Salam.
Bermimipilah Dan Lakukannya
Terfikir ... mengapa perlu kita keluar dari kepompong kehidupan yang sedia ada? Kita perlu menghayati hidup ini dengan sebaiknya! Tentulah! Ada masa kita yang terlalu sarat dengan kerja melupakan aspek2 lain dalam kehidupan sehingga membuatkan kita tertekan dan adakala merasa kecewa dengan hidup. Mengapa tidak lakukan ini:

Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan pergilah ke tempat-tempat kamu ingin pergi. Jadilah seperti yang kamu inginkan, karena kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan.

Jangan Tutup Pintu Bahagia
Sering - mungkin kita mengalami kekecewaan dalam hidup. Sebenarnya, kekecewaan itu kita biarkan terlalu lama dalam diri sehingga kita lupa bahawa ada bahagia menanti di persada berbeza. Kita terlalu setia hanya kerana kita kecewa. 

Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan. Tetapi acap kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita.

Keajaiban Persahabatan 
Apabila kita mula mengorak langkah untuk mengenal dunia, kita sebenarnya membuka diri kita untuk menjalinkan persahabatan dengan apa yang ada di sekeliling kita. Kita berkomunikasi, kita berinteraksi, dan kita mencari seseorang untuk menjadi teman dan sebagai penegur andai kita tersilap langkah. Kita mencari mereka yang dapat berkongsi rasa, pendapat - baik dalam kedukaan dan kesenangan.

Sahabat terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun di beranda bersamamu, tanpa mengucapkan sepatah katapun , dan kemudian kamu meninggalkannya dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya.

Hargai Apa Yang Dimiliki
Tak cukup puas dengan apa yang ada? Jangan lupa diri .... renungkan diri dengan sebaik mungkin. Bersyukur dengan apa yang telah diberikan kepada anda sebab bukan semua orang mendapat peluang yang sama seperti anda. Jangan kerana anda mengejar sesuatu yang tak pasti, anda melepaskan apa yang telah ada. Kelak nanti, yang berada dalam kerugian adalah diri anda - keseorangan.

Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahwa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya.

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Salam,

    menunggu dipintu yang tertutup tu, bukan menunggunya terbuka kembali. tapi, sebab takut pintu terbukan yang lain itu sama tidak bahagia seperti pintu yang telah tertutup itu.

    Huhuhuhu... ada benarnya satu pintu tertutup, akan membukakan jendela dan pintu-pintu yang lain. Persoalannya pintu atau jendela yang mana satu harus dipilih?

    BalasPadam
  2. bersyukur dgn kegembiraan yang dikecapi...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement