As-Salam. Cuba anda belek buku-buku yang ada, mahupun majalah dan makalah; anda pasti akan jumpa satu ruangan kecil dinamakan penafian. Penafian ini bermakna anda cuba melindungi diri anda sebagai penulis blog daripada terlibat dalam perkara-perkara yang tidak baik yang ada kaitan dengan entri dan penerbitan sesebuah artikel di blog anda.

Penafian atau lebih dikenali sebagai disclaimer ini merupakan antara satu bahagian penting dalam segala bentuk penerbitan awam. Jadi, seandainya blog anda merupakan blog yang ditatap secara awam, dan punyai informasi melibatkan kepentingan awam dan seumpamanya, maka letakkan penafian ini di dalam blog anda.

Contoh penafian, anda boleh rujuk blog HH ini. Ada penafian diletakkan. Anda boleh salin dan letakkan dalam blog anda jika mahu.

Namun gitu, walaupun anda letak penafian panjang berjela... ia tidak bermaksud ada boleh senang terlepas daripada tindakan undang-undang (jika berkaitanlah yer..). Ia adalah sekadar memberitahu bahawa maklumat dan info atau sebarang bentuk terbitan daripada blog anda adalah dari sumber yang boleh dipercayai, dan bukan cakap kosong atau tanpa bukti. 

Penafian juga sebenarnya menambahkan integriti blog anda, dan menjadikan blog anda sebuah blog yang tampak pro dan berkeyakinan. Usahakan menempatkan penafian ini .... lebih-lebih lagi jika ada fakta dan gambar diletakkan. Silap letak fakta, silap sebar gambar ... boleh ke dalam jawabnyaaaa.....


6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement