Malaysia kaya dengan pelbagai masyarakat dan budaya, begitu juga rakyat asing. Foto: Lensahasrul
Salam petang. 
Ohh dah petang la kan. Kejap je masa berlalu. Hmmm tadi saya ada wat posting mengenai negara yang paling kaya di dunia - nyata bukanlah negara Eropah atau Amerika, tetapi negara terkaya di dunia ialah China. Berapa harta China? Baca sini.

Kemudian, ada yang bertanya kepada saya - menerusi ruangan komen;"Malaysia tempat ke berapa?" ... hmm tak tahulah nak jawab apa .. tapi mungkin Malaysia ada kehebatan yang lain. Meh baca kisah lawak tetapi ada benarnya ni.

Malaysia Kaya Dengan Apa?

Dalam sebuah bilik dalam keretapi terdapat empat orang penumpang . Seorang berasal dari China - negara yang paling kaya di dunia, seorang warga Amerika, seorang yang berasal dari Bangladesh, dan seorang rakyat Malaysia. 

Seketika, Mat Salleh warga Amerika itu menyalakan lighter dan menbakar sekeping dollar Amerika lalu orang China itu pun bertanya;

"Kenapa awak bakar wang awak?", lalu Mat Salleh itu berkata;
"Negara saya banyak dollar." sambil kembang kempis idung orang Amerika.

Orang China kemudian pula mengeluarkan cerut dan membakarnya lalu membiarkan. Lalu Mat Salleh itu bertanya;

"Kenapa awak membiarkannya." Lalu orang warga China itu pun berkata;
"Negara sana banyak cerut" ... gitulah jawapan yang diberikan.

Manakala rakyat Malaysia yang kebetulan adalah seorang berbangsa Melayu berserta dengan warga Bangladesh itu diam sahaja. Tetapi selepas beberapa minit, rakyat Malaysia itu pun bangun dan secara tiba-tiba mencampakkan orang Bangladesh itu ke luar tingkap!

Terkejut beruklah mamat warga China dan Amerika tu ... mana taknya ... selamba badak je si mamat warga Malaysia tu campak si Bangladesh dari keretapi yang dok laju tu. Dengan rasa terkejut maka mereka berdua pun bertanya;

"Kenapa awak buang dia?" lalu rakyat Malaysia itu pun berkata;
"Kat negara saya banyak berlambak orang Bangladesh...kat mana-mana ada .. nak cari cukup senang. Apa salahnya buang sorang ... "

Huh .. begitu sekali?

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement