Google Analytics Mudahkan Analisis Perkembangan Blog. Dalam banyak-banyak laman analisis trafik blog, HH sangat suka dengan Google Analytics. Bagi HH, ia mudah dan konprehensif. Walaupun agak teknikal, tetapi insyaAllah, dengan sedikit sebanyak kerajinan untuk godek dan buka kamus dewan edisi terkini, anda boleh mahirkan diri dengan segala panel dan kemudahan yang ada di situ.

Google Analytics Mudahkan Analisis Perkembangan Blog

Blogspot memang menyediakan secara khusus ruang untuk anda gunakan fungsi Google Analytics ini, anda boleh semak di bahagian dashboard blog anda dan lihat di bahagian Other, berdekatan dengan Search preferences. Ada bahagian Analytics Web Property ID yang perlu anda masukkan kod. 




Menerusi kod itu yang bukannya satu kod rahsia tu.... trafik blog anda akan dipantau dan dianalisis oleh Google Analytics. Untuk mendapatkan kod tersebut, anda boleh baca panduan yang telah disediakan oleh pihak Google sendiri: Add New Account for Google Analytics

Kod-kod UA ..... itulah yang perlu anda masukkan ke dalam bahagian Other - Analytics Web Property ID di dashboard blog anda.

Berbeza dengan kebanyakkan laman analisis trafik yang lain, anda hanya boleh pantau hanya satu blog sahaja. Tetapi Google Analytics membolehkan lebih daripada satu .... kan mudah tu ...

Selain itu, ia juga beri kelebihan untuk anda mencari kata kunci yang sesuai untuk kegunaan SEO dan juga SERP (yang HH tak berapa nak tahu sangat). Malah, ada panduan pengiklanan jika anda mahu meletakkan sesuatu iklan di blog anda.

Untuk mencuba, anda boleh klik sini: Google Analytics.


13 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. ya betul..ia adalah satu benda yg amat penting :)

    BalasPadam
  2. Terima kasih ... mesti guna segala kemudahan yang ada untuk tingkatkan kualiti blog kita dengan cara terbaik

    BalasPadam
  3. :) benar @d18bc02843235ac851f9d4ad452ab647:disqus

    BalasPadam
  4. Assalammualaikum...HH,

    dah berjaya masukkan kod google ID nie...

    mselim3

    pls: terima kasih bebanyak...k

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok. Lepas ni boleh pantau ketat-ketat, rapat-rapat ...

      Padam
  5. Assalamualaikum. sheila baru nak buat. hehehe

    BalasPadam
  6. salam tuan..
    blog saya guna wordpress...macam mana nak masukkan dalam blogspot tu tuan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tak silap, dalam Google Analytic tu ada bagitahu. Seingat sayalah, letakkan pada header.php atau letak kat main.php kod analitik tu. Jika guna Yost SEO .... boleh masukkan no analitik tu dalam tab yang disediakan.

      Padam
  7. kod tu kt google analytic kan? sblm ni part setting diblog bhgian google analytic tu kosong.. thanks utk info ni..^__^

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement