Ada blogger yang seperti hilang punca dan tak pandai nak tulis entri blog. Bukan sebab idea tidak ada, tapi tak tahu nak karang cerita. Ok, dalam entri ini saya mahu kongsikan tips bagaimana anda sebagai seorang blogger nak buat bila berhadapan situasi di mana anda tidak pandai nak tulis entri blog.

Jika Tak Pandai Tulis Entri Blog ...

Cara saya mudah, apabila idea banyak ada, tetapi hilang punca untuk karang dan olah ayat, maka pendekatan menggunakan key point dilakukan. Ayat ringkas macam anda tulis nota sudah memadai menjadi pembuka bicara, lalu teruskan highlight tajuk entri dan isi. Kemudian, anda tuliskan isi entri yang anda mahu sampaikan itu dalam bentuk point-point.

Cuba lihat contoh entri saya di bawah ini ....

Entri di atas mengenai rahsia negara Israel, saya takut nak olah banyak-banyak, risau silap bicara, lalu saya buat dalam bentuk point-point. Ia dapat elakkan saya dari tulis merapu-merapu atau tersasar dari fakta. Dengan cara ini, bukan sahaja saya dapat selesaikan masalah tak pandai nak tulis entri, tetapi menjadikan entri tersebut lebih fokus dan tidak terkeluar dari topik (yang sering saya lakukan).

Maka, apabila anda tidak pandai nak olah, buat ayat atau dengan kata lain tak reti nak tulis entri dalam bentuk ayat karangan, maka buatlah dapat bentuk point. Mudah, senang dan selamat ... hehehe...



Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

10 Komen

terima kasih untuk tips ni HH

Reply

tips yang berguna . .thanks HH. .

Reply

Tips utama. Banyakkan membaca.. , relevan dengan isu2 semasa. :)

http://pemudattbc.blogspot.com/2013/11/syeikh-zainul-asri-tanda-cinta-kepada.html

Reply

gr8 tips..! tq for sharing bro HH

Reply

Assalammualaikum...bro HH,

terima kasih tips yg diberikan nie...

mselim3

Reply

point point memang cara paling selamat bila kering idea. Hehe

Reply

tip terbaik dari bro..mmg tgh kering idea skang ni

Reply

fae pun buat mcm tu kalo x tau bagaimana nak karang perenggan panjang2 hehehe

Reply

sy suka.cara HH dan sabat berinformasi. t.kasih.

Reply

bestlea blog HH ni.. baru teman tauu.. banyak informasi n tips2 dalam blog HH ni, dulu teman ingat blog HH blog serius yang ayatnya formal je.. rupa2nya sempoi jea ayat2nya.. xlea formal n straight sangat ayatnya.. heee.. senang faham n enjoy aca.. thanx!

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.