Tips bercuti di Pulau Pangkor. Sebelum ini, saya ada kongsikan kepada pembaca blog ini tentang pantai-pantai best yang ada di Pulau Pangkor. Selain pantai, Pulau Pangkor ada tarikan lain yang mungkin ramai tidak mengetahuinya. Walaupun pulau ini kecil, ia tetap memiliki sejarahnya yang tersendiri serta unik.

Jika anda seorang yang mengimpikan satu percutian ala perkampungan nelayan yang mendamaikan, maka pilihan destinasi cuti di Pulau Pangkor adalah yang sangat sesuai. Pulau Pangkor adalah destinasi popular di negeri Perak. Malah, ia menjadi pilihan utama untuk percutian bajet terutama untuk pelancong tempatan.

Pulau Pangkor Destinasi Percutian Popular di Negeri Perak

Pulau Pangkor Destinasi Percutian Popular di Negeri Perak

Pulau Pangkor terletak kira-kira 90 kilometer (km) dari barat daya bandaraya Ipoh dan tujuh batu nautika dari Jeti Lumut. Untuk ke Pulau Pangkor, anda perlu berada di Lumut terlebih dahulu.

Untuk ke Lumut, anda tidak perlu khuatir kerana terdapat banyak kemudahan awam yang menuju ke sana, seperti bas dan teksi. Untuk perkhidmatan bas, terdapat tidak kurang dari 10 buah syarikat bas yang beroperasi ke sini. Ia dari seluruh Semenanjung Malaysia.
  • Dari Kuala Lumpur : 252 km
  • Dari KLIA : 298 km
  • Dari Pulau Pinang : 262 km
  • Dari Ipoh : 85 km
Dari stesen bas Lumut, anda hanya perlu jalan kaki ke Jeti Lumut untuk ke Pulau Pangkor. Buat mereka yang berkenderaan sendiri, anda mempunyai pilihan samada menggunakan perkhidmatan feri di Jeti Lumut atau Jeti Marina Island.

Naik Feri ke Pulau Pangkor

Bagi anda yang mahu ke Pulau Pangkor, ada dua perkhidmatan feri utama disediakan. Pertama ialah menerusi Jeti Lumut, dan keduanya menerusi Jeti Marina Island. Pulau Pangkor juga boleh dikunjungi menerusi udara. Ada lapangan terbang kecil di Pulau Pangkor, yang selalunya digunakan oleh syarikat penerbangan 'peribadi'.
Tips Bercuti di Pulau Pangkor - Destinasi Popular Pelancongan Negeri Perak

Tiket feri di kedua-dua jeti berharga RM10 bagi dewasa untuk pergi dan balik manakala kanak-kanak berusia empat hingga 11 tahun hanya RM5. Perkhidmatan feri dari Jeti Marina Island mengambil masa 10 minit perjalanan manakala di Jeti Lumut selama 45 minit.
[Artikel Berkaitan] Jadual Perjalanan dan Tambang Feri ke Pulau Pangkor dari Marina Island

Tips Untuk Bercuti di Pulau Pangkor

Di Pangkor pengunjung akan disambut deretan teksi merah jambu yang cukup sinonim dengan pulau peranginan ini yang sedia membawa pelancong ke seluruh pulau, malah pengunjung boleh menyewa motosikal dan kereta dengan harga berpatutan.

Namun begitu, berdasarkan kepada pengalaman saya beberapa kali bercuti di Pulau Pangkor, saya lebih syorkan anda untuk ambil pakej sewaan teksi van merah jambu untuk 'meronda' keseluruhan pulau ini. Jika anda tetap mahu menyewa kereta atau motorsikal pandu dan bawa sendiri, elok anda periksa keadaan kereta dan motor terlebih dahulu.

Tips Bercuti di Pulau Pangkor

Pernah berlaku di mana ada pelancong terpaksa menggunakan lampu suluh untuk menyuluh jalan waktu malam kerana lampu kenderaan dan motorsikal tidak berfungsi dengan baik. Malah, banyak sekali kejadian di mana pelancong perlu menyorong motorsikal kerana meter minyak rosak - tanpa sedar bahawa motorsikal sudah kehabisan petrol.

Pulau Pangkor dan sekitarnya ada beberapa pantai yang menarik. Keindahan pantainya pasti mencuri tumpuan pencinta alam yang menginginkan suasana santai.

Antara yang menjadi tarikan pelancong ialah Pantai Pasir Bogak, Pantai Teluk Nipah, Teluk Ketapang, Pantai Coral dan Pantai Puteri Dewi kerana bersih, indah dan tenang. Ada sebahagian dari pantai ini diselenggara secara rapi oleh pihak pengurusan hotel dan resort yang ada di situ, terutamanya Pantai Coral dan Pantai Puteri Dewi atau juga dikenali sebagai Pantai Emas.

Untuk mereka yang mahukan pantai yang lebih eksklusif, boleh ke Pangkor Laut untuk menikmati keindahan Emerald Beach yang sering menjadi sebutan pelancong asing.

Selain untuk bermandi-manda dan bermain ombak, pantai-pantai di Pulau Pangkor juga menjadi tumpuan pengunjung untuk melakukan pelbagai aktiviti seperti berkelah, menyelam dan memancing selain menaiki bot pisang, melihat matahari terbenam, menarik pukat bersama tekong, bermain bola tampar dan bola sepak pantai.

Bagaimanapun, pantai yang paling mendapat tempat di hati pelancong ialah Pantai Teluk Nipah dan Pantai Coral di Nipah Bay kerana mempunyai gugusan pulau kecil seperti Pulau Giam dan Pulau Mentagor.

Ia pilihan terbaik melakukan aktiviti menyelam dan snorkeling yang dikelilingi batu karang, ikan dan timun laut, malah di Pulau Giam pengunjung juga berkesempatan memberi makan kepada ikan.

Anda perlu mendapatkan khidmat daripada 'Beach Boy' Pulau Pangkor untuk ke pulau-pulau ini. Nasihat saya, dapatkan harga diskaun setiap kali anda ingin membuat tempahan. Dan seelok-eloknya, buat tempahan awal dan secara berkumpulan kerana harganya lebih murah daripada harga disenaraikan.

Elakkan membuat tempahan lewat petang kerana anda akan rugi masa untuk ke pulau-pulau dinyatakan. Jangan lupa untuk tawar-menawar eh .. ...

Antara keunikan Pangkor ialah kegemaran penduduk setempat menjadikan ikan buntal sebagai hiasan rumah mahupun kedai. Jadi, jangan terkejut apabila anda melewati setiap rumah dan kedai di sepanjang pulau itu ikan buntal yang bukan dikategorikan ikan cantik banyak digantung dan ditiup angin laut.

Di sini juga terdapat pelbagai menu berasaskan makanan laut segar dari bot nelayan boleh didapati.

Jangan Lupa Laksa Mee Pangkor

Jika mahukan menu yang ringan, pengunjung boleh memilih makanan popular penduduk Pangkor iaitu laksa mi atau lebih dikenali dengan nama ‘Laksa Mi Pangkoq’. Saya minta maaf tak dapat nak sertakan gambar laksa istimewa ini .. huhu ...

Istimewanya, laksa mi tidak menggunakan mi biasa atau laksa tetapi mi yang diadun khas dan disertakan bersama sup jernih berasaskan ikan atau udang, sambal tumis merah, hirisan kacang panjang serta lobak masin.

Untuk mereka yang mahu meneroka Pulau Pangkor ini, saya syorkan anda melawat tempat peninggalan sejarah ratusan tahun iaitu Kota Belanda dan Batu Bersurat di Kampung Teluk Gedung. Jika anda bernasib baik mendapat seorang pemandu van teksi merah jambu yang ramah, anda akan diceritakan dengan kisah menarik Kota Belanda dan juga Batu Bersurat.


Tarikan lain di pulau berkenaan antaranya Galeri Pangkor, Taman Tarikan Foo Ling Kong dan Sunset View Chalet Teluk Nipah untuk aktiviti memberi makan burung enggang, aktiviti pembuatan bot dan perkampungan nelayan di Kampung Teluk Dalam.

Di Taman Tarikan Foo Ling Kong, anda boleh bergambar dengan Tembok Besar China Mini yang ada di situ, selain melihat ikan Arapaima bersaiz gergasi yang terdapat di kolam ikan berhadapan temple. Di sini juga terdapat banyak gerai cenderahati yang dijual dengan harga berpatutan.

Bermalam 3 Hari Baru Puas

Jika anda bercuti ke Pangkor, saya syorkan anda untuk bermalam selama 3 hari. Sehari untuk menikmati keindahan dan habiskan masa dengan aktiviti pantai, sehari untuk meneroka tempat menarik yang ada di Pulau Pangkor dan sehari untuk jelajah kawasan sekitar perairan - pulau-pulau kecil yang ada di sekitar pulau popular di Perak ini.

Sebelum pulang, pengunjung boleh membeli hasil laut seperti ikan bilis, sate ikan, sotong kering, ikan pedas dan pelbagai produk berasaskan hasil laut di sepanjang jalan Pekan Pangkor atau beli terus di kilang.

8 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. sepanjang umur saya...sempat juga pergi ke Pangkor ketika zaman bujang bujang dulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh kembali semula .. banyak tu yang dah berubah di Pulau Pangkor ni .. manalah tahu kot2 boleh imbau kenangan lampau .. hehe.

      Padam
  2. saya pernah ikuti rombongan sekolah ke pangkor, memang best!

    BalasPadam
  3. cantik tempatnya, lama juga tak ke sana

    BalasPadam
  4. Salam..

    terasa rindu plak nak ke Pangkor..last pergi tahun 2009 klu tak silap...

    BalasPadam
  5. perkongsian yang menarik, boleh jadi rujukan.

    BalasPadam
  6. memang best g pangkor bang hasrulhassan...makan makan lautnya sedak

    BalasPadam
  7. Saya plan nak pergi cuti sekolah ni... buat survey pasal Pulau ni, terima kasih info!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement