Ini merupakan entri lama yang saya terbitkan kembali, ia mengenai perkara penting tentang bila blogger buat atau anjurkan sesuatu segmen di blog. Saya nak kongsikan beberapa panduan dan tips yang boleh blogger Malaysia terutama blogger baru berkaitan segmen.

Ramai juga memberikan reaksi mengenai isu blogger buat segmen ni. Jika anda ada luahan pendapat anda sendiri tentang isu ini, anda boleh tinggalkan komen di entri berikut: Nak Bantu Blog Baru Pun Ada Isu Ke?
Panduan dan tips blogging blogger Malaysia
Saya boleh katakan ini; nak dapat mana trafik jika blog tak dikenali? blog nak dikenali secara mudah dan murah lak macam mana? Cara paling mudah ialah join segmen .. tak kena bayaran pun kan ... lain la anda letak iklan dalam Google Adwords tu ... Itu kalau anda sanggup kuarkan duit untuk blog .... sanggup? Kalau sanggup anda boleh buat ....

Tapi, ada yang kata .... takkan ke manalah blog kita ni jika join segmen2 ni ... hmmm itu pendapat mereka, tetapi cuba lihat apa pula yang mereka lakukan lepas join segmen tu ...  

Petua Join Sesuatu Segmen oleh Blogger Malaysia

Ini petua saya nak beri ehh .... apabila anda join sesuatu segmen:
  • Jika boleh .... dan jika ada kesempatan, anda terus update blog anda dengan entri terbaru. Pastikan entri anda itu cukup menarik untuk membuatkan orang klik dan baca.
  • Jangan biarkan entri sesuatu segmen dominasi paparan dalam blog anda, pastikan entri paling terbaru adalah bukan dari jenis entri segmen. Caranya; anda boleh tukar masa posting entri tersebut dengan entri anda.
  • Satu lagi cara yang baik ialah, apabila anda join segmen, anda tulislah sedikit (walaupun tak diminta), kadangkala penulisan ringkas anda dalam sesuatu segmen yang anda join boleh menarik perhatian pembaca mahupun blogger yang anjurkan segmen tersebut.
  • Anda juga boleh selitkan link-link atau url entri anda yang lain (terutama yang paling best) dalam entri segmen itu, anda boleh buat samada secara direct ataupun secara hidden link.
  • Singgah di blog-blog lain yang menyertai segmen yang anda dah sertai itu, tak perlu letak pernyataan "I follow U, U follow Me back" (ini pun isu gak ni) sebab kadangkala ia annoying dan membuatkan empunya blog tu tak jenguk pun blog anda.
  • Komen pada entri-entri segmen di blog yang menyertai segmen, letakkan je link url blog anda tetapi awas, jangan sampai pihak blogger.com saspek anda membuat spam dalam komen.
Ok, itu adalah langkah2 susulan apa yang anda harus buat bila join satu2 segmen. Jadi, seandainya anda fikir segmen ini tak berikan manfaat pada blog anda, jangan salahkan orang lain ...jika blog dan diri anda tidak ada inisiatif susulan untuk tingkatkan trafik sendiri.

12 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. terima kasih kerana sudi share...

    BalasPadam
  2. ok apa join segmen...sebab sejak join segmen kami blogger2 baru lebih mengenali antara satu sama lain...kiranya blog orang lama ni menjadi satu centre utk blogger baru bersua kenal...agree x? kiranya saya dapat byk kawan melalui join segmen..xde lah syok2 sendriri asyik post entry mengenai hal peribadi je...

    BalasPadam
  3. saya setuju dengan kenyataan Suriani begitu dengan BK...kena kreatif...yang penting jangan lemah semangat walaupun kita akan kehilangan kawan sebab kita dah maju ke depan...sebab ada ramai lagi yang ingin berkawan dengan kita

    BalasPadam
  4. @Kancil 8349 Hehehe ... tapi kalau boleh yang lama dikenang, yang baru dikenali

    BalasPadam
  5. wahhh bagus bagus..menarik dan tertari k dengar ayat hidden link tu..mcmner na buat tu abg hasrul ku hehe

    BalasPadam
  6. terima kasih atas maklumat berguna ni

    BalasPadam
  7. Yup, terima kasih. Akan saya ambil perhatian tentangnya.

    BalasPadam
  8. Salam, terima kasih share ilmu

    BalasPadam
  9. betul ! setuju sangat...cara ni orang nampak remeh tapi belum cuba belum tahu kan ;)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement