14 Tips Jadi Blogger Masyhur Hanis Zalikha

Tips Jadi Blogger Masyhur Hanis Zalikha. Tajuk memang tak boleh blah, tapi ini tajuk bukan saya yang buat ehh, ini memang ayat daripada Hanis Zalikha sendiri. Erkk tak kenal Hanis Zalikha? Dia boleh dikatakan blogger yang masyhur di Malaysia ini. Dia bukan setakat dikenali di Malaysia, malah di Asia Tenggara. Dan daripada menjadi blogger, Hanis Zalikha juga dikenali sebagai seorang pengacara dan juga pelakon.
Tips Menjadi Blogger Terkenal Seperti Hanis Zalikha
Hanis Zalikha, ramai yang menganguminya sebagai seorang blogger Malaysia. Dia bukan sahaja cantik, tetapi punyai karektor dan personaliti tersendiri. Malah, Hanis Zalikha berjaya mewujudkan satu komuniti blogger sendiri yang mengenalinya sebagai Kek Nis. Jangan tanya saya mengapa gelaran itu digunakan.

14 Tips Menjadi Blogger Masyhur Seperti Hanis Zalikha

Tips yang akan saya kongsikan ini sebenarnya penulisan dan artikel Hanis Zalikha sendiri. Saya percaya ramai pengikut blog Hanis sudah pun tahu mengenai 14 tips ini. Namun, buat yang tak tahu, mungkin tips yang diberikan ini boleh dijadikan sebagai satu panduan untuk anda semua, terutama sekali blogger baru.

Dan jangan terkejut andai kebanyakan tips itu adalah tips yang telah diberitahu dan diketahui ramai blogger Malaysia terutama yang dah lama bertapak dalam dunia blog Malaysia ini. Saya sendiri dah beberapa kali ulang tayang entri-entri berkaitan tips-tips ini dan saya olah atas keinginan saya agar anda faham, mengerti ... lantas tanpa buang masa ikut apa yang diberikan. Amat rugi bila tips mudah dan berkesan seperti yang akan saya kongsikan ini tidak diamal dan dijadikan panduan untuk menjadi blogger Malaysia yang dikenali.
Tips Menjadi Blogger Ternama Seperti Hanis Zalikha

Tips 1 - Perihal Alamat Surat-Menyurat

Alamat blog haruslah sesuatu yang amat senang diingat dan difahami tetapi unik serta catchy. Dan anda juga harus senang sebut in order to promote your blog. Kalau boleh guna word typical yang orang tak perlu tanya "Eh macam mana nak eja?". Tak kiralah kalau itu adalah nama panggilan masa kecil atau nama anda di chatroom@15, tetapi kalau ianya menyusahkan untuk dieja dan diingat, ia sangat tidak sesuai dijadikan alamat blog.

Tips 2 - Tajuk Blog Hebat

Tajuk blog haruslah sesuatu yang menarik perhatian orang, bagi menyinarkan blog anda ketika berada selari dengan blog-blog lain di dalam senarai blog seseorang. Seperti tajuk blog saya ialah 'Hanis Zalikha'. Adalah sangat annoying kepada orang-orang yang tidak mengenali saya untuk melihat link saya berada di mana-mana. Siapa Hanis Zalikha ni doh asal semua orang nak link dia? *klik blog Hanis Zalikha untuk mengetahui lebih lanjut*. Ha macam itulah contohnya, ngerti? Cuba kalau saya letak The Diary Of My Life atau My Lifez Dairy (tenusu) atau My Little Footsteps atau Hanis's Own World/Mind, ada mahu klik? Jujur la weih?

Tips 3 - Tajuk Entri Mengancam

Ini seperti tidak perlu diberitahu lagi (common sense), tapi takpelah, beritahu juga. Tajuk entri sangat, malah paling penting, lagi-lagi kini, blog list disertakan sekali dengan option mempamerkan tajuk entri, maka di sinilah peluang anda untuk menonjolkan kehebatan entri anda, dimulai dengan tajuk yang hebat. Tahukah anda, hanya dengan tajuk entri "Nabil Raja Lawak Tidak Berbaju", trafik saya naik kepada 15%?

Tips 4 - Isi Entri Setimpal

Isi entri biar setimpal dengan tajuk. Jangan gedik bagi tajuk "14 Tips Menjadi Blogger Berjaya yang Anda Mungkin Terlepas Pandang" ... lepas tu rupanya serita pasal hari ini nak pergi beli J. Co Donut. Atau tajuk "Model Juga Tidak Memerlukan Ijazah" rupanya cerita pasal peluh petani.

Tips 5 - Perkara yang Harus Dielakkan

Elakkan mengeja perkataan dengan ejaan pasar seperti macham dan punye dan cakab dan da .. okay dah. Elak juga mengeja dengan short form seperti saya dieja sebagai sy, aku dieja sebagai ak, engkau dieja sebagai kau, eh itu takpe. Kenapa harus elak? Kerana tiada siapa cari bahan di Search Engine dengan menggunakan short form. Ingat, isi-isi dalam blog anda mungkin akan timbul di carian jika perkataan yang dicari terdapat dalam entri anda. Contohnya, I nak search lirik lagu Aku Cinta Padamu, takkan lah nak taip "Lirik Ak Cinta Pdmu".

Tips 6 - Lirik Lagu

Peluang untuk blog anda timbul dalam carian cerah adalah bila anda meletak lirik lagu terbaru. Ingat lagi dulu, di blog lamaku (Hanis dulu ada blog?! Ya. Waktu muda-muda dulu), lirik lagu My Heart telah dipamerkan selesainya menonton cerita Heart. Berjayalah tambah pembaca, dalam 2 orang (mari gelak). Selain lirik lagu, alternatif lain adalah resepi kek cawan dan guitar chords lagu-lagu rock kapak.

Tips 7 - Kosa Kata yang Luas

Rasanya ini boleh fikir sendiri kenapa ianya penting. Ingat: Search Engine.

Tips 8 - Perihal Gambar

Adalah sangat malang sekiranya gambar yang blur juga anda mahu letak. Ini adalah major turn off. Jangan risau, saya sendiri pernah melalui fasa ini ketika Digital Camera rosak, dan cellphone ku hanyalah 1.3 megapixel, sumpah pathetic kejap blog ini.

Tips 9 - Perihal Gambar 2

Lumrah manusia sukakan benda cantik. Jadi carilah background yang cantik-cantik untuk anda bergambar. Rasanya, adalah tidak perlu untuk memaparkan betapa tidak putihnya cadar katil anda yang putih. Cari lighting yang cantik dan have the effort to look good on camera, tak kira kau cantik goddess mana, mungkin tidak patut jika gambar muka baru bangun tidur, bertahi mata dipampangkan. Anda nampak malas dan apakah motif gambar tersebut sebenarnya, again? (Unless nak tunjuk gambar sebelum selepas mekap/pembedahan/slimming, ini dikecualikan, tapi kalau nak kata good morning world atau nak tunjuk teddy bear boyfriend baru bagi siap letak sebelah muka, harap hindari). Tapi ke tahap mengphotoshop kulit, hidung, bulu mata, adalah agak over dan tidak jujur ya.

Tips 10 - Tema

Tema blog adalah berbeza mengikut citarasa, tapi apa yang penting (Bukan kerjasama, tak habis-habis benda nih muak kau faham tak), jangan menyakitkan mata pembaca dengan font berwarna neon dengan background yang neon juga. Ini juga common sense, tetapi selalu terlepas pandang. Simple but nice, cliche but true.

Dah ...begitulah 10 tips yang diberikan oleh Hanis Zalikha, yang saya langsung tidak ubah. Memang saya ambil copy-paste bulat-bulat ...

Ada lagi 4 tips daripadanya yang anda harus tahu dan baca, jika ingin mencari ilmu mengenai blog dan ketahui apakah lagi 4 tips tersebut dalam 14 tips jadi blogger masyhur seperti Hanis Zalikha, maka klik pada pautan ini - 14 Tips Menjadi Blogger Mashyur/Terkenal Seperti Saya

Selamat menjadi blogger masyhurrrrr...... yeah yeah ....

Oh ya, dan ini kata akhir dalam entri tersebut yang diungkap oleh Hanis Zalikha:

Please please please ambil lah perkara yang saya kongsi ini (bukan dengan cara terasa hati atau apa-apa pleasee) dan aplikasikannya sedikit sebanyak. Saya sangat ingin membantu supaya orang ramai tidak lagi berblog kosong dan membuang masa, memanglah nak share knowledge/experiences etc or so you claimed, but if you can earn extra income from it, then why sumpahseranah not? Saya dah susah payah luangkan masa untuk semua ini, saya harap sangat dapat membantu para penanya di luar sana, dan orang yang baru nak mulakan blog. Kiranya ini Tips Untuk Mula Blog jugalah ya.