As-Salam.
Sekadar mengimbau kenangan lama. Pada ketika Proton menggelarkan kereta pertama buatan Malaysia ini, sebagai Saga, semua kanak-kanak termasuk saya begitu menghargai biji saga yang berwarna merah. Saya siap kutip dan simpan, itupun setelah saya menjumpai pokok ini di kediaman bapa saudara saya kat Parit Buntar.

Memang bangga, walaupun pada ketika itu saya masih kecil, masih belum tahu apa itu identiti Malaysia, apa itu produk barangan Malaysia. Yang saya tahu, Malaysia dah ada kereta sendiri yang bernama Proton Saga, dan warnanya merah macam biji saga.

Mari saksikan video iklan tahun 1986 ini - Iklan Proton Saga 1.3S


 

Jadi satu fenomena kebanggaan pada waktu itu. Saya sampai beli baju yang ada gambar kereta nasional ini, malah saya melukis gambar kereta pun berbentuk kereta Proton Saga. Proton Saga, memang senang nak dilukis sebab ia petak, dan lambang ia mudah, tak susah macam kereta-kereta lain ketika itu (lagipun cuma tahu Proton Saga je ...).

Dan masa tu, dah pasang angan-angan nak ada kereta nasional, kereta sendiri ... seperti mana Malaysia dah ada kereta sendiri. Sejak itu juga, teringin nak naik kereta proton, dan sejak itu jugalah saya perlu siapkan kerja rumah dengan baik dan dapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

1 Comments

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. hahaha kelakar iklan nie..
    nk buatlah cm iklan nie buat kat showcar nnti..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.


Previous Post Next Post

Advertisement

Advertisement


Rahsia Bisnes Homestay

CAPAI IMPIAN ANDA JADI KAYA BERJAYA!!

Impian Nak Jadi Founder Produk Jenama Sendiri? Nak Tahu Senarai Kilang yang Sediakan Produk OEM? Nak Belajar Tips Pasarkan Produk Sendiri? Segalanya Tersedia untuk Anda!! - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement



Panduan Ternak Kambing