Teknik suruh dalam perkongsian entri blog? Apakah maksudnya ni? Heee.... kalau dalam bahasa marketing ... ia lebih dikenali sebagai Call to Action. Iaitu meminta pembaca blog anda membuat satu tindakan selepas apa yang telah dilakukan, dalam hal ini selepas baca entri blog anda sehingga habis. Bagaimanakah caranya teknik suruh yang saya katakan ini?

Teknik Suruh Dalam Perkongsian Entri

Panduan blogger blogspot - Teknik Suruh Dalam Perkongsian Entri
Sebelum menggunakan teknik suruh ini, anda kena pastikan bahawa blog anda telah mempunyai agen-agen perkongsian entri blog, iaitu tiga yang popular - FB Like, Tweet dan Google+1. Dengan menggunakan tiga agen perkongsian ini, anda boleh menulis sebuah entri yang diakhiri dengan perbuatan menyuruh (Call to Action) bagi pembaca entri anda.

Mungkin dah ramai yang buat seperti contoh berikut:

"Klik Share dan Like ye"
"Share n Like Entri Ini"


Tapi tak nampak impak yang kuat, dan ada kemungkinan tiada siapa pun yang sudi untuk klik mana-mana agen perkongsian tadi.

Ubah Teknik Keras Jadi Lembut

Untuk itu, anda kena ubah sedikit cara penyampaian teknik suruh ini. Anda lakukan dengan secara lembut dan tidak nampak sangat anda menyuruh mereka klik mana-mana agen perkongsian tadi. Anda boleh cuba teknik seperti di bawah ...

"Entri ini jika dibaca oleh orang yang memerlukan pasti mereka gembira sebab anda dah tekan Like n Share di bawah"
"Mungkin ramai yang ingin tahu informasi saya kongsikan ini, andai sudi kongsikan kepada rakan-rakan yang lain"

Panjang sedikit tetapi berbaloi, kerana anda memberikan sebab kepada mereka untuk klik agen perkongsian tadi - like, tweet atau google+.

Cara ini juga anda boleh praktikkan terus di Facebook milik anda atau mana-mana group yang benarkan anda kongsi entri blog. Gunakan cara lembut teknik suruh ini supaya yang baca status itu ringan jari untuk klik, walaupun mereka sebenarnya tak baca pun entri blog anda .. hahaha...

Bagaimana dengan tips dan teknik suruh dalam perkongsian entri blog ini? Adakah anda merasakan ia berbaloi untuk rakan-rakan anda di Facebook untuk cuba? Kongsikan jika sudi, jangan teragak untuk sebarkan ilmu ini untuk orang lain peroleh manfaatnya ya ...

Ok, selamat mencuba.


12 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement