Langkau ke kandungan utama

Siapa Mat Dan? 13 Fakta Mengenai Lelaki Mat Salleh Yang Fasih Berbahasa Terengganu

Tetiba nama Mat Dan kembali popular. Walaupun ramai yang dah kenal terutama orang Terengganu, tetapi ada juga yang tidak tahu kewujudan lelaki ini yang terjatuh cinta dengan kecantikan Pulau Kapas sehingga menyebabkannya tinggal di pulau itu lebih daripada tempoh yang sepatutnya ... haha.

Ok. Siapa dia Mat Dan? Ramai yang mungkin nak tahu lebih atau serba sedikit mengenai lelaki Mat Salleh yang fasih berbahasa Terengganu. Adakah dia berkahwin dengan wanita jelita Terengganu sehingga lidah Inggerisnya dah bertukar menjadi lidah Terengganu?

13 Fakta Mengenai Mat Dan, Lelaki Mat Salleh Yang Fasih Berbahasa Terengganu

13 Fakta Mengenai Mat Dan, Lelaki Mat Salleh Yang Fasih Berbahasa Terengganu
  1. Nama sebenar Mat Dan ialah Daniel Tyler. Berusia 26 tahun.
  2. Bapanya yang merupakan ahli perniagaan bernama Kevin, 53, dan ibu Nicol, juga 53, telah beberapa kali ke Malaysia bagi melawat anak mereka.
  3. Daniel Tyler berasal dari Bristol, England. Pertama kali jejak Malaysia pada tahun 2009, ketika berusia 19 tahun selepas menyelesaikan Advanced Subsidiary level.
  4. Mengembara ke Asia Tenggara, sehingga akhirnya terpikat dengan keindahan di Pulau Kapas. Beliau sebelum itu mengembara ke Thailand, kemudian Laos sebelum ke Pulau Perhentian, yang akhirnya beliau ambil keputusan untuk menetap di Pulau Kapas selama lebih 6 tahun.
  5. Mat Dan Tyler - Lelaki Inggeris Fasih Berbahasa Terengganu
  6. Daniel Tyler telah memeluk agama Islam. Beliau tukar nama menjadi Kareef Daniel Abdullah. Sekarang anda tahu daripada mana datangnya Mat Dan (Mat Daniel).
  7. Mat Dan merancang untuk berkahwin pada tahun 2016, dan identiti wanita tersebut masih lagi menjadi misteri.
  8. Mat Dan juga merancang untuk melanjutkan pengajian dalam bidang Biologi Marin.
  9. Sebab utama kenapa Mat Dan menetap di Malaysia adalah disebabkan keramahan dan hospitaliti penduduk negeri Terengganu yang mesra dengannya.
  10. Boleh bercakap dan mula fasih berbahasa dialek atau loghat Terengganu selepas 3-4 tahun berada di Terengganu. Kefasihannya disebabkan oleh sifatnya yang mahu berkomunikasi dengan lebih baik dengan penduduk tempatan, kerana rata-rata penduduk tempatan tidak tahu berbahasa Inggeris.
  11. Dia kini menjadi kurang lancar berbahasa Inggeris apabila telah fasih berbahasa loghat Terengganu. Malah, semasa perkahwinan abangnya di England, semua ahli keluarga terkejut apabila pertuturannya diakhiri dengan perkataan - Lah.
  12. Mat Dan sudah ada program TV sendiri iaitu Haramain Backpackers – Trans Siberian. Program ini menceritakan pengalaman realiti bersama seorang lagi rakannya menjelajah ke 11 negara sejauh 29,ooo kilometer.
  13. Merupakan kawan dan sahabat kepada PU Amin.
  14. Phobia dengan buah Durian selama 2 tahun disebabkan tempoyak yang disangkakan aiskrim. Tetapi sekarang, antara masakan yang disukai ialah Ikan Patin Masak Tempoyak.
Mat Dan Tyler di Mekah
Nama Mat Dan makin menjadi sebutan baru-baru ini selepas keluar di program sebuah radio tempatan. Ramai yang kagum dengan kefasihan Mat Dan boleh bertutur dalam bahasa Melayu loghat Terengganu. Orang Terengganu sendiri pun kagum .. uhh sedap molek ja dia sembang bahasa Terengganu.
[Baca] Rahsia dan Teknik Buat Duit Dengan Forex


Boleh follow Mat Dan di FB Officialnya di sini - https://www.facebook.com/matdantyler/


Dah baca post berikut:

advertisement


Komen Pembaca ...

  1. wah menarik ni ...who's Mat Dan? hehehhe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeahh .. siapa Mat Dan? Rasa lebih baik dia gunakan nama Muslim dia ..

      Padam
  2. pergh suka makan ikan tempoyak..kita geng..ehhee

    BalasPadam
  3. semalam baru tengok program kat astro. niatnya acah nak survey tempat untuk next project travel. Tengok lelaki ni terus jatuh hati...opsss jatuh hati dengan cara percakapan dia. mmg ohsem boh hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eceh .. jatuh hati la puloppp .. hahahaa

      Padam
  4. bukan senang nak belajar loghat terengganu ni nak2 orang luar negara lagi lah tapi memang terbaik la mat dan ni.

    BalasPadam
  5. Menarik...fasih ckp ganu..

    Sy minta izin share ye tuan HH.

    BalasPadam
  6. Memang respeklah kat dia. Tapi saya lebih respek kepada famili dia. Boleh menerima dengan hati terbuka anak mereka masuk Islam. Pada saya, itu mentaliti orang Eropah yang tidak ada pada masyarakat kita.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact Me'. Terima kasih.

Popular

Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Bersalin Caesarean

Terkejut. Saya selama ini ingat bahawa ikan haruan ini, baik ikan segar mahupun pati ikan haruan beri kesan terbaik untuk penyembuhan luka. Hmm rupanya, kesan positif penyembuhan tersebut adalah bergantung dengan metabolisma dan keadaan tubuh seseorang. Saya baru dapat tahu bahawa bahaya makan ikan haruan ini terutama untuk ibu/isteri yang bersalin secara pembedahan caesarean.

Serius, Saya betul-betul tak tahu, malah ketika isteri saya dalam minggu akhir untuk melahirkan anda .. saya dah belikan satu set pati ikan haruan berharga RM39. Isteri saya pula dah carikan bekalan ikan haruan segar menerusi rakan-rakan pejabatnya.
Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Pantang Bersalin Secara Bedah Caesarean Sebelum ini, isteri saya bersalin secara normal. Memang ketika dalam pantang bersalin, isteri saya akan makan ikan haruan dan juga pati ikan haruan. Ikan haruan memang dikenali mempunyai nilai kebaikan untuk penyembuhan luka. Semua orang tahu akan perkara ini.

Malah, makan ikan haruan telah me…

Lubuk Tudung dan Telekung Harga Murah

Cari lubuk tudung dan telekung dengan harga murah? Aha .. kalau anda seorang peniaga untuk pakaian wanita terutama menjual tudung dan telekung .. anda tentu mahu pergi ke tempat yang akan saya nyatakan nanti.

Ia adalah tempat di mana anda boleh dapat pelbagai jenis pakaian wanita dari tudung, telekung, skarf, blouse, jubah, seluar serta kain ela. Yang menariknya ialah, ada di antaranya adalah dari jenama-jenama terkenal tapi dengan harga yang mampu buat anda memborong sampai sepuluh hingga dua puluh helai dengan senyuman manis.
Lubuk Tudung dan Telekung Harga Murah Lubuk yang saya maksudkan ialah Pasar Kemboja Parit Buntar. Ia merupakan tempat setempat yang menjual pakaian wanita dengan harga murah dan berpatutan. Pasar Kemboja ini unik kerana ia terletak di dua sempadan negeri iaitu Perak dan Pulau Pinang.

Jika anda ke sini, anda tentu terkejut apabila mendapati ada peniaga-peniaga ini datangnya dari seluruh Malaysia. Malah ada yang datang dari kawasan beli-belah terkenal tatkala Ram…

Bagaimana Cara Nak Jadi Jutawan Dengan Produk Sendiri?

Siapa yang tak teringin nak jadi jutawan kan? Sejak saya menjadi seorang blogger sepenuh masa sejak 2010 ni, saya dah nampak ramai rakan-rakan saya yang jadi jutawan. Dulu, mereka sama-sama tulis blog, tapi kini sudah berbisnes dengan produk sendiri. Awalnya untung sikit .. tapi sekarang, dah boleh dianggap sebagai jutawan.

Susah ke nak jadi jutawan ni? Ok ... mari kita semak dulu apa maksud jutawan ni. Jutawan bermaksud seseorang yang mempunyai wang atau harta yang bernilai berjuta-juta ringgit. Kalau anda ada wang atau harta lebih dari juta - ada billion, anda tetap dipanggil jutawan. Dalam bahasa Malaysia, tiada perkataan khusus untuk seseorang yang miliki wang atau harta berbillion ringgit.  Bagaimana Cara Nak Jadi Jutawan? Sekarang anda dah tahu apa maksud jutawan. Jadi, jika anda nak jadi jutawan .. misi anda mestilah untuk mempunyai dan memiliki wang atau harga lebih dari sejuta ringgit. Capai je harta bernilai juta, maka dah boleh dapat title jutawan (dari segi istilah).

Tak a…