Panduan Teknik Menulis Resume Kerja

Panduan Teknik Menulis Resume Kerja - Sedang mencari pekerjaan selepas tamat belajar? Apa yang selalu anda lakukan selepas tamat belajar, dalam hal untuk mencari pekerjaan? Ya, pastilah sibuk menulis resume dan menghantarnya kepada calon-calon majikan terpilih. Namun, sayang sekali ... ramai yang gagal mendapat panggilan temuduga kerja walaupun sudah beratus resume dihantar setiap hari. Apa silapnya?

Saya pun seperti ramai lepasan graduan dan siswazah yang lain adalah antara mereka yang menulis resume secara melulu. Tak pernah nak ikut format peredaran masa, resume kerja yang ditulis dibuat sesedap gigi yang dah kuning; manalah hai tidak direject awal-awal oleh calon majikan! Resume kerja adalah satu dokumen penting buat lepasan ijazah, diploma dan sijil yang baru tamat belajar serta mahu membina kerjaya yang diidamkan.

Panduan Teknik Menulis Resume Kerja

Ya, saya mengaku ... satu waktu dahulu, saya gagal mendapat kerja kerana resume kerja saya yang lemah dan tidak memikat hati calon majikan. Saya dapat pekerjaan selepas tamat belajar pun bukan sebab resume saya, tetapi atas dasar kawan tolong kawan. Itu kegagalan saya yang nyata.

Tapi dulu mana nak ada panduan tentang cara serta teknik menulis resume kerja. Kalau adapun, ia bukan yang terkini. Andai tak silap, saya tulis resume pun berdasarkan template di dalam buku teks sekolah menengah... uhh .. memang fail lah jawabnya. Tu format tahun bila??

Kesilapan Menulis Resume Kerja Pertama Kali

Antara kesilapan besar dalam menulis resume ialah ...
  • Menulis resume seperti menyediakan sebuah esei, walhal calon majikan mahu anda berikan butiran yang padat serta padat.
  • Hanya menggunakan satu template resume sahaja, walhal latar belakang calon majikan adalah berbeza-beza.
  • Menulis resume dengan kandungan yang tidak menepati kehendak calon majikan.
  • Tiada cover letter.
  • Tidak menulis anggaran gaji yang dikehendaki - perlu buat sesetengah calon majikan.
  • Gagal paparkan kekuatan diri agar berjaya dipilih untuk temuduga.
  • Resume tulis lain, bila ditemuduga diterangkan benda lain.

Mana Nak Dapatkan Panduan Tulis Resume Yang Bagus?

Jika anda baru sahaja tamat belajar dan mahu segera memohon kerja, maka saya syorkan anda peroleh dulu tatacara, teknik serta rahsia menulis resume yang betul. Ramai pencari kerja khususnya lepasan graduan dan ijazah yang gagal untuk mendapatkan kerja pertama mereka disebabkan oleh kelemahan yang ada di dalam resume yang dihantar kepada calon majikan.
Serius nak dapatkan kerja pertama di syarikat besar yang anda idamkan. maka dapatkan panduan teknik menulis resume kerja yang telah disediakan oleh Tim Infokerjaya.

[Klik Pautan Ini] Rahsia Resume Kerja

Dulu, saya tak ada panduan seperti ini. Untung sekarang ramai pencari kerja yang sudah ada rujukan serta tips untuk hasilkan sebuah resume yang bagus. Kalau tak gunakan, amatlah rugi ... ianya untuk masa depan.


1 comment... add one now

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact'. Terima kasih.