Siapa ada periuk tekanan atau pressure cooker di rumah? Aha .. kalau ada, tentu anda setuju bahawa memasak menggunakan periuk tekanan ini sangat best, apatah lagi kalau nak memasak daging - samada daging lembu atau ayam. Saya selalu gunakan untuk memasak Sup Tulang atau Sup Daging.

Sebenarnya, memasak menggunakan periuk tekanan ni ada banyak kelebihannya dari memasak menggunakan dapur biasa. In Sha Allah, saya nak kongsikan kelebihan menggunakan periuk tekanan atau pressure cooker ini dalam post kali ini.

6 Kelebihan Memasak Guna Pressure Cooker

Kelebihan Memasak Guna Pressure Cooker
Di rumah saya, ada dua periuk tekanan, tetapi satu tu dah rosak ... yang ada sekarang adalah periuk tekanan dari jenama Tower. Isteri saya beli secara online, bayar secara ansuran. Jenama Tower jenama pressure cooker yang agak terkenal di luar negara, terutama di UK.
Kelebihan Memasak Guna Pressure Cooker
Saya sebenarnya memang dah lama nak minta isteri saya dapatkan sebuah periuk tekanan yang best dari UK. Jika di Malaysia ni, kebanyakkan periuk tekanan tak berapa nak tahan. Kalau yang tahan tu, harganya sangat mahal. Alhamdulillah, isteri saya telah dapatkan Tower Pressure Cooker, beli secara online menerusi Facebook direct dari UK. Jenama pressure cooker sebelum ini ialah Prestige, juga satu jenama terkenal antarabangsa...huhuhu.

Tak kesahlah apa jenama sekalipun, yang penting kebaikan yang boleh diberikan apabila memasak menggunakan periuk tekanan seperti ini.

Menjimatkan Masa

Kelebihan Memasak Guna Pressure Cooker
Memasak menggunakan pressure cooker lebih menjimatkan masa berbanding memasak menggunakan periuk belanga kuali biasa. Dengan kesan pemanasan haba mampat di dalam pressure cooker ini, makanan akan jadi lebih cepat masak sehingga 70%!!.

Saya memasak menggunakan periuk pressure cooker ini untuk semua jenis masakan kecuali untuk menggoreng. Setengah orang mungkin sekadar untuk empukkan daging, tetapi saya ... menumis, mereneh semua dilakukan gunakan pressure cooker.

Dapur Lebih Bersih

Jika anda memasak menggunakan periuk biasa, contohnya jika anda masak gulai kari... kadang-kadang tu, apabila masakan menggelegak, ia akan terpercik ke bahagian dinding atau lantai dapur. Jadi menggunakan pressure cooker ini, kejadian seperti ini boleh dielakkan. Ini akan menjadikan dapur anda lebih bersih dan kemas. Kerja pencucian selepas memasak juga menjadi lebih mudah.

Jimat Bahan Api/Tenaga

Kelebihan Memasak Guna Pressure Cooker
Konsep pemanasan yang ada pada periuk tekanan ini dapat menjimatkan penggunaan bahan api. Tak kiralah anda guna dapur gas atau dapur elektrik. Disebabkan ia menggunakan haba mampat, maka proses untuk memanaskan periuk menjadi lebih pendek. Ini bermakna, penggunaan bahan api dan tenaga boleh dijimatkan.

Seandainya anda menggunakan dapur pressure cooker jenis penalaan gas, anda tidak perlu menggunakan api besar, cukup hanya menggunakan api sederhana atau kecil untuk proses memasak. Namun, kalau nak percepatkan proses, boleh memasak dengan api besar pada 5-10 minit awal memasak sebelum menggunakan api kecil sehingga habis memasak.

Makanan Lebih Lazat

Ada beza dari segi rasa? Ya, memang ada. Kalau anda seorang yang teliti dalam rasa masakan, anda pasti akan perasan akan rasa yang lebih lazat jika memasak menggunakan pressure cooker ini.
[Dah Baca?] Goreng Ikan Menggunakan Air - Periuk Ini Memang Awesome

Makanan Kekal Berkhasiat

Selain rasa makanan menjadi lebih lazat, zat makanan yang dimasak menggunakan pressure cooker juga dapat dikekalkan - walaupun bukan pada tahap optima. Pun begitu, ia bergantung juga dengan jenis masakan anda. Jika anda memasak jenis menu atau resepi stim .. pastinya makanan lebih sedap, cepat dimasak dan paling penting .. ia kekal sebagai makanan sihat yang dikekalkan khasiatnya.

Tempoh memasak yang menjadi pendek, memungkinkan zat makanan yang ada dalam makanan kurang dirosakkan oleh haba panas. 

Cara Empukkan Daging Paling Berkesan

Kelebihan Memasak Guna Pressure Cooker
Salah satu perkara yang saya paling suka apabila menggunakan periuk tekanan atau pressure cooker ini ialah keupayaannya untuk melembutkan daging. Daging akan mudah empuk apabila dimasak menggunakan periuk ini. Ia juga akan jadi lebih lembut dan sedap. Apatah lagi kalau anda memasak menu jenis sup.

Saya pernah masak Sup Tulang, uhhh ... sehingga tulang pun boleh jadi lembut, dan daging pada tulang mudah dileraikan hanya dengan kuisan jari sahaja.

Kekurangan Menggunakan Periuk Tekanan

Aha... rasanya itu sahaja kot kelebihan yang ada jika memasak menggunakan periuk tekanan ni. Cuma satu je kekurangan pada pendapat sayalah ... huhu...

Ia agak sukar dibersihkan, apatah lagi andai anda memiliki jenis pressure cooker 6 liter yang agak besar, dan agak menyusahkan jika dibasuh menggunakan sinki dapur yang kecil macam dapur rumah saya.

Pressure cooker selalunya agak berat. Jadi, kalau tak ada kederat kuat, memang fikir dua kali juga apabila nak gunakan periuk ini untuk memasak.

Anda perlu ikut manual memasak yang disediakan. Di dalam setiap periuk tekanan, ada diberikan manual atau tips untuk tempoh memasak makanan-makan tertentu. Guna panduan tersebut agar menu masakan anda tidak terlebih masak. Contohnya untuk periuk tekanan Tower ini, anda memerlukan tempoh pemanasan selama lebih kurang 20 minit untuk mendapatkan daging yang benar-benar empuk dan sedap dimakan.

Bukan empuk biasa ye .. ni jenis empuk yang dagingnya mudah terlerai dari tulang jika anda masak sup tulang lembu atau sup ekor... huhuhu.
[Dah Baca?] Lan Catering - Pilihan Katering Bajet Untuk Majlis Anda
Saya fikir setiap dapur di rumah patut ada sebiji atau sebuah periuk tekanan ni. Isteri saya suka masak nasi impit dan ketupat segera menggunakan periuk pressure cooker. Ia menjadikan kerja memasak lebih seronok dan tidak stress .. haha... :)

Kelebihan Memasak Guna Pressure Cooker
Andai anda ada bajet, dapatkan sebuah ye .. tak rugi beli, in Sha Allah .. boleh pakai bertahun dan jimat banyak masa memasak anda. Ia turut mengurangkan diri anda dari sentiasa terdedah dengan bahang dan haba ketika memasak yang sebenarnya tidak elok untuk kesihatan jangka-masa panjang.

8 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. dalam perancangan jugak nak beli sebiji sebab tengok ramai blogger yang masak guna pressure cooker ni :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Beli la, tak rugi beli benda alatan memasak macam Pressur Cooker ni.

      Padam
  2. Biasalah semua brg tentu Ada pro n cons. Tapi mama xreti nak guna pressure cooker sebenarnya

    BalasPadam
  3. betul, setuju. guna pressure cooker satu lagi zat makanan dipelihara

    BalasPadam
  4. Nak beli ke tidak nih... rasa dah selesa masa lama2. Hihihi

    BalasPadam
  5. wife ada beli hari tu kt lazada, tapi tak pakai lagi. kenapa tak tahu le..mungkin resepi lain kot.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement