24 Februari 2017

Nasi Goreng Kampung, Sup Ekor & Teh O Ais - Menu Bajet Lengkap

Nasi Goreng Kampung, Sup Ekor dengan Teh O Ais. Fuh .. ini adalah menu kegemaran saya kalau makan kat kedai. Nasi Goreng Kampung memang favourite sejak sebelum saya bernikah lagi. Time bujang, macam giler best makan nasi goreng ni, ia pilihan jimat untuk orang bujang ketika itu.

Bila dah kahwin, saya upgrade .. hehehe.. makan Nasi Goreng Kampung, dengan layan Sup Ekor. Lawannya pula adalah Teh O Ais. Kalau kat tempat saya di Parit Buntar ni, harga untuk set makan macam ni, lebih kurang dalam RM8.00 - RM10.00 .. berbeza setiap kedai makan.

Menu Pilihan - Nasi Goreng Kampung, Sup Ekor dan Teh O Ais

Nasi Goreng Kampung, Sup Ekor Teh O Ais

Jika saya pergi bercuti ke mana-mana, dan ada restoran atau kedai makan yang singgah, in Sha Allah .. saya akan pilih menu yang sama. Ianya menjadi menu pilihan sebab ia lengkap ... ada lauk (ikan bilis), ada sayur (kangkung) dan ada sup.

Jika saya makan tanpa Sup Ekor yang rata-rata berharga RM4-RM5 semangkuk, maka set Nasi Goreng Kampung dengan Teh O Ais; in Sha Allah .. boleh belanja dalam RM5 sahaja.

Kenapa saya kongsi menu pilihan ini?

Sebab di zaman serba mencabar di mana harga makanan semakin mahal, pilihan menu inilah yang paling bajet sekali .. walau di mana anda berada di dalam Malaysia ni. Walau harga bajet tapi ia lengkap .. tak perlu pun nak tambah lauk, melainkan anda ada bajet lebih untuk tambah .. macam kes saya, Sup Ekor.

Sup Ekor .. memang terkenal sebagai makanan berkhasiat untuk tenaga lelaki... hehehe...
Sup Ekor

Sebenarnya, untuk menyediakan resepi Nasi Goreng Kampung dan juga Sup Ekor tak susah pun. Anda boleh je buat di rumah. Namun, kalau anda masih bujang .. saya fikir elok anda makan di kedai sahaja. Ekor lembu .. bukan murah di pasaran. Kalau nak beli pun, tak boleh beli sikit .. kena beli paling tidak dalam 600gram ke atas.

Nasi Goreng Kampung .. haishhh .. resepi mudah ... cuma perlu nasi putih, bawang yang dihiris halus lalu tumiskan bersama ikan bilis. Letakkan cili api, letakkan halia ...garam sikit .. tak pun tambah kicap ..  walla siap.
Nasi Goreng Kampung, Sup Ekor Teh O Ais

In Sha Allah, kalau kat rumah .... jika ada nasi berlebihan waktu tengahari, saya akan sediakan Nasi Goreng Kampung untuk famili saya. Setakat ini, Nasi Goreng Kampung yang saya masak tak pernah mengecewakan .. in Sha Allah habis licin ... hehehe

Petua Sikit ..

Satu petua untuk hasilkan Nasi Goreng Kampung yang sedap ... kisar atau tumbuk ikan bilis sehingga lumat, dan buat bahan tumisan. In Sha Allah .. laszatt weihh ..

Blogger berusia 40an dari Penang. Sudah berumahtangga dan mempunyai 4 cahayamata. Menulis sejak tahun 2007.

2 Komen

Nasi goreng kg mmg sedap.. mmg selalu order bila makan kat kedai huhu..

Kira murah dah ni. Sebab kat tempat saya barang makanan semua dah naik.. kena pandai jimat. Cuma kadang2 tak dapat tahan nafsu nak makan kedai kegemaran. hehe


EmoticonEmoticon