11 Ogos 2012

Kisah Penggali Kubur Dan 7 Perkara Ganjil

Kisah penggali kubur dan 7 perkara ganjil. Dalam meniti hari-hari, ada saja cerita dan kisah tauladan yang diterjemahkan kepada kita. Mungkin berlaku secara langsung dan tidak langsung. Ada hal yang mungkin mengaibkan, dan ada gak hal yang tersembunyi yang memerlukan kita untuk menafsir apa yang tersurat di sebalik yang tersirat.

Tuhan memberikan peringatan dan petunjuk kepada kita apabila ramai yang terlupa. Tuhan mengingatkan, hanya kita sahaja yang sedar atau tidak, mahu atau tidak menerima apa jua peringatan yang diberikan.

Kita mungkin boleh menyombong diri dengan segala kejayaan yang kita kecapi. Tetapi hidup di dunia ini bukanlah kekal abadi, ia cuma singgahan sementara sahaja. Ia tempat untuk manusia menabur bakti, membenihkan amalan berterusan, membuat segala kebaikan ... untuk manusia, dan untuk alam.

Orang tua, muda, miskin dan kaya tiada bezanya di sisi Tuhan. Kepada yang diinginiNYA, pasti akan diberikan petunjuk dan hidayah. Walau sebesar mana dan sekecil mana sekalipun kesilapan kita, pasti akan ada kejadian dan peristiwa yang membuatkan kita terfikir, ohhh ... ini merupakan satu ingatan.

Kisah Penggali Kubur Dan 7 Perkara Ganjil

 Kisah Penggali Kubur Dan 7 Perkara Ganjil
Mari ikuti kisah ini, kisah seorang pemuda berhadapan dengan 7 perkara ganjil, sebuah cerita si penggali kubur!

Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t.

Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."

Perkara Ganjil Pertama

"Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu.

"Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.

Perkara Ganjil Kedua

Sambung pemuda itu lagi, "Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?"

Jawab ahli ibadah tersebut, "Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"

Perkara Ganjil Ketiga

Pemuda itu menyambung lagi, "Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu."

"Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.

Perkara Ganjil Keempat

"Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?"

Jawab ahli ibadah itu, "Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s.w.t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya."

Perkara Ganjil Kelima

"Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu.

"Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.

Perkara Ganjil Keenam

"Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya,"

"Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.

Perkara Ganjil Ketujuh

"Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi.

Jawab ahli ibadah tersebut, "Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s.w.t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."

Alhamdulilah, hidup gak si penggali kubur ini dan dapat juga dia bercerita kepada kita semua. Moga dengan paparan ini, ada sesuatu yang telah dapat dikongsi dan diambil iktibar dan pengertian, InsyaAllah.

Sumber: Artikel Komuniti VF

Blogger berusia 40an dari Penang. Sudah berumahtangga dan mempunyai 4 cahayamata. Menulis sejak tahun 2007.

6 Komen Kisah Penggali Kubur Dan 7 Perkara Ganjil

insafnya baca..... =(

banyak betol enty yg sgt berilmiah kat sini...thanks coz sudi share...

http://azwansprincess.blogspot.com/2011/08/senarai-blogwalking-pagi-ni.html...xdAk keja cari keja..

pernh tengok cerita penggali kubur di Astro Prima tak??...Banyak kisah pengajaran disitu..

http://akakdisebalikpintu.blogspot.com/2011/08/disini-rupanya-ada-kilang-mayat.html

nice share bro!
insaf rasa dibulan ramadhan ni.

Siapakah si penggali kubur bertuah yang dalam melihat semua 7 kejadian yang menginsafkan tu? Bertuah dia menjadi insan terpilih


EmoticonEmoticon