Buat blogger baru tentu ramai yang gunakan platform pengiklanan Nuffnang ni. Dan salah satu ciri istimewa yang ada di dalam Nuffnang ialah ada income BE. BE ialah buffered earnings. BE ini lebih lumayan kerana kadar dia lebih sedikit dari iklan biasa Nuffnang.

Ok. Bagi yang betul-betul baru di dalam dunia blog Malaysia, Nuffnang adalah merupakan medium pengiklanan di dalam internet khas buat blog. Jadi kalau nak menjana pendapatan dan nak ada iklan berada dalam blog anda, daftarlah dengan mana-mana syarikat pengiklanan seperti Nuffnang ni. Ada beberapa lagi syarikat pengiklanan internet yang membolehkan anda menjana pendapatan menerusi blog.

Nak tahu berapa banyak yang ada? Boleh gunakan kotak search atau carian blog ini ... cuba cari .. hoho.

Anda juga menjana pendapatan menerusi pengiklanan terus, atau menerusi affiliate. Itu adalah beberapa kaedah, atau nak lagi masyuk .. anda buatlah blog niaga anda sendiri tapi pastikan anda daftar perniagaan anda dahulu agar blog niaga anda diyakini dan dapat mengelakkan dari dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa - SSM.

3 Perkara Jangan Buat - BE Nuffnang

Ok. Jika anda seorang Nuffnanger, ada beberapa perkara yang anda perlu tahu.
  1. Jangan letak video bukan milik anda - seperti dari YouTube, YahooVideo dan sebagainya.
  2. Jangan letak gambar bukan hak anda.
  3. Jangan letak artikel bukan tulisan anda.


3 Perkara itu telah dibuktikan akan membuatkan pihak pengiklan yang melanggan Nuffnang tidak mahu meletakkan iklan mereka di blog anda. Mereka fikir blog anda tidak original dan bukan penulisan yang telus.

Ohh .. ini khas buat blog yang mahukan buffered earnings ataupun pendapatan terumpuk. Pendapatan BE ini lebih menguntungkan dan nilainya lebih tinggi. So, jika inginkan BE ... pastikan 3 perkara di atas tidak ada dalam blog anda!


Ok ... tu saja dapat saya kongsikan. Tapi kalau letak gak benda2 yang dinyatakan tu, tak jadi masalah untuk iklan Nuffnang menari2 cuma ia akan bernilai rendah dan hanya iklan campaign biasa saja.

16 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. thanks sebab berkongsi :)
    sangat berguna untuk kita semua.

    BalasPadam
  2. alamak aku ada letak video dari youtube.. kena buang la nampaknya, heheh...

    BalasPadam
  3. @Azman Roslan ahhh men belasah je ... aku pun main taram je .. dia nak kasik .. kasik .. tak mo sudah .. :)

    BalasPadam
  4. lau artikel 2 sekadar nk di sebar???

    BalasPadam
  5. @Farhana Sahri Kena tulis semula dengan gaya bahasa yang lain.

    BalasPadam
  6. salam...

    sblm ni ada hajat nk letak, tp kalo dah gitu caranya..rasanya xjadi la nk letak iklan nuffnang tu kat blog...

    BalasPadam
  7. atok :( uni dah letak nuff dari awal bulan 1 without any BE .. haha .. api iklan masih terpacak walaupun acapkali letak utube .. huhu .. selalu je ciplak info orang lain tapi ada gubahan dengan nada uni sendiri .. lalala .. ok apa uni terangkan pun uni tak faham .. sekian trima kasih ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iklan memang terpacak .. tapi sukar sikitlah nak dapat BE kalau entri banyak yang copy paste bulat2 ...

      Padam
  8. Tak juga..tgk blog serius still paling hangat gk walaupun ambik gambar org lain..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hangat ke? Tgk siapa yang iklan kat blogserius tu dlu.

      Padam
    2. Cara Obefiend ambil gambar tak sama cam orang lain. Dia sampaikan ikut bahasa dan citarasa dia, dan gambar pula ada backlink pada owner dan sumber asal. Walhal ramai antara kita tak buat macam tu.

      Padam
  9. saya pun tak kisah nak bagi ke tidak ke suka hati dia lah ...malas lah aku fikir ....apa yang saya perasan kita ciplak hidup-hidup dari suratkhabarpun dia bagi jugakkkk .........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok. Apa yang anda tidak perasan ialah cara pengolahan sebuah cerita daripada sumber berita. Ada pendapat peribadi yang disertakan, dan ada backlink yang diberikan.

      Kalaupun ada berlaku, anda kena tgk keseluruhan blog itu pula, jangan menilai hanya dari 1-2 atau 3-4 entri, sedangkan 2 ribu entri lain adalah entri yang original.

      Padam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement