya elak dari menjadi mangsa tekanan. Saya bukan tak boleh bekerja bawah orang, boleh je .... cuma ada kala kita perlu masa untuk fikirkan sampai bila kita nak bekerja sampai tak hingat nak balik umah.

Ada boss yang bagus dan baik.... macam wife saya .. hehehe ... eceh. Uhh siyes ... sampai majlis perpisahan macam2 dia dapat. Saya ni ... benti tak ada pun majlis perpisahan .. takde pun adiah .. huhuhuhu walaupun sebenarnya saya yang mintak tak nak... hehehe.

Macam mana nak jadi boss yang baik? Sebelum ni saya pernah bagi tips dalam blog ni .. saya tak tahu saya letak kat mana .. trylah cari yer ... kalau sungguh2 nak jadi bos yang baik. Bukan mudah sebenarnya nak jadi boss yang baik .... tapi tak susah nak  jadi staff yang baik. Boss yang baik akan berikan staff yang terbaik. Dan staff yang terbaik .... belum tentu datangnya dari boss yang baik. 

Boss yang baik akan dihargai. Foto: Lensahasrul
Dalam bekerja, sebagai boss .. penting bagi kita melihat staff sebagai ahli keluarga kita. Jangan jadi boss yang sombong ... sebab kalau kita sombong ... staff pun sombong. Bila jadi gitu .. masalah akan timbul dan masalah yang ada pula tak dapat diselesaikan dengan baik.

Bagi anak-anak buah, jangan perlekehkan boss-boss anda. Ada sebab kenapa mereka tu jadi boss, cuba belajar bertanya ... sebab kadangkala ... boss suka bila ditanya tentang kerja .. jangan lak tanya pasal gossip atau benda yang tak ada kaitan dengan kerja. :) - walaupun ada yang suka ...tapi sebolehnya elakkan. Nak tanya benda lain dari kerja .. tanya time bukan kerja ..macam lunch hour ke. Ok?

Orait. Moga anda dan semua kita dapat jadi boss (oppsss) dan anak buah yang baik. Yippeiii.


Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement