As-Salam.
Anda mungkin tidak berminat dengan Adsense, kerana nilai yang dibayar oleh Adsense adalah terlalu kecik walaupun dalam USD. Tetapi, buat blog yang punyai kandungan yang original, yang bukan copy-paste, yang punyai trafik agak baik, bolehlah mencuba meletakkan iklan ini. Lagipun, Adsense tak terlalu cerewet jika anda ingin meletakkan iklan lain seperti Nuffnang atau Advertlets di dalam blog. Begitu juga sebaliknya, kerana Adsense merupakan syarikat pengiklanan global dan bukannya bersifat tempatan, yang mungkin memberikan persaingan ketara.

Ada dua cara sebenarnya untuk anda meletakkan kod Adsense di dalam blog. HH akan berikan panduan yang paling mudah, yang dah tersedia buat semua blogger yang menggunakan platform blogger.com atau blogspot.

Buat Duit Dengan Adsense di Dalam Blog

Mungkin ada blogger yang tidak tahu, walaupun blog mereka berbahasa Malaysia, ia sebenarnya bukan penghalang untuk anda membuka akaun Google Adsense. Dipermudahkan cerita, apabila anda dah setup blog anda, dan telahpun membuat beberapa entri - kalau boleh biar lebih daripada 50 entri yang berkualiti - maksudnya entri original, bukan copy-paste, yang sarat dengan teks ... tetapi punyai tajuk yang berentiti - contohnya entri - tajuk: Basikalku, cerita pasal basikal anda waktu kecil, waktu besar, jenis basikal dan sebagainya.

Dah ada entri yang dah cukup banyak dan mantap, maka anda buka setting blog anda, dan tukar bahasa (language) blog anda ke bahasa Inggeris (English), jangan lak letak tamil .... Espanyol ke ... letak English yer.

Dan secara automatiknya, akan wujud satu widget baru - Adsense yang boleh anda tambah ke dalam blog anda.



Jika sebelum ini tiada akaun dengan Google Adsense, anda akan dikehendaki mendaftar. Letak semua butiran yang perlu dengan lengkap. Pastikan negara, poskod adalah betul.

Seandainya anda dah daftar, maka hanya tambah sahaja widget Adsense yang telah tersedia. Pilih saiz yang sesuai, anda boleh pilih dan tukar ikut kesesuaian dengan blog anda. Ok, siap. Mudah kan?

Buat Duit Dengan Adsense Menerusi Blog

Iklan akan keluar berdasarkan keyword yang ada dalam kandungan blog anda. Contohnya macam tadi, HH kata pasal entri basikal, maka iklan Adsense akan keluar tentang basikal, seperti 'Kedai Basikal Ah Chong', 'Beli Buku Tentang Basikal' atau mungkin 'Gambar Basikal' dan macam-macam lagi.

Boleh tengok contoh iklan seperti dalam blog HH ini. Tengok kat bahagian atas dan tepi - ads by Google.

Selamat mencuba.

*p.s: Nanti HH akan ceritakan satu lagi cara letak iklan Adsense ini. Kali ini secara manual.

7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. masalah bahasa katanya...sbb gn bahasa melayu..

    BalasPadam
  2. Payment semua2 tu kita masukkan masa kita daftar, kita set berapa kita nak keluar, samada masukkan ke dalam akaun PayPal atau cek atas nama kita ... lepas tu baru letak kod adsense semua2 tu ... jadi tak ada masalah ... akaun disapprove boleh minta rayuan .... kalau kena sebab, dia akan luluskan .. tetapi sebelum tu ... setkan blog dalam bahasa inggeris dulu

    BalasPadam
  3. Nuffnang takkan merajuk dengan Adsense sbb saling tak ada kaitan secara langsung ..mereka bukan saingan .. so tak mengapa.

    BalasPadam
  4. Cuba tukar setting blog ke bahasa inggeris terlebih dahulu ... HH ada beritahu sebelum ini di post lain ...

    BalasPadam
  5. dah setahun join adsense,tapi acc bru ada 62usd..ada ke tip nak lajukan income adsense nih?

    BalasPadam
  6. Mr PakTam - Adsense nak laju kena banyakkan blog dan tingkatkan trafik. Tak ada cara lain.

    BalasPadam
  7. dah regster, tapi masih awaiting approval. acane tu HH.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement