Senarai lengkap produk dan barangan pengguna yang dikenakan GST. Pihak Kastam Diraja telah pun mengeluarkan senarai barangan dan produk yang dikenakan GST sejak awal tahun 2015. Ia meliputi ribuan barangan dan produk kepentingan pengguna.

Secara amnya, barangan dan produk yang dikenakan GST 6% mulai 1 April 2015 adalah barangan-barangan bukan keperluan asas. Manakala barangan atau produk yang tidak dikenakan GST ialah barangan dan produk asas seperti makanan, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Barangan seperti perkakasan dapur, alat solek, barangan dan produk kecantikan, kebanyakkan dikenakan GST 6%. Ini akan menampakkan beberapa harga barangan ini naik harga dari sebelum dikenakan GST. Ada juga barangan yang sebelum ini dikenakan cukai akan turun harga kerana kadar cukai yang dikenakan sebelum ini adalah lebih tinggi dengan cukai GST.
Senarai Lengkap Produk Barangan Pengguna Dikenakan GST
Tetapi, hasil pengamatan saya, kebanyakan barang dan produk bukan keperluan yang sebelum ini tidak dikenakan sebarang cukai akan naik harga disebabkan oleh GST bermula 1 April 2015.

Senarai Lengkap Produk Barangan Pengguna Dikenakan GST

Saya kongsikan senarai lengkap produk dan barangan pengguna yang akan dikenakan GST, yang telah dikemaskini oleh pihak Kastam Diraja pada Januari 2015. Senarai ini mungkin akan bertambah atau berkurang mengikut semakan oleh pihak kerajaan Malaysia dari semasa ke semasa.

Anda boleh jadikan senarai berikut sebagai satu rujukan untuk membandingkan harga dan mengelakkan diri dari dimanipulasi oleh peniaga-peniaga yang tamak.


Anda boleh muat turun senarai barangan dikenakan GST ini menerusi pautan berikut: Muat Turun Senarai Lengkap Barangan Pengguna GST


3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Balasan
    1. Hmm .. ini kerajaan yang telah dipilih rakyat. Jika fikir ia tidak berbaloi untuk rakyat, maka PRU akan datang sila pilih yang lain, ye tak?

      Padam
  2. Bagi yg merancang tukar kereta, harga dah turun sikit...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement