Tips Membeli Rumah Lelong. Tahukah anda salah satu cara nak menjana keuntungan menerusi pelaburan hartanah ialah dengan melakukan 3 langkah berikut, iaitu langkah satu membeli rumah di bawah harga pasaran, kemudian langkah keduanya mengubahsuai dan perbaiki hartanah tersebut, dan langkah akhir samada menyewa atau menjual hartanah tersebut.

Tiga langkah yang saya sebutkan itu adalah perkara paling asas untuk jana keuntungan menerusi pelaburan hartanah. Siapa yang nak buat duit dengan hartanah, memang akan gunakan langkah yang saya beritahu tu. Pun begitu, timbul masalah ... pada langkah pertama, iaitu membeli hartanah pada harga bawah pasaran.

9 Tips dan Langkah Beli Rumah Lelong, Hartanah Bawah Harga Pasaran

Tips Beli Rumah Lelong
Salah satu cara untuk melakukan langkah pertama dalam menjana keuntungan dalam pelaburan hartanah ialah dengan membeli rumah lelong. Ia adalah salah satu lubuk untuk mencari hartanah bawah harga pasaran.

Menerusi 3 langkah tadi, in Sha Allah ... 
9 Tips dan Langkah Beli Rumah Lelong, Hartanah Bawah Harga Pasaran
Dalam masa beberapa bulan, anda mampu untuk menjana keuntungan beribu-ribu ringgit, malah tidak mustahil juga, berpuluh-puluh ribu ringgit! Teknik ini nampak mudah bukan? Semudah 1, 2,3......

Tetapi, ianya tidaklah semudah yang disangka! Ianya melibatkan risiko yang besar! Silap langkah! Anda mungkin terpaksa menanggung kerugian beribu-ribu ringgit, malah mungkin juga mencecah sehinga berpuluh-puluh ribu ringgit!

Aha .. dah ada kerisauan? Agak-agak terbantut tak hasrat anda untuk beli rumah lelong ni?

Jangan risau, jangan putus asa. In Sha Allah, dalam artikel atau blog post ini, saya akan kongsikan 9 tips untuk membeli rumah lelong yang dikongsikan oleh seorang yang kerap berurusan dengan situasi pembelian rumah lelong ni.

Menerusi perkongsian power Tuan Ahmad Termizi bin Abdullah ini. Confirm banyak ilmu lelong yang anda bakal dapat. Tapi wajib anda baca sampai habis .. jangan pula skip atau ambil separuh-separuh. Meh baca 9 Tips dan Langkah Untuk Beli Rumah Lelong berikut:

Tips #1: Berapakah Nilai Semasa Rumah Lelong Yang Mahu Dibeli?

Tips Beli Rumah Lelong
Sila buat perbandingan harga rumah yang ingin dibeli dengan melihat akhbar atau laman web hartanah, supaya anda tahu harga pasaran semasa rumah yang nak dibeli.

Setelah benar-benar yakin yang harga rumah tu memang jauh lebih rendah daripada harga pasaran (serta lokasi sesuai dan ada kemungkinan tinggi yang harga pasaran akan melonjak pada masa hadapan), baru masukkan rumah lelong tersebut dalam senarai pendek (shortlist). Jangan beli dulu ... senaraikan dulu ... penting ni!

Untuk tujuan pelaburan hartanah yang menguntungkan, anda boleh ambil kira faktor harga pasaran sewaan dan jumlah pembayaran bulanan kepada institusi kewangan.

Tips #2: Adakah Anda Layak Beli Rumah Tersebut?

Pastikan dulu sama ada anda layak membeli hartanah tersebut atau tidak. Ini adalah kerana dalam beberapa kes, hanya orang Melayu dan status bumiputera sahaja yang layak membeli hartanah yang mempunyai sekatan kepentingan (selalunya dalam kes tanah pajakan).

Pastikan juga, sekiranya hartanah tersebut adalah rumah kos rendah, adakah anda layak untuk membeli rumah tersebut.

Sebagai contoh, sila buat kepastian dengan Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor jika membeli rumah lelong tersebut di kawasan Selangor, atau dengan pihak DBKL seandainya rumah lelong tersebut terletak di Kuala Lumpur.

Tips #3: Anda Perlu Pergi Melihat Sendiri Hartanah Tersebut

9 Tips dan Langkah Beli Rumah Lelong, Hartanah Bawah Harga Pasaran
Sangat disyorkan anda pergi melihat sendiri rupa bentuk rumah atau kawasan hartanah yang anda ingin beli. Jangan beli selagi anda tak tengok dengan kepala dan mata sendiri keadaan hartanah lelong tersebut, karang dah beli ... merungut tak tentu pasal ... walhal salah sendiri .. huhu.

Untuk pengetahuan anda sebelum pergi melihat hartanah lelong, dalam kebanyakan kes, hartanah lelong selalunya berkunci (tak berpenghuni). Dan ada juga dalam beberapa kes, masih ada yang tinggal di rumah tersebut. Aha .. jangan terkejut pulak kalau pergi tu ada orang dok berbaring santai dalam rumah .. haha.


Jadi ...

Buatlah keutamaan kepada rumah yang tak berpenghuni. Ini adalah kerana pihak institusi kewangan tak bertanggungjawab untuk menyerah milikan kosong rumah tersebut kepada anda. Tak pasal-pasal, anda yang akan perlu menghalau mereka yang tinggal di rumah tersebut, sekiranya lelongan berjaya dibeli nanti.

Hal ini akan menyulitkan sekiranya diri anda adalah seorang yang jenis mudah kasihan kepada orang lain. Hal ini juga akan menjaid lebih susah, sekiranya mereka yang tinggal di situ adalah jenis yang degil dan keras kepala, tak mahu berganjak keluar daripada rumah tersebut. Kan susah tu ... huhu.

Tips #4: Buatlah Segala Kira-Kira Yang Perlu

Tips Untuk Membeli Rumah Lelong
Ini juga perlu anda fahamkan. Rumah lelong yang dibeli adalah 'as-what-it-is'. Apa yang anda beli tidak termasuk termasuk kos baik pulih oleh institusi kewangan - jika itu anda mahukan. Tak berbaloi untuk membeli rumah lelong yang murah (kononnya), sedangkan nanti anda terpaksa habiskan wang yang banyak untuk kerja baik pulih.

Kerja baik-pulih tidak sama dengan kerja pengubah-suaian. :) Maka, kena faham ni.

Jadi, tips #3 tadi memang penting ... kan kan? Pun begitu, hal ini akan menjadi susah sekiranya rumah tersebut berkunci. Jadi apa perlu buat?

Lihat atau intailah setakat mana yang boleh. Anda kena pastikan keadaan rumah lelong tersebut seandainya ianya berbaloi untuk dimiliki atau dibeli sebagai pelaburan hartanah anda. Kalau bernasib baik di dapati rumah lelong tersebut tidak berkunci, sila pastikan sistem pengairan dan elektrik rumah terbabit dalam keadaan yang memuaskan.
9 Tips dan Langkah Beli Rumah Bawah Harga Pasaran
Kalau tidak, sila buat anggaran kos bagi membaik pulih hartanah tersebut dan pastikan yang pembelian rumah lelong itu masih lagi berbaloi dan tak merugikan anda terutama untuk jangka-masa panjang (seandainya mahu dijadikan sublet). Anda boleh dapatkan nasihat kontraktor untuk dapatkan anggaran kos baik pulih yang lebih tepat seandainya perlu.

Tips #5: Semak Sebarang Tunggakan Yang Belum Dibayar?

Rajinlah sedikit andai mahu elakkan diri dari menyesal membeli rumah lelong ni. Anda kena buat sedikit tugasan di sini. Sebab dalam kebanyakan kes, amnya institusi kewangan tidak akan membayar segala tunggakan pemilik premis terdahulu yang dilelong.
Tips dan Langkah Beli Rumah Lelong - Rumah Bawah Harga Pasaran
Antara yang anda perlu lihat termasuklah:
  • Tunggakan maintenance fee
  • Cukai tanah
  • Cukai pintu
  • Bil eletrik (TNB)
  • Bil air
  • Bil pembentungan atau Indah Water

Walaupun ada sesetengah kes yang pihak institusi kewangan akan membayar tunggakan maintenance, cukai tanah dan cukai pintu, dalam kebanyakan kes, anda kena membayar menggunakan duit sendiri terlebih dulu (jika anda gunakan pinjaman bagi melunaskan bayaran pembelian).

Selepas itu, barulah pihak institusi kewangan terbabit akan membayar balik duit tunggakan tersebut. Dan proses ini, pastinya akan memakan masa. Dalam apa keadaan sekalipun, anda perlu menyediakan duit atau modal bagi membayar tunggakan-tunggakan di atas terlebih dulu, supaya tidak timbul masalah di kemudian hari.

Menurut Tuan Ahmad Termizi bin Abdullah, ada dalam beberapa kes yang diuruskannya, tunggakan maintenance mencecah lebih RM20,000, dan tunggakan cukai pintu ada yang mencecah RM5,000.

Nak tak nak, kena pastikan anda menyediakan duit yang cukup untuk melangsaikan tunggakan ini, sekurang-kurangnya buat sementara waktu, sementara menunggu anda mendapatkan wang pembayaran balik dari pihak institusi kewangan yang melelong.
[Dah Baca?] Buat Duit 4 Angka Dengan Side Income Sublet Hartanah

Tip #6: Bawa Banker’s Cheque/Bank Draft Dan Wang Tunai Semasa Bidaan Dilakukan

Ketika waktu pembidaan, pelelong hanya menerima banker’s cheque/bank draft dan wang tunai sahaja untuk pembayaran wang deposit. Pelelong tidak akan menerima cek peribadi, tidak kiralah anda ada berapa banyak duit di dalam bank anda...huhu.

Pastikan juga anda bawa sekali wang tunai yang mencukupi bagi membuat bayaran top up deposit, sekiranya hartanah yang dilelong telah naik harga semasa proses bidaan berlaku.

Sebagai contoh, sekiranya wang deposit bagi pembelian hartanah tersebut adalah 10% daripada harga reserve RM100,000, pastikan anda bawa banker’s cheque bernilai RM10,000, ditulis atas nama yang betul (pastikan hal ini dengan pelelong terlebih dahulu dan pastikan ejaannya adalah betul).

Kalau anda merasakan yang harga pasaran hartanah itu tidak lebih daripada RM130,000, pastikan anda bawa wang tunai sebanyak RM3,00 bagi membuat bayaran deposit yang mencukupi, sekiranya anda berjaya dalam bidaan lelongan hartanah itu pada harga RM130,000 tadi.

Jangan pula selepas berjaya membida harga tersebut, baru anda terhegeh-hengeh hendak mencari mesin ATM - kalau dekat tak mengapa, kalau jauhhh? Kalau tak ada langsung? Jangan menyusahkan diri anda dan pelelong.
Tips Beli Rumah Lelong
Pihak pelelong berhak untuk batalkan bidaan sekiranya anda tidak membawa wang yang cukup untuk membayar deposit on the spot. So, sila beri sepenuh perhatian tentang perkara ini.

Tip #7: Bidaan Rumah Lelong Bermula 10 pagi – Boleh Tak Datang Lewat Sikit?

Catatkan pada kalendar atau diari tarikh dan masa bidaan rumah lelong yang ingin anda miliki. Ala .. gunakan Google Calendar dalam smartphone pun boleh ... boleh buat alert dan peringatan terus.

Jika anda tidak pasti tempat bidaan, pergilah seawal yang mungkin supaya anda tidak sesat - walaupun anda dah biasa gunakan aplikasi Waze atau Google Map. Andai ada masa, buatlah kajian terlebih dahulu tentang tempat lelongan atau cari tempat tu beberapa hari sebelum tiba tarikh lelongan. Tempat yang tepat, jangan secara amnya... sebab kadang tempat lelongan melibatkan dewan-dewan tertentu.
[Dah Baca?] Bagaimana Nak Mulakan Bisnes Homestay?

Tip #8: Ingat Bajet Asal

Tidak perlu ikut nafsu, apabila tiba masa membida, janganlah pulak asyik membida sehingga melampaui bajet asal anda. Asalnya datang nak beli rumah lelong bawah harga pasaran, last-last kena bayar lebih daripada sepatutnya.

Anda mungkin tak perasan dan tak tahu - perlu diingat, di tempat bidaan selalunya akan ada satu sindiket yang sengaja nak naikkan harga hartanah yang dilelong. Jangan sesekali anda terpengaruh dengan mereka. Fokus pada harga yang anda inginkan dan berhenti membida sekiranya harga rumah tu melampaui bajet asal.

Setelah berjaya dalam bidaan, anda akan dipanggil untuk membuat pembayaran deposit dan menandatangani dokumen Proclamation of Sale. Setelah Proclamation of Sale dimatikan setem, anda akan dapat salinan asal untuk tindakan selanjutnya.

Tip #9: Dah Sediakan Modal Untuk Bayar Harga Baki Belian Lelongan?

Tips Beli Rumah Lelong
Selalunya, anda akan membuat pinjaman bank untuk melunaskan baki harga belian hartanah lelongan tersebut. Untuk perkara ini, pastikan anda tiada masalah dengan CCRIS atau CTOS. Anda juga boleh mencari peguam, sebab selalunya peguam mempunyai rangkaian bankers yang dipercayai bagi membantu anda untuk mendapatkan pinjaman pembelian rumah lelong ini.

Sekiranya anda membeli secara tunai sekalipun, anda masih lagi memerlukan peguam.

Ini adalah kerana peguam akan menyiapkan dokumen pindah milik untuk anda, samada proses pertukaran nama di pejabat tanah atau menyiapkan Deed of Assignment (By Way of Transfer) bagi kes-kes hak milik induk.

Elak melengahkan masa, sebab tempoh yang diberikan adalah dikira terus daripada hari pertama anda telah memenangi bidaan hartanah lelongan tersebut. Bagi sesetengah kes, tempoh pembayaran tidak boleh dilanjutkan dan sekiranya anda gagal melunaskan baki bayaran dalam tempoh yang ditetapkan, wang deposit yang telah dibayar akan dikira hangus.

Ada juga sesetengah kes, anda akan diberikan tempoh lanjutan. Tetapi selalunya anda diminta membayar interest bagi kelewatan pembayaran. Untuk lebih kepastian, anda boleh bertanya dengan peguam anda.

Orait .. mari pergi kepada satu kesimpulan tentang tips dan langkah membeli rumah lelong ini.

Menurut Tuan Ahmad Termizi bin Abdullah, secara ringkasnya, wang yang perlu disediakan untuk membeli hartanah lelong bukanlah hanya sekadar deposit. Tapi perlu juga dikira kos-kos yang lain seperti kos bayaran tunggakan, dan kos bayaran guaman.


Perlu juga diketahui bahawa kos guaman bagi pindah milik adalah berlainan dengan kos guaman bagi pinjaman. Sesetengah institusi kewangan, mereka akan memasukkan kos guaman bagi pinjaman dalam jumlah pinjaman yang anda mohon, dan ini akan sedikit sebanyak meringankan beban tunai anda perlu tanggung.

Ada banyak jenis pakej-pakej pinjaman perumahan ditawarkan oleh pihak bank. Maka, silalah rujuk bank-bank berkenaan untuk pakej yang mampu dibayar oleh anda secara bulanan.
[Dah Baca?] Nak Jadi Seorang Genius dalam Pelaburan Hartanah dan ASB?
Aha, nampak tak? Bukan senang membeli rumah lelong sebenarnya. Apa-apa pun, selamat berjaya. Semoga tip-tip di atas sedikit sebanyak membantu anda untuk membeli rumah lelong - samada untuk dimiliki sendiri atau dengan tujuan buat duit menerusi pelaburan hartanah.

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Rumah yang akak duduk ni pun rumah lelong.. 10 th lepas harganya 98k akak bli cuma 69k mmg berbaloi2.. sekarang nilainya entah le, mencanak2 kot.. almaklum banyak kilang tumbuh di sekitarnya...

    BalasPadam
  2. bab rumah ni pening juga ye..nice sharing boleh save utk masa akan datang

    BalasPadam
  3. teringat dulu few years handle kes rumah lelong ni, HH.
    tak mudah rupanya bank nak lelong rumah ni. kekadang tu berulang kali lelong, tapi takde bidder. at the end kena value balik rumah.
    iye la. rumah tu tak strategik...
    ada plak tu, bila harga rizab jatuh, ramai plak pembida! harga up balik :)
    ada ejen yg dok hendap dlm bilik lelong ni. then kalau ada bidder, ejen ni akan pengaruh la agar dia tak bid, tarik diri,...
    memang ramai yg buat bisnes dgn beli rumah lelong dan jual balik.
    hmmmm pengalaman yg sungguh berharga...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement