Hadapi masalah untuk mendapatkan rujukan persediaan bagi menghadapi temuduga kerja dipanggil oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)? Nak tahu format dan bentuk soalan yang biasa ditanya dalam temuduga kerja jawatan perkhidmatan awam? Nak tips untuk lulus dalam temuduga sektor awam?

Nak lulus temuduga kerja kerajaan dikendalikan pihak SPA, anda perlu membuat persediaan serta persiapan rapi sebelum temuduga.

SPA Panggil Temuduga? Apa Nak Buat?

Rujukan Persediaan dan Persiapan Temuduga Kerja Kerajaan Terkini

Jangan panik. Jangan gelabah. Memang ada rujukan yang anda boleh gunakan untuk membantu melakukan persediaan sebelum hadiri temuduga anda. Tak perlu kabel, anda kena yakin dengan usaha yang anda buat, termasuklah membuat persediaan, Allah S.W.T akan permudahkan segala urusan.

Ramai yang beranggapan kalau nak lulus temuduga kerja memerlukan seseorang itu mempunyai 'kabel' yang kuat dalam kerajaan. Hakikatnya ialah, kebanyakkan yang gagal dalam temuduga kerja adalah kerana mereka kurang bersedia, malah gagal memberikan jawapan yang dikehendaki dalam temuduga.

Usaha tangga kejayaan. Rezeki itu adalah milik Allah S.W.T.

Jadi, anda kena usaha.

Usaha yang dimaksudkan ialah dengan membuat persediaan, membuat latihan temuduga, mencari contoh-contoh soalan lazim temuduga, dan cuba mendapatkan petua serta tips untuk lulus daripada mereka yang dah berjaya.

Jangan terlalu konfiden. Ramai calon yang gagal dalam temuduga, tak kiralah temuduga kerja sektor awam ataupun sektor swasta, yang berasakan mereka ada kelebihan untuk lulus. Tak boleh terlalu yakin .. paling tidak mesti bersedia dengan jawapan yang betul untuk temuduga.

Tips Temuduga - Konfiden memang perlu, tetapi jangan terlalu konfiden. Simpan sikit rasa keraguan sebelum hadapi temuduga.

Temuduga adalah merupakan satu ujian lisan.

Jadi, anda kena bercakap. Dan percakapan anda mestilah satu jawapan kepada setiap pertanyaan yang diberikan oleh pihak penemuduga.

Buktikan Anda Calon Yang Sesuai dan Layak Lulus

Jika anda dipanggil untuk temuduga SPA, anda kena tunjukkan yang anda ada pengetahuan mengenai SPA, mengenai jawatan yang anda pohon, mengenai kerajaan Malaysia. Anda kena tunjukkan kehebatan anda sebagai calon yang WAJIB LULUS.

Jangan angkuh, jangan bersifat sombong di hadapan penemuduga. Mesti nampak smart, nampak berkeyakinan dan nampak bersedia untuk menjawab setiap soalan dengan baik. 

Tips Temuduga - Tahukah anda dengan hanya memakai pakaian tertentu, anda boleh mendapat markah free 5% dengan begitu sahaja.

Jika nak lulus dalam temuduga, anda kena nampak hebat berkata-kata, kerana seperti saya katakan tadi, temuduga adalah merupakan ujian lisan. Tak boleh nampak kaku. Tak boleh diam. Tak boleh juga teragak-agak.

Baik.

Memang susah nak lulus kalau tak tahu apa nak buat bila dipanggil temuduga.

Bersedia Dengan Jawapan Betul Pada Setiap Soalan Umum Ditanya

Soalan-soalan sebegini pasti muncul dalam kepala....
  1. Apa perlu buat sebelum hadiri temuduga SPA?
  2. Apa nak pakai untuk temuduga SPA ni?
  3. Sijil apa perlu dibawa dan disertakan selain daripada dokumen dan sijil yang diminta?
  4. Bagaimana nak berjalan masuk ke bilik temuduga? 
  5. Perlu ketuk pintu? Perlu beri ucap selamat? Terus duduk ke? Kena salam penemuduga?
  6. Kalau diajukan soalan dalam Bahasa Inggeris?
  7. Apa soalan yang bakal ditanya nanti?


Apa patut dijawab bila soalan "Kenapa patut pilih anda untuk jawatan ini?"

Rujukan Lengkap Untuk Bantu LULUS Dalam Temuduga Kerja Kerajaan

Untuk bantu anda, gunakan pakej rujukan di bawah ini ..

Rahsia cara lulus temuduga kerja 2020

Pakej rujukan ini adalah khas dan khusus untuk mereka yang memohon kerja dalam kerajaan. Jika nak lulus dalam temuduga, gunakan rujukan ini.

Ianya telah ditulis berdasarkan kepada pengalaman-pengalaman calon temuduga terdahulu, dan juga penelitian yang dibuat selain input dari pengalaman mereka yang pernah menjadi penemuduga dalam sektor awam.

Pengalaman Calon Terdahulu Gunakan Rujukan Ini

Contoh soalan temuduga dalam kerajaan

Ramai yang telah berjaya dan lulus dalam temuduga, walaupun ada yang dah berumur lebih 30 tahun semasa dipanggil temuduga SPA.

Banyak lagi testimoni daripada mereka yang telah menggunakan rujukan ini untuk bantu persediaan temuduga kerja dalam sektor kerajaan. Anda boleh baca di sini (klik)

Temuduga Kerja Kerajaan

Rujukan temuduga ini sesuai untuk temuduga kerja kerajaan terkini pelbagai jawatan dalam sektor kerja kerajaan untuk tahun 2020.

Gunakan rujukan ini untuk bantu anda JANGKA SOALAN yang bakal ditanya dalam temuduga anda nanti. Biar anda siap sedia .... tampilkan kelebihan diri anda dari calon lain.

Berusahalah untuk berjaya. Jangan serahkan pada takdir semata. Buka pintu rezeki. Terus ke link tempahan pakej rujukan di bawah ini.


Semoga berjaya.

1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Sesiapa yang dipanggil temuduga kerja oleh SPA tu, elok dapatkan rujukan ini. Ada banyak soalan temuduga beserta jawapan disediakan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement