As-Salam. Susah memang susah sebenarnya nak membolehkan seorang pengunjung yang ntah dari mana-mana, singgah di blog anda, yang akhirnya terpikat lalu menjadi pembaca setia. Pembaca setia ini ada dua jenis, satu yang nampak, satu lagi yang tak nampak - style nyorok2 gitu.

Antara dua jenis pembaca ni, sama je pentingnya. Ada yang suka kongsikan dengan yang lain, dengan klik LIKE, dan Google+ ... ada pula hanya sekadar membaca sebagai pengetahuan buat diri. Dan ada juga bukan takat baca, tapi praktikkan apa yang diceritakan dalam blog yang dia baca.


Pertama sekali, apa yang perlu untuk pikat pengunjung menjadi potensi pembaca di blog anda ialah penampilan. Cuba anda bandingkan blog ini dengan blog Yuyu Zulaikha, ataupun blog Eqbalzack, mahupun blog Irene Marcello .... perghhh ... saya sendiri first time blog mereka ni terus rasa suka nak lepak. Tu first impression ... pikat.

Tak baca pun lagi, tak klik pun follow ... tapi ia dah berjaya pikat untuk kita jadikan blog tu masuk dalam bloglist mahupun kita bookmark. Dan pastinya untuk kunjungan akan datang.

Apa itu first impression? Aha .. keadaan blog kita tu, perlu menarik, dan pertama sekali adalah header blog. Header blog mesti boleh memikat pengunjung jadi pembaca, buat mereka impress walaupun ia merupakan header yang simple.

Jadi, buat header anda menarik dan memikat dulu ... okeh.

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. blog Cikgu EqbalZack memang best...
    macam ada kuasa yang menarik utk ke blog tu..

    BalasPadam
  2. 1st impression penting utk pikat pembaca. kalo ok, org akan baca n follow.. so, buat yg terbaik la :-)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement