Salam.
Bila hari minggu, perkara yang paling patut dilakukan oleh semua orang adalah bersama keluarga. Mengapa? Jika dulu ... time weekend macam nilah kita akan kuar berjalan-jalan dengan famili, makan kat luar, pergi funfair, pergi tgk wayang ... dan macam2 lagilah. Kalau kat kampung, masa ni nak gi lawat sedara mara, jumpa sepupu sepapat .. memang meriah la. 

Dan sebagai orang yang hidup berkeluarga, saya akui peri pentingnya untuk menghabiskan masa bersama keluarga. Bila waktu biasa, kita akan sibuk bekerja dari 9-5 (ada mula lebih awal dan pulang lebih lewat) ... kita kuar kerja ... takat dapat cium pipi anak-anak je, bila balik ... ada yang dah tidur pun. Kita tak sempat nak bermesra dengan suami, isteri, anak, malah ibu bapa kita sendiri.

Nilai kekeluargaan amat penting, ia akan menjadikan kita sebagai insan yang lebih manusia atau dengan kata lain berperikemanusiaan. Jika lihat mereka yang hadapi masalah keluarga, latar belakang keluarga mereka porak peranda ... ayah ntah kemana .... mak ntah kemana .. anak2 terbiar. Kita makin pincang.

Anak-anak zaman sekarang dah tak reti berbudi bahasa, nak cakap keras2 je ... agaknya dah terlebih tengok tv citer jerit2..citer tembak2 kot. Dulu, anak dara nak lalu depan orang dewasa pun segan2 ... skrang ni .. uhh ... lagi nak terkinja2 adalah. 
Time weekend inilah kita bersama anak-anak untuk belajar dan mengajar. Belajar apa yang telah anak anda tahu dalam kehidupannya, mengenai perkembangannya, mengenai persekolahannya, siapa kawan-kawannya ... apa yang dia suka .. apa yang dia tak suka. Dan mengajar apa yang anak2 tak tahu, apa yang mereka tak reti, mengajar tentang kehidupan, tentang baik dan buruk. Jangan dibiarkan anak kita mendapat pendidikan dan pelajaran ini dari orang lain!

Time weekend juga adalah masa anda bermesra dengan suami dan isteri .... bercerita kisah2 lama, tentang pengalaman lalu, boleh juga sembang pasal kerja, berkongsi masalah yang berlaku ... tak perlu nak cakap banyak.... tadah je telinga .. sebab mendengar itu lebih baik sebenarnya dari bercakap.

Kadangkala kita dok memekak sana sini pasal keruntuhan remaja, keruntuhan iman, gejala sosial dan sebagainya .... tapi dalam dok memekak tu kita terlupa .. kita juga sebahagian dari permasalahan ini samada secara direct atau indirect. Seperti saya pernah sebutkan dalam entri2 lepas ... kita lebih suka menghukum .... kita nampak orang lain ... ibarat 'Kuman di seberang nampak, Gajah di depan mata tak nampak' .... 

Mari sama-sama bina keluarga ... bina keluarga dengan acuan yang baik. Dari keluarga terbentuknya masyarakat. Jangan dok lihat orang lain ... jika di sekeliling kita masih tidak terlihat. Jangan berhasrat nak pimpin orang lain, jika diri sendiri dan keluarga tak terpimpin.

*p.s: Tadi wife saya nasihatkan saya .... jangan pakai suar katok lagi bila kuar rumah ...  tu tak tutup aurat ... nanti tak sah nikah anak .... bila tak sah ... apa jadi pada perkahwinan anak tu nanti? Hmm insaf saya . terima kasih sayang. :)

1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. waaaa...bagus tu..hehe

    http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/iqbalhakimi-dan-faizal-fredly-tolak.html

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement