Salam.
Ada yang punyai pengalaman sedemikian? Saya .... belum. Tak pernah merasa dan tak pernah terbabit. Pernah diajak, tetapi hati saya tak pernah berganjak untuk mengatakan ya, saya tetap dengan pendirian bahawa perhimpunan dan perarakan sedemikian banyak mendatangkan kemudaratan dari kebaikan. 

Ianya bukan apa, walaupun di sebalik niat perhimpunan itu yang baik, tetapi awas, kita tak dapat mengetahui apa yang tersirat di sebalik yang tersurat. Walaupun dikepalai oleh mereka yang berwibawa, tetapi yang sering buat peranan dan bermain onar bukanlah mereka tetapi insan-insan yang lain, yang kadangkala keliru dan kurang faham.

Perkara begini banyaknya nanti hanyalah permainan emosi. Jika di sana menanti dengan amarah yang dah meledak, dan di sini pun dah dibasahi oleh peluh2 kebencian, masakan yang baik itu dapat disampaikan? Apa yang berlaku adalah di luar jangkaan.

Manusia. Bahayanya bila emosi menguasai tindakan, dan akal dibiarkan tersadai di bahu jalan. Yang jadi mangsa adalah mereka yang nanti tidak tahu apa2, kalau tahu pun, hanyalah 20 peratus pengetahuan.... hal lain? Mereka hanya yang mengikut tanpa arah tujuan yang jitu, yang jelas, hanya jadi pak turut sesetengah pihak.

Haram disebabkan undang-undang. Dari segi agama, memang ia tidak salah, tetapi jika boleh mendatangkan mudarat, baiklah dijauhkan. Mengapa nak dijirus api dengan bahan pembakar? 

Alangkah malang jika semuanya nanti berakhir dengan tragedi. Sapa yang rugi? Kita juga ... tak ke nanti??
Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

3 Komen

sokong!
org xbersyukur memang macam tulah
huhu

Reply

oh please rakyat Malaysia berfikiran seperti anda...baru lah aman negara ni..

Reply

Kadangkala kita tersalah tafsir akan niat, lalu kita buat tindakan yang salah.

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.