As-Salam.
Antara perkara yang harus seorang blogger lihat ialah bagaimana untuk membolehkan blog sentiasa hidup walaupun di saat ketiadaannya di hadapan sebuah komputer yang ada akses internet.

Dan ia juga penting untuk bagaimana mendapatkan pengunjung global, berdasarkan masa sesuatu entri itu disiarkan.

#5- Penjadualan Entri

Ini merupakan sifat yang harus ada agar blog sentiasa 'fresh' dengan entri. Pastikan anda tentukan masa yang sesuai untuk anda siarkan entri anda. Seorang blogger mesti menetapkan jarak masa tertentu entri-entrinya agak tidak nampak terlalu padat, dan lagi ia bagi membolehkan robot-robot enjin carian gelintar blog anda dengan lebih baik.

Ada waktu, bila masa siar entri yang terlalu hampir jangka waktunya, akan mengakibatkan ia tidak disenaraikan dalam RSS yang menjadi sumber rujukan bagi banyak robot gelintar dan enjin carian termasuklah Google.

Bagi blogger yang kurang masa atau yang bukan sepenuh masa, waktu senggang dan hujung minggu adalah masa paling sesuai untuk menyediakan entri-entri sepanjang minggu. Jadualkan masa penyiarannya. Jika tidakpun, simpan ia dalam bentuk draft, dan bila tiba masanya, publish ia mengikut masa semasa.

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. panduan yang bagus untuk di praktikkan kpd saya yang tiada masa penuh untuk berblog...thanks;))

    BalasPadam
  2. setuju sgt..penjadualan membantu blogger yg sibuk.....

    BalasPadam
  3. betol..saya sokong nasihat ni sebb memg berguna..tmbhan kalau kita tahu trafik blog kita paling maksimun pukol berapa,waktu itu kita mesti kuarkn entri bru...hehe..betol tak abg hasrul hassan?

    ENTRI TERBARU: Kisah Perkahwinan Nabil dan Nazirah, Magnum royal treatment? ALL IS ABOUT ICE CREAMGUESS ? kdg2 rasa menyesal buat blog pun ade ?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement