Adeh. Hari-hari dok nyanyi, hari-hari dok tengok video muzik Jomblo Happy. Mabuk dah anak-anak saya dengan lagu Jomblo Happy dipopularkan oleh kumpulan Gamma1 dari Indonesia.

Saya dan isteri pun sampai teringang-ingang dalam kepala otak ... sesekali terkeluar .. "Jomblo Happy .. lalala..." adeh.

Saya tak pasti bila mabuk ni bermula, tapi setiap hari saya asyik dengar lagu tu... aduh... dalam bilik air, dalam bilik tidur, sambil tengok TV, sambil buat kerja sekolah ...  semuannya Jomblo Happy ...

Anak Saya Mabuk Jomblo Happy

Lalu saya buat carian, kenapa lagu ini jadi viral, dan menjadi kemabukkan anak-anak saya, lebih-lebih lagi si Zikri (8 tahun) dan Maira (6 tahun).
Anak Saya Mabuk Jomblo Happy
Lagu Jomblo Happy oleh kumpulan Gamma1 bukanlah lagu original, ia lagu saduran. Jomblo Happy ialah lagu saduran dari salah satu lagu European dance yang pertama kali dipopularkan pada tahun 2007 oleh grup trio dengan nama BUM, dengan judul asli yang berbahasa Rusia yaitu KANIKULY yang diciptakan oleh Dmitry Kokhanovsky. Anda boleh tonton video muzik mereka di YouTube, dianggotai 3 gadis Russia yang seksi .. hoho.

Asal Usul Lagu ...

Kemudian lagu tersebut diterjemahkan oleh dua pencipta lainnya ke dalam bahasa Inggeris dan dipopularkan pada tahun 2008 oleh grup trio seksi yang bernama BOOM dengan judul “How Do You Do”. Lagu ini menjadi hits di UK, dan muzik videonya menampilkan ahli group ini berpakaian pramugari serba pink yang sangat seksi. Versi ini lebih menyerlah daripada lagu asal KANIKULY.

Lagu Jomblo Happy lebih mengikut versi dari UK. Dan nyata versi dari Indonesia lebih mantap sehingga kini sudah ditonton lebih 10 juta kali di YouTube!

  • Judul Original : How Do You Do
  • Artis Original : Boom
  • Pencipta Original : Christian Geller, Wolfgang Boss, dan Dmitry Kokhanovskiy
  • Original Publisher : Universal Music Publishing GMBH, Chartwards Ed., EMI Music Publishing Ltd,
  • EMI Music Publishing Germany GMBH, Peer Musikverlag Gmbh

Lagu Jomblo Happy adalah lagu saduran yang sah dan telah mendapat izin untuk dilagukan secara komersil. Berikut adalah kenyataan daripada kumpulan Gamma1 mengenai lagu ini yang sudah mendapat lebih 10 juta hits di YouTube.

Dan bagi sayalah .. part paling best ialah tang bersiul tu .. susah kot nak buat .. huhu.

Kenapa Jomblo Happy?

“Di lagu ini kami tetap mempertahankan dari porsi aransemen lagu aslinya karena kami memang ingin menunjukkan kepada publik bahwa lagu tersebut sudah kami dapatkan ijinnya secara sah, agar tidak ada kesalahpahaman tentang tudingan band yang plagiat. Kami dan pihak label sepakat lagu ini sangat menarik untuk dibawakan ulang dengan penggubahan lirik tanpa menghilangkan ciri khas Gamma1”, ujar Heri. Untuk itu Heri, Nilam, Alung, Andan, dan Pandi tetap memberikan sentuhan genre musik melayu di lagu ini agar tidak menghilangkan ciri dan identitas bermusik Gamma1.

‘Jomblo’ sendiri adalah kata yang digunakan anak muda jaman sekarang untuk menggambarkan orang-orang yang tak punya pacar atau kekasih. Kata jomblo selalu diidentikkan dengan kesendirian dan kegalauan. Bahkan predikat jomblo dianggap sebagai sebuah kutukan.

Padahal menjadi jomblo tidaklah selalu buruk. Menjadi lajang/single/jomblo bukan berarti tidak bahagia. Sebagian orang memilih men-jomblo sebagai suatu pilihan. Beberapa orang menilai jomblo adalah simbol kebebasan, bebas kemana saja, bergaul dengan siapa saja tanpa ada yang mengekang. Alasan orang untuk memilih menjadi jomblo atau menunda memiliki pacar/kekasih pun bermacam-macam.

Hal tersebut berusaha digambarkan Gamma1 pada single “Jomblo Happy” dengan mengisahkan tentang sebuah pilihan yang diambil seseorang bahwa kesendirian itu sebagai suatu kebahagiaan. “Jadi lagu ‘Jomblo Happy’ ini adalah sebuah lagu yang mengisahkan tentang perjalanan hidup seseorang tanpa memikirkan sebuah hubungan serius atau pacaran. Dengan memilih jomblo, dia lebih hepi untuk mengekspresikan diri dan meraih mimpi-mimpinya tanpa harus melibatkan asmara. Bukan berarti dia tak ingin menjalani sebuah hubungan namun karena dia percaya cinta abadi itu pasti akan datang”, jelas Heri, sang vokalis.



Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

2 Komen

tak pernah dengar lg lagu ni HH... erm... duk hutan sy ni, anak2 HH lg advance... hikhik....

Reply

owh... baru tauu...tapi versi indonesia lagi mantap..maybe sebab campuran suara laki & pompuan... lebih kontemporari...

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.