Kotak misteri telah mula wujud sebagai satu alternatif kepada pemberian hadiah klasik dan di dalam kedai-kedai dalam talian. Menerusi kotak misteri ini, ia mampu memberikan kejutan yang tidak diduga dan perasaan baharu kerana anda tidak pasti apa yang ada di dalam sebuah kotak misteri yang diberikan ketika membeli-belah secara dalam talian.

Kerana itulah, kotak misteri atau turut dikenali loot box ini menjadi popular bukan sahaja di Amerika Syarikat dan Eropah, tetapi juga di Asia terutama di Malaysia, Indonesia, Korea Selatan dan Jepun.

Kotak Misteri atau 'real-life loot boxes' - Pernah terfikir tak yang anda boleh memiliki sebuah iPhone baharu daripada sebuah kotak kejutan yang bernilai $10?

Kotak Misteri - Loot Boxes

Walaupun ia menjadi satu trend yang popular, terdapat beberapa persoalan mengenainya.
Adakah kotak misteri tersebut benar (real), bagaimanakah ia berfungsi dan benarkah anda boleh mendapatkan secara sah hadiah-hadiah menarik yang disediakan seperti sebuah iPhone baharu pada harga cuma $10 atau lebih murah?

Menerusi post kali ini, saya cuba kongsikan kepada anda beberapa perkara mengenai kotak misteri ini, dengan tujuan memberikan panduan kepada anda samada ianya adalah selamat atau tidak untuk membeli kotak misteri ini secara online atau secara nyata.

Fakta Sejarah

Apakah sebenarnya kotak misteri atau kotak kejutan ini dan bagaimana ia boleh menjadi begitu popular sekarang?

Kotak misteri atau lebih sesuai dikenali sebagai 'loot boxes', jika diterjemahkan menjadi 'kotak-kotak rampasan'; telah bermula dan menjadi super popular di antara tahun 1990-2000 dengan wujudnya pertukaran kad koleksi besbol (baseball card) yang kemudiannya diperdagangkan.

Sejarah Kotak Misteri (Loot Boxes)


Namun, ada menyatakan ianya telah bermula lebih awal daripada itu, malah seawal pertengahan abad ke 19 lagi. Ketika itu, dengan membeli sekotak rokok, seseorang boleh mendapatkan satu kad besbol secara rawak di dalam kotak rokok yang dibeli.

Namun, populariti sebenar kotak misteri ini adalah menerusi permainan video.

Mulanya, ia muncul dalam permainan MMO seperti MappleStory dan ZT Online. Sejak tahun 2011, 'lootboxes' muncul dalam beberapa permainan komputer moden sebagai salah satu peluang untuk mendapatkan item tertentu dalam permainan.

Sebagai contoh, anda boleh menjumpai beberapa servis kotak kejutan ini di permainan seperti FIFA, NBA 2K, Rocket League, Counter-Strike: Global Offensive, Team Fortress 2, Dota 2, Overwatch, Valorant dan banyak lagi.


Dalam kehidupan nyata pula, anda boleh menjumpai penawaran kotak misteri ini sebagai salah satu kempen pemasaran pada jenama popular (MSI, ASUS, kotak misteri Sephora) malah sebagai perkhidmatan berasingan (langganan, kotak misteri pembelian tunggal, dll.)

Penawaran kotak kejutan juga telah menjadi mega popular di Asia. Misalnya di Jepun, anda boleh menemui mesin-mesin layan diri (vending machines) yang menawarkan kotak misteri ini. Malah, pada tahun 2012, ianya telah diharamkan oleh Agensi Hal-Ehwal Pengguna Jepun kerana ada di antaranya menawarkan hadiah yang menyalahi undang-undang.

Jenis-Jenis Kotak Kejutan

Jika di dalam permainan video, anda boleh tahu apa yang ditawarkan secara rawak menerusi kotak kejutan, tetapi bagaimana dengan kehidupan nyata?

Perkembangan penawaran kotak misteri atau kotak kejutan ini sangat aktif kerana kebanyakkan kita sukakan hadiah yang tidak diduga dan dapat juga memberikan sedikit keterujaan.

Ada banyak laman web yang menawarkan pelbagai pilihan kotak misteri ini, ia dikategorikan sebagai:

  • kotak langganan 
  • kotak misteri pembelian tunggal atau dikenali sebagai blind boxes
  • kotak kejutran maya 

Ok, sekarang mari lihat lebih dekat setiap jenis kotak misteri ini dan apa yang sebenarnya dapat ditawarkan kepada anda sebagai pengguna.

Kotak Langganan

Jenis Kotak Misteri

Jika anda mahu menerima kotak misteri pada kekerapan tertentu atau secara berterusan, anda boleh melanggan pada perkhidmatan seperti Loot Crate, Birchbox, Boxsome, Bean Shipper dan lain-lain.

Menerusi kotak langganan mereka, anda mungkin menerima pelbagai jenis kopi, sekotak manisan, barangan untuk haiwan peliharaan, barangan untuk peningkatan mood, produk kecantikan, kotak kejutan buat si gadis malah banyak barangan lain yang menarik bergantung kepada kategori yang dipilih ketika membuat langganan.

Blind Boxes (Pembelian Tunggal)

Blind Boxes

Sekiranya anda ingin menyimpan intrik hingga saat-saat terakhir, laman web dengan kotak misteri akan membantu anda dalam hal ini.

Anda hanya akan melihat kandungan kotak selepas penghantaran dan pembatalan kotak (ya, kotak langganan berfungsi dengan cara yang sama, tetapi di sini kita bercakap mengenai kotak, yang akan dibeli sekali).

Blind boxes seperti itu ditawarkan oleh Amazon, Shopee, eBay, Lazada, dan laman web shopping popular lain. Sebagai contoh, di blog ini saya pernah membincangkan Shopee menjual kotak misteri, yang boleh menjadi kotak bertema atau secara rawak.

Kotak Misteri Online (Maya)

Kotak misteri maya

Kotak misteri online ini sedikit berbeza dari yang sebenarnya. Perbezaan utama ialah anda perlu membuka kotak tersebut hanya di laman web yang menyediakannya dan anda hanya menerima satu produk dari kotak tersebut.

Anda juga boleh mengetahui kandungan kotak kejutan hanya dengan melayari halaman tertentu di laman web yang menjual kotak misteri dalam talian seperti Hybe, Hypedrop, DrakeMall, dan lain-lain adalah laman web dan perkhidmatan utama yang menawarkan kotak rampasan dalam talian dengan hadiah sebenar.

Untuk lebih memahami semua kelebihan perkhidmatan ini, berikut adalah contoh:

Anda boleh memilih dan membuka kotak Apple iPhone di DrakeMall dengan peluang memenangi sebuah iPhone 11, 11 Pro atau 11 Pro Max dengan harga hanya $5 (harga untuk membuat satu kotak misteri)!

Sekiranya tiba-tiba anda mendapat sesuatu yang anda anggap berharga, anda boleh memesan penghantaran produk ini terus ke pintu anda, yang akan diberikan dalam 14-45 hari! Bukankah ini sesuatu yang sangat mengujakan?

Laman web kotak misteri DrakeMall - cara sah untuk mendapatkan iPhone dan barangan lain hampir percuma?

Drakemall

DrakeMall adalah laman web yang menyediakan kotak misteri atau kotak rampasan secara online. Setiap kotak misteri mengandungi hadiah sebenar yang berharga dari $ 0.10 hingga $ 10,000.

Dengan membuka "kotak bertuah" di laman web DrakeMall, anda berkemungkinan boleh memenangi barangan elektronik, termasuklah telefon pintar, kamera, komputer riba, jam tangan pintar, pakaian, kasut dan lain-lain.

Laman web DrakeMall.com di Malaysia dan juga di negara-negara Asia yang lain  menawarkan kotak misteri dalam talian ini kepada semua pengguna berumur 18 tahun ke atas.

Tetapi ini bukan satu-satunya kelebihan laman web ini, di bawah ini disenaraikan 8 sebab untuk membuka kotak misteri atau kotak kejutan di Drake Mall. Mari lihat apa kelebihan lain yang diberikan.

8 Sebab Utama untuk Mencuba DrakeMall.com

Semasa memutuskan untuk mengunjungi dan mencuba DrakeMall, setiap pengguna mendapat beberapa faedah (tetapi tidak terhad oleh ini):
  • peluang untuk memenangi elektronik hampir percuma, yang berharga ribuan dolar;
  • banyak pilihan hadiah;
  • penghantaran ke mana-mana alamat jika negara dan bandar anda mempunyai perkhidmatan pos yang berfungsi;
  • keupayaan untuk membuka kotak percuma untuk pengguna biasa;
  • pelbagai bonus dan promosi.

Mari kita perhatikan lebih dekat semua faedah ini dan maksudnya dalam praktik.

1. Mudah digunakan!

Drakemall.com sangat mudah digunakan: hanya daftar, deposit dan beli kotak - itu saja. Hanya dengan beberapa klik, anda boleh membuka kotak misteri pertama anda dan juga memenangi sesuatu yang berharga. 

Untuk memulakan, kunjungi laman utama, klik butang "Daftar" dan gunakan cara mudah untuk mendaftarkan akaun - Gmail, Facebook atau e-mel.


2. 1000+ hadiah hebat

Kotak Misteri di Drakemall

Marketplace
di DrakeMall menawarkan kotak misteri dengan sejumlah besar hadiah antara $0.10 hingga $10,000 yang boleh dimenangi dengan membuka kotak yang harganya tidak lebih dari $20!

Percaya atau tidak, anda mungkin boleh memenangi barangan elektronik mewah seperti Apple iPhone 11 Pro Max, Samsung Galaxy S20 Ultra 5G, HTC Vive Cosmos, HP Omen X Emperium 65, kerusi permainan, AirPods, RTX 2080 Ti GPU dan banyak lagi.

3. 50+ Kotak Misteri Maya Dengan Pelbagai Tema

Terdapat lebih daripada 50 kotak misteri dalam 10 kategori disediakan. Ini membolehkan anda untuk menang hadiah yang lebih spesifik pada harga yang berbeza. Dengan cara ini, seandainya anda merupakan peminat produk jenama Apple, maka anda boleh memilih samada kotak misteri Apple atau kotak misteri iPhone.

Jika anda merupakan seorang gamer, anda mungkin menyukai kotak PlayStation, kotak Nintendo atau kotak Xbox. Manakala mereka yang mencari peranti-peranti hebat, ada kotak misteri kategori Best Phones 2020, kotak PC Master Race dan kotak Gajet.

4. Langgan Premium DrakeMall Dengan Kotak Misteri Percuma Setiap Hari

Langganan VIP secara bulanan bukan hanya memberikan kelebihan dari segi kod promo mingguan, lebih banyak diskaun untuk kotak misteri, kotak kejutan premium istimewa, tetapi juga peluang harian untuk membuka kotak misteri secara percuma.

Langanan Premium Drakemall

Seandainya itu pun dirasakan tidak memadai, maka langganan premium turut memberikan akses kepada giveaway VIP, ikon profil unik dan juga bantuan eksklusif.

5. Promosi dan Bonus

Ada banyak bonus serta promosi tersedia di DrakeMall. Pertama sekali, semua pelanggan akan menerima pembayaran balik untuk kos penghantaran jika merekodkan video atau merakamkan gambar ketika membuka kotak misteri dan berkongsikan ia di laman sosial.

Apa Itu Kotak Misteri

Seterusnya, terdapat bonus selamat datang sebanyak 50% diberikan kepada pelanggan baharu, yang boleh digunakan untuk membuka kotak misteri tambahan.

Dan yang terakhir, anda akan dapat mengumpul mata bagi setiap wang dibelanjakan di laman web dan menyertai dalam pertandingan diadakan dengan hadiah berharga seperti King of the Box dan community giveaway

Pada mereka yang sukakan cabaran, DrakeMall menawarkan kotak misteri cabaran - di mana anda akan mencabar pengguna lain untuk membuka kotak kejutan yang ada.

6. Bantuan 24/7 Dan Penghantaran Pantas

Seandainya pengguna mempunyai sebarang kemushkilan atau pertanyaan mengenai servis ditawarkan di DrakeMall, mereka boleh terus bertanya secara terus ke support team yang bekerja 24 jam seminggu. 

Untuk berbuat demikian, anda boleh menggunakan ruangan sembang online, email, saluran perbincangan dan juga menerusi laman Facebook rasmi.

Beli Kotak Misteri secara Online di DrakeMall

Penghantaran pantas hadiah disediakan ke seluruh dunia, terima kasih kepada DHL atau UPS, hatta di kawasan yang jauh ke pendalaman, masa penghantaran menerusi syarikat-syarikat ini tidak melebihi 45 hari! 

7. Kaedah Pembayaran Mudah

Memandangkan DrakeMall menyediakan servis dan perkhidmatannya ke serata negara dan benua, sudah semestinya ia menawarkan kepelbagaian cara serta kaedah pembayaran yang mudah terutama di kawasan-kawasan tertentu.

Anda boleh membuat pembayaran menerusi sistem pembayaran popular seperti:

  • Kad bank VISA/MasterCard;
  • Perbankan internet termasklah Maybank, Cimb Clicks, RHB Bank, Hong Leong, dan yang lain,
  • Pembelian kad hadiah di G2A, Kinguin; Pembayaran menggunakan e-wallet atau e-dompet seperti PayPal dan sebagainya; Matawang kripto seperti BTC, ETH, LTC, dan seumpamanya.




8. Selamat dan Sah

Kotak Misteri di Drakemall

DrakeMall telah berada di dalam perniagaan ini selama lebih daripada 3 tahun, iaitu sejak 2017. Sejak dari itu, ia telah mendapatkan perjanjian dengan sejumlah besar penyedia perkhidmatan pihak ketiga dan organisasi seperti Shufti Pro dan Indoleads, menjadikan ia sebagai laman web yang sah dan bereputasi baik menyediakan kotak misteri.

Malahan, ada banyak reviu telah dimuat-naik di Youtube, Facebook dan juga di Trustpilot, menunjukkan bahawa ribuan penghantaran barang dari kotak misteri telah diterima oleh pengguna.

1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. cakap pasal kotak misteri, saya dan blogger lain ad juga saling bertukar kotak misteri...
    mungkin lepas ni bolehlah jadikan trend

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement