Time cuti-cuti sekolah, seperti biasa ramai yang akan kahwin. Persiapan semua dah buat. Jemputan pun nampak gayanya ada gak dekat seribu. Hmmm ... bakal pengantin yang dulunya berangan-angan dah berdebar-debar mendekati hari bersejarah. Tapi itu kisah mereka yang dah siap isi borang, dah tempah tok kadi, nak pasang khemah ... tapi ada lak .. yang masih bermain dengan angan-angan.

Saya nak kongsi kisah Usin, kisahnya agak sayu .. namun elok untuk pengajaran buat semua jejaka, lelaki, suami ... In Sha Allah, kisah sayu lelaki bernama Usin yang bahagianya seketika ada 3 benda penting di akhir post ini.

Kisah Sayu Lelaki Bernama Usin dan 3 Pengajaran Penting

Kisah Sayu Lelaki Bernama Usin, Bahagianya Seketika ..
"Abang ni, pakai tu elok-elok la sikit," kata Liza lembut sambil membetulkan pakaian Usin. Usin tersenyum memandang isterinya.
"Cantik isteri abang hari ni," Usin mencubit pipi Liza lembut.

"Ayah, ayah, cepat la yah," Farah dan Adi meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung.
"Yelah, yelah, ayah dah siap ni." Liza hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja.
"Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, ye?"

"Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang." Usin berkata kepada isterinya tercinta.

Perjalanan daripada KL ke Tangkak mengambil masa lebih kurang empat jam. Farah dan Adi dah pun terlelap kat kerusi belakang.

Begitu juga dengan isterinya, Liza. "Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Usin berkata dalam hati.

Sedikit demi sedikit Usin menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Usin semakin seronok. Usin dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.

Usin cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Usin masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.

"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Liza terjaga dari tidurnya.
"Tak ada apa la sayang, rileks... cepat sikit kita sampai kampung nanti."
"Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa... . jangan laju sangat bang, Liza takut." Liza cuba memujuk Usin supaya memperlahankan kenderaannya.

"Rileks Liza, tak ada apa-apa," Usin terus memotong bas ekspres di depannya tanpa was-was. "Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Usin setelah berjaya memotong bas ekspres tadi. "Sudah la tu bang."

Bangggg ....

"Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Liza tengok abang motong dia aaa... ." Usin terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai. Usin terus membelok ke kanan untuk memotong dan... . di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan .... BANGGGGG!!

"Usin... .bangun Sin," sayup-sayup terdengar suara emaknya. Usin membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. "Mana Liza mak? Macammana dengan Liza mak? Farah, Adi... .mana anak-anak saya mak?"

Bertubi-tubi Usin menyoal emaknya. Usin tak dapat menahan kesedihannya lagi. Usin menangis semahu-mahunya di depan emaknya. Emaknya memandang Usin tepat-tepat.

"Macamana dengan isteri Usin mak, Liza?" Usin masih terus menangis.

PANGGG!!. Kepala Usin yang botak itu ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Usin terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu?

"Banyak la engkau punya isteri! Keja pun pemalas ada hati nak berbini. Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar dan Usin tersengih keseorangan.

Hmmm .... seronok baca? Dapat apa yang disampaikan? Ada tiga perkara:
  1. Jangan berangan tanpa usaha
  2. Jangan tidur waktu senja
  3. Jangan tunjuk lagak di jalanraya - hargai mereka yang tersayang
Sumber: Komuniti VF

p.s: Gambar sekadar hiasan
Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

2 Komen

Arghhhhh...beria i baca ni...sabo je la..baru nak rasa sedih....aduhaiiii

Reply

Finding the time and actual effort to create a superb article like this is great thing. I’ll learn many new stuff right here! Good luck for the next post buddy..
Java Training in Chennai

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.