Bagaimana Nak Pandai dan Bijak Dalam Berblogging?

Satu lagi perkongsian mengenai tips blogging untuk rakan-rakan blogger yang hebat. Pertanyaan yang sangat mudah ..."bagaimana nak pandai dan bijak dalam berblogging?" .. yelah, dalam berblog ni ... banyak sebenarnya yang nak kena belajar. Ada yang mudah, ada yang rumit sedikit. Jadi, dalam banyak-banyak perkara ini ... bagaimana nak jadi pandai? bagaimana nak menjadi blogger serba boleh?

Bagaimana Nak Pandai dan Bijak Dalam Berblogging?

Mengapa perlu jadi pandai dan bijak dalam berblog? Setiap satu perkara dalam dunia ini, mesti dimulai dengan ilmu pengetahuan. Andai anda tidak berilmu, maka akan sesat jalan ... bila sesat ...kesudahannya .. hmm .... mungkin apa yang anda inginkan dalam dunia blog tidak kesampaian.

Jadi, ilmu berblogging itu perlu. Serumit mana sekalipun, anda mesti belajar dan cari pengetahuan mengenainya.

Anda buat blog, pasang widget atau gajet dalam blog anda. Anda perlu tahu .....
  • widget itu sesuai atau tidak
  • adakah ia melambatkan proses loading blog
  • adakah ia mesra pengunjung
  • kena tahu adakah widget itu selamat untuk blog anda 
  • adakah ia menggunakan iframe yang tak disukai dan digemari oleh platform pengiklanan
  • adakah ia mesra enjin carian
  • adakah ia membenarkan pencerobohan kepada sistem blog anda, sistem komputer anda
Jadi, anda perlu tahu ini semua. Ilmu kena ada. Mungkin anda dah tahu serba sedikit, dan mungkin anda ada belajar di mana-mana .... tapi .... haaa ada tapinya .. andai belajar kalau tak praktik .. tak guna juga dik .... dah belajar, amalkan..praktik .. terapkan .. barulah anda tahu, adakah ia baik atau buruk.

Dan insyaAllah, dengan cara begini, anda dah jadi bijak pandai sendirinya. Dah tahu ok ke tak sesuatu perkara itu dibuat untuk blog anda. Andai tak mencuba, anda takkan tahu dan tiada pengalaman mengenainya.

Elak Kena Suap

Jangan asyik nak disuapkan je .... hehehhee.... jangan jadi lesu, ilmu dicari bukan untuk diperam, tapi diamalkan dan disebarkan. Nak sebar, kena amal, nak amal kena belajar. Tak gitu?

Daripada Abu Darda' r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesiapa menempuh suatu jalan untuk mencari sesuatu ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan memudahkan untuknya suatu jalan untuk menuju syurga."

"Dan sesungguhnya para malaikat meletakkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu itu, karena ridha sekali dengan apa yang dilakukan oleh orang itu."

"Sesungguhnya orang berilmu dimohonkan pengampunan untuknya oleh semua penghuni di langit dan penghuni-penghuni di bumi, sampai ikan-ikan yu yang ada di dalam air."

"Keutamaan orang berilmu ke atas orang yang beribadat adalah seperti keutamaan bulan atas bintang-bintang yang lain."

"Sesungguhnya para alim ulama adalah pewarisnya para Nabi, sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar ataupun dirham, hanyasanya mereka itu mewariskan ilmu. Maka barangsiapa dapat mengambil ilmu itu, maka ia telah mengambil dengan bagian yang banyak sekali." (H.R Abu Dawud dan Termidzi)



2 comments.. read them below or add one

Eintan Nurfuzie Eintan Nurfuzie November 19, 2015
stuju.. banyak blaja dari sifu HH.. mekasih jadi tempat rujukan.. kena bijak untuk menarik perhatian pembaca..
Nor Dila Nor Dila November 24, 2015
terima kasih HH, sangat bermanfaat.

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact'. Terima kasih.