10 tahun! Bagi saya satu jangkamasa yang cukup lama ... kalau ikut umur anak, dah masuk sekolah rendah, lagi 2 tahun je nak masuk tingkatan satu. Inilah hakikat dan realiti yang dialami sendiri oleh blogger yang cukup kacak - Boni Kacak, berkisah sedih pilu mengenai kepulangan 10 tahun yang dinanti oleh neneknya.

Alhamdulilah, saya masih kesempatan dahulu untuk kembali berhari raya dan jenguk nenek (opah). Dan hari raya lalu, sempat jugaklah jenguk pusara opah di Kampar, Perak; walaupun kebanyakkan masa hidupnya banyak diluangkan di bekas tapak rumahnya di Batu Gajah, Perak - yang kini menjadi tapak rumah emak dan juga bapa sedara.

10 tahun tak jumpa nenek. Rugi tu tak dapat nak selongkar kisah hidup orang yang sudah makan banyak garam dari kita. Saya ingat lagi, arwah opah pernah bercerita mengenai layanan penuh mesra kakitangan MAS, dan pernah suruh saya dan sepupu supaya cari isteri macam tu - macam pramugari MAS... tapi biasalah, gurauan si opah dengan cucu-cucunya, pasti dia mahukan yang terbaik.

10 Tahun Blogger Ni Tak Jumpa Nenek

10 tahun tak jumpa nenek, kisah blogger Boni Kacak, anda boleh baca di SINI (klik)
kisah aidilfitri 2013 ohblogger malaysia
Jika anda masih ada opah, nenek ... jenguk-jenguklah mereka, dan cuba singkap kisah hidup mereka, kerana kadangkala apa yang mereka ceritakan itu boleh menjadi inspirasi untuk kita jadi manusia lebih baik.

Dan andai anda berpeluang korek kisah mereka, anda akan tahu apa maksud dan makna kemerdekaan yang kini anda dan keluarga sedang nikmati. Tak percaya? Cubalah tanya mereka .... dan anda akan disalut syahdu mengenangkan kesusahan mereka dahulu.


5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. mcm tu jugak kalau adaa mak abah.. balik la jenguk mereka..

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Selepas baca entri di atas rasa nak pergi lagi ziarah atuk walau pun sudah pergi baru-baru ni

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement