Teknik Alternatif Untuk Meningkatkan Masa Paparan Blog. Ramai blogger yang hadapi masalah ini, iaitu kadar masa paparan blog yang agak lambat. Ini adalah kerana ada blogger yang tidak mahu membuang widget-widget yang menceriakan blog mereka. Walaupun mereka tahu, penggunaan widget serta javascript luar ini akan memberatkan blog mereka.

Blog yang berat bererti jumlah atau saiz kandungan - termasuklah entri utama, visualisasi header, widget, gambar dan apa sahaja yang ada dalam blog mempunyai saiz muatan yang agak besar. Apabila saiz blog agak besar, ia akan membuatkan blog agak lambat untuk dipaparkan kepada pengunjung dan pembaca.

Teknik Alternatif Untuk Meningkatkan Masa Paparan Blog

Teknik Alternatif Untuk Meningkatkan Masa Paparan Blog
Apabila seseorang pengunjung yang memang sedang mencari informasi pantas dan mahu membaca blog anda tanpa mahu menunggu lama, masa paparan blog yang pantas diperlukan untuk tidak membiarkan mereka meninggalkan blog anda atau dengan kata lain, memangkah blog anda sebelum sempat blog anda dipaparkan.

Guna Lazy Load Untuk Ringankan Blog

Untuk itu, anda boleh mencuba untuk aplikasikan penggunaan Lazy Load. Lazy Load merupakan satu javascript mudah dan ringan yang membantu blog anda terutama blogspot membahagikan saiz blog dengan jumlah masa keseluruhan paparan blog.

Salin kod ini:
<script charset='utf-8' src='http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.3.2/jquery.min.js' type='text/javascript'/> <script src='http://k-blogger.googlecode.com/files/easy-loading.js' type='text/javascript'/> <script charset='utf-8' type='text/javascript'> $(function() { $(&quot;img&quot;).lazyload({placeholder : &quot;http://bit.ly/Qv60g5&quot;,threshold : 200}); }); </script> 

dan letakkan dalam html blog anda sebelum </head>. Mudah-mudahan ia akan bantu anda untuk membolehkan blog anda dipaparkan lebih cepat daripada biasa.

Oh ya, untuk info, bukan semua template blog yang membenarkan blog anda menggunakan Lazy Load ini. Bagi membezakan masa paparan blog anda, disarankan anda cuba uji dulu menggunakan Pingdom Tools.

Selamat mencuba. Jangan lupa untuk langgan blog ini untuk lebih banyak tips serta panduan ye.

1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Yeah setuju. Ada terjumpa juga untuk image lazy load. Load tulisan dulu barulah gambar terpapar :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement