30 November 2016

Nasi Kandar RM9.70 Sebungkus !! Apa Lauknya Tu?

Perghh ... hambik kau, RM9.70 sebungkus. Makan nasi bungkus sampai harga RM9.70 ... err biar betul. Buat sesetengah orang. harga makanan RM10 untuk seorang makan mungkin biasa sahaja, tapi buat sesetengah yang lain .. tu dah kira macam makan di restoran mewah. Ok. Jangan panik .. kita lihat apa isi kandungan atau lauk Nasi Kandar yang berharga RM9.70 sebungkus.

Tetiba lapar di tengah malam. Nasib baiklah ada restoran Nasi Kandar Ali yang beroperasi dari jam 6 petang sampai tengah malam. Nasi Kandar Ali ni memang terkenal di tempat saya, iaitu Parit Buntar. Malah, ia turut diberikan jolokan Nasi Kandar Beratur Ali oleh penduduk setempat.

Nasi Kandar RM9.70 Sebungkus

Nasi Kandar RM9.70 Sebungkus
Jika anda asal dari Parit Buntar, pasti dah tahu sejarah yang cukup panjang untuk Nasi Kandar Ali ini yang dah lama wujud. Menu dan masakan dia memang marvelous la. Paling heaven ialah Ayam Madu dan Ikan Keli Madu ... jilat pinggan weihh .. haha.

Lapar punya pasal, dan sebab dah lama tak jamu selera menu Ayam Madu restoran Nasi Kandar Ali, jadi saya pun tapau la sebungkus. Saya keluar pergi makan jam 11:30 malam .. isteri dan anak-anak semua dah tidur .. hoho .. kalau tak derang pun akan tapau sama tu... huhu.

Apa Lauk?

Ambil lauk - Ayam Madu + Kari Sotong (1 ekor) + Kobis ... dan kuah campur 4 jenis kot .. huhu ... walla ... bungkus-bungkus ... nah kau ... RM9.70. Harga tak termasuk dua bungkus Nescafe Ais. Murah ke mahal?

Bagi saya, dalam hati ... memang mahal. Tapi, bila fikir .. pengiraan berikut mungkin terpakai:

  • Nasi - RM1.50
  • Ayam Madu - RM3.50
  • Kari Sotong - RM2.50
  • Kobis - RM2.20


Jadi logiklah kena bayar RM9.70 untuk Nasi Kandar bungkus... haha .. padanlah dengan lauk .. ye tak? Alhamdulillah, kenyang dan puas hati. Nasib baiklah tak dikira 4 jenis kuah yang saya ambil untuk siram nasi bungkus saya .. lau tak mau lebih RM10 sebungkus nih .. hehe.
Lauk Nasi Kandar RM9.70 Sebungkus
Lauk Nasi Kandar RM9.70 Sebungkus
Inilah realiti harga makanan yang perlu dibayar, sebungkus Nasi Kandar di sebuah restoran nasi kandar yang terletak di pekan kecil Parit Buntar di waktu tengah malam .... huhu di akhir bulan November 2016.

Tempat anda, agak-agak kalau lauk macam saya ni .. berapa RM ye?


Harga Emas Turun Mendadak !!

Harga emas turun mendadak!! Kalau anda seorang pelabur emas, inilah masa yang perlu anda lihat dan ambil tindakan sepatutnya. Saya baru sahaja dapat tahu bahawa harga emas turun sangat banyak dibandingkan dengan awal November 2016. Pun begitu, daripada carta harga emas, masih agak awal untuk mula lakukan pelaburan (pembelian) emas ini ...

Jika saya seorang pelabur emas, menerusi apa yang saya tahu menerusi carta emas yang boleh dipelajari dari buku dan DVD Teknik Forex Sebenar Bahasa Melayu, saya perlu tunggu sehingga penutup bulan semasa untuk tahu harga bulanan emas ini.

Harga Emas Turun ... Masa Untuk Tambah Pelaburan Emas

Harga Emas Turun Mendadak
Jika amati carta mingguan dan bulanan untuk gold, ia nampak masih bearish (merah). Perlu tunggu 1 Disember baru tau harga sebenar semasa untuk emas. Berdasarkan ilmu dari Teknik Forex Sebenar, saya tak nampak lagi lah tanda-tanda bearish ni akan berhenti dalam masa terdekat.

Jika anda blur tentang harga emas yang saya katakan turun giler-giler ini... boleh rujuk pada paparan graf di bawah ini:

Carta Harga Emas - Akhir November 2016

Carta Harga Emas Turun Mendadak
Ia turun sebanyak USD166.49 per ounce dalam tempoh 3 minggu sahaja! (High 9 Nov 1,337.16 – Low 25 Nov 1,170.67).

Kalau ikut pemahaman saya mengenai pelaburan, jika harga stock market naik, harga emas akan turun ... hubungkaitnya terbalik. Tak macam harga barang ... minyak masak naik, petrol naik .. semua benda makan yang tak ada kaitan lansung pun naik .. huhu.

Daripada carta tu ..  anda pun boleh andaikan bahawa harga emas bakal turun lagi seandainya ia lepasi line putih yang ditandakan tu. In Sha Allah, awal Disember 2016, anda boleh beli emas untuk pelaburan jangka masa panjang...huhu untung belajar mengenai carta begini ... :)

Ketika blog post ini ditulis, harga emas semasa sekitar RM172 - RM175 per gram (ikut rate bank tempatan).
[Baca] Carta Harga Emas Semasa Terkini
Nak belajar cara baca carta di atas tak? Boleh belajar menerusi Teknik Forex Sebenar, pakej pembelajaran ini bernilai tinggi, jadi tak rugi anda dapatkan sebab ilmunya boleh digunakan untuk semua pelaburan - emas, saham, forex dan sebagainya.

Rujukan Exam Penolong Pegawai Tadbir N29

Cari rujukan untuk hadapai peperiksaan online SPA? Jika anda merupakan calon-calon peperiksaan online dalam pelbagai jawatan kerja kerajaan, jangan lupa untuk follow blog iKerjaya Graduan. Ada pelbagai panduan dan tips berkaitan kerjaya diberikan di situ. Untuk kali ini, saya sukacita nak hebahkan mengenai panduan serta rujukan khas untuk peperiksaan online bagi Penolong Pegawai Tadbir N29.

Baru-baru ni SPA panggil lebih kurang 40,000 graduan untuk exam PTD. Ramai calon yang telah mendapatkan rujukan yang saya hebahkan telah pun mendapat keputusan peperiksaan yang menggembirakan. Ni ada lagi panggilan terkini untuk jawatan Penolong Pegawai Tadbir Gred N29.

Rujukan Peperiksaan Online Untuk Penolong Pegawai Tadbir N29

Rujukan Peperiksaan Online SPA - Penolong Pegawai Tadbir N29
Jika anda ada isi borang SPA8i sebelum ini, nama anda mungkin ada dalam senarai panggilan. Buat semakan terus di;
[+] Semakan Panggilan Exam Pen Peg Tadbir N29
Macam mana ada tak nama anda? Opsss! Gemuruh?

Anda akan bersaing dengan ribuan calon yang lain. Tapi saya yakin tak semua tahu sebenarnya ada rujukan 'underground' untuk exam ini. Seandainya anda berasakan perlu untuk mempunyai rujukan bagi hilangkan rasa gemuruh dan tingkatkan keyakinan, maka boleh dapatkan rujukan ini.
Rujukan Exam Online dan Contoh Soalan Penolong Pegawai Tadbir N29
Ini link rahsia ya, terus ke pautan di bawah. Jika akses masih belum dibuka, isi dulu nama dan email anda dalam waiting-list, jika tak ... terus sahaja ke ruang pembelian.
[+] http://jvsecurepay.com/affiliates/ppt/2624
Rujukan ini terhad ye. Ia tidak dibuka sepanjang masa. Hanya inilah sahaja tempoh yang anda ada untuk miliki rujukan dan panduan exam Penolong Pegawai Tadbir N29 ini.

Saya nak tengok anda jadi pegawai kerajaan dan capai hasrat anda.
./

29 November 2016

Harga Gula Terkini

Harga gula terkini Disember 2016. Ramai yang mula kalut apabila ada khabar angin mengatakan harga gula di Malaysia akan naik pada bulan Disember 2016. Ramai yang mahu tahu harga terkini gula jika benar ia akan dinaikkan bermula Disember 2016. Benarkah harga gula di Malaysia akan naik?

Harga Gula Terkini Naik Disember 2016?

Isteri saya ada beritahu selepas pulang dari kerja, bahawa ada desas-desus bahawa harga gula akan naik bermula akhir tahun 2016. Ia selaras dengan rasionalisasi subsidi yang sedang giat dilakukan oleh pihak kerajaan. Apatah lagi harga minyak masak dalam botol telah pun naik pada bulan November 2016 dengan ketara sekali. Walaupun subsidi minyak masak masih diberikan untuk minyak masak dalam paket, namun ia tidak berjaya tenangkan hati para pengguna di Malaysia.
Harga Gula Terkini
Nah ... apabila ada desas-desus serta khabar angin harga gula terkini bakal naik .. maka makin resah gelisahlah para pengguna dan rakyat Malaysia yang sememangnya antara konsumer gula tertinggi di rantau ini... huhu. Gula naik, minyak masak naik .. secara tak lansung akan beri impak kepada produk yang berasaskan dua bahan mentah ini. Itu belum lagi disebut tentang harga minyak petrol yang dijangka turut akan naik pada Disember 2016.

Pun begitu, desas-desus mengenai harga gula terkini akan naik segera disangkal oleh pihak berwajib. Menteri di KPDNKK telah pun keluarkan satu kenyataan menerusi laman rasmi Facebook ...

Harga Gula Terkini - RM2.84/kg

Harga Gula Terkini Disember 2016
Harga gula kekal RM2.84 sekilogram! Dengan pengumuman dan sangkal ini, maka rakyat Malaysia boleh merasa lega sehingga ke akhir tahun 2016 .. in Sha Allah, harga gula terkini kekal pada harga RM2.84 sekilogram.

Walaupun ada permintaan dan desakan dari pihak pengeluar gula untuk menaikkan harga, namun janji KPDNKK ini melegakan semua pengguna dan konsumer di Malaysia.

Jadi, desas-desus mengenai harga gula akan naik pada Disember 2016 adalah tidak benar.

... fuh... lega tak? Jom Teh Tarik ... :P

20 Petua Anak Saya Berjaya 6A UPSR

Saya diminta untuk kongsikan tips dan petua bagaimana anak saya boleh mencapai keputusan cemerlang 6A dalam UPSR 2016 dan menjadi tokoh pelajar akademik. Kalau ikutkan, segan juga saya nak tulis disebabkan anak saya bukanlah satu-satunya yang berjaya dapat 6A UPSR 2016; dan dia juga tidaklah secemerlang mana. Ada 4 ribu anak-anak lain yang berjaya juga cemerlang. Mereka juga ada tips, cara dan rahsia ...

Cuma mungkin, saya ada blog yang dapat kongsikan kisah kejayaan anak saya ini. Sharing is Love. Saya tak mahu jadi pelokek sehingga ada yang bertanya, saya menyombong dan tidak mahu memberikan jawapan. Mungkin apa yang akan saya berikan ini boleh dijadikan panduan dan tips untuk calon-calon UPSR akan datang.

Apa Rahsia Anak Saya Capai 6A Dalam UPSR?

Amri adalah anak sulong saya. Dan menjadi idaman buat semua ibu bapa yang anak pertama akan lahir menjadi seorang anak yang menjadi contoh pada yang lain. Saya dan isteri, sewaktu awal perkahwinan memang mengidamkan anak yang soleh, bijak, pintar, patuh pada ajaran agama dan sihat. Maka, apa yang kami lakukan ialah mengikuti tips dan petua untuk melahirkan anak yang soleh menerusi buku-buku, ebook, dan juga majalah keibubapaan.

20 Tips Petua Anak Berjaya UPSR 6A

Alhamdulillah. Kami gembira kerana segala petua itu nampaknya memberikan kesan yang baik untuk anak kami, khususnya Amri.
  1. Didikan Seawal Dalam Kandungan - Sewaktu dalam kandungan, Amri didengarkan dengan bacaan ayat-ayat suci Al Quran... samada menerusi rakaman audio atau isteri saya yang amalkan terutama sebelum tidur. Sentiasalah bercakap dengan bayi dalam kandungan, dan usap perut isteri ketika mengandung. 
  2. Ajar Untuk Kenali Huruf dan Sebutan di Awal Usia - Saya dan isteri gunakan flash card untuk ajar Amri kenali huruf, belajar sebutan, kenali haiwan, kenali tumbuhan; baik dalam Bahasa Malaysia, dan Bahasa Inggeris. Saya ada kongsikan tips ini secara khusus menerusi entri ini - 25 Petua Anak Pandai Berbahasa Inggeris
  3. Berikan Permainan Yang Uji Minda dan Ingatan - Seawal usia 3 tahun, Amri sudah boleh selesaikan jigsaw puzzle dia sendiri tanpa dibantu. Malah, Amri boleh selesaikan jigsaw puzzle bersaiz dua kali kertas A4 lebih cepat daripada saya dan isteri. Permainan dia banyak yang jenis 'bina-membina' dan penyelesaian masalah.
  4. Tak Pernah Tengking atau Jerit - Saya dan isteri tidak pernah marah dan jerit pada Amri andai ada melakukan kesalahan, sebab kami tahu bahawa Amri dalam proses pembelajaran. Kami berikan sepenuh kasih sayang pada Amri, dan didik dia dengan nasihat dan teguran dalam kelembutan.
  5. Pengasuh Yang Punyai Latar Agama Yang Bagus - Kami hantar Amri untuk dijaga dan diasuh oleh pengasuh yang punyai latar agama yang bagus. Ayah dan ibu angkat Amri seorang yang lemah lembut. Saya ada ceritakan mengenai mereka menerusi entri ini - Kongsi Kegembiraan Amri Bersama Ibu dan Ayah Angkat
  6. Ajar Untuk Berenang - Seawal usia, kami dedahkan Amri dengan kolam air; supaya mudah untuk kami ajarkan dia untuk berenang. Berenang bagus untuk kesihatan fizikal dan minda. Alhamdulillah, setelah berumur 12 tahun, Amri sudah boleh berenang sendiri... walaupun saya sendiri tidak pandai berenang. Rasullulah S.A.W sendiri anjurkan ibu bapa untuk ajar anak untuk berenang, selain berkuda dan memanah.
  7. Ajar Untuk Minat Matematik - Apa yang saya dan isteri buat ialah ... apabila berada di atas jalanraya (dalam kereta) selalu minta Amri untuk hafal nombor plet kereta yang ada di depan dan juga nombor plet kenderaan yang memotong. Minta Amri untuk ulang balik apa yang dia nampak. Cara ini juga membolehkan Amri untuk pertingkatkan daya ingatan dan refleks dia. Selain itu, belikan buku matematik mudah serta kad imbasan berkaitan nombor.
  8. Masuk Tadika Islam - Kami fikir didikan awal terbaik untuk seorang anak ialah didikan mengenai agama. Jadi, kami hantar Amri seawal usia 4 tahun ke Tadika Islam Perak. Di situ, Amri belajar mengenai sholat, doa dan soal halal dan haram. Amri bersekolah di Tadika Islam Perak sehingga berusia 6 tahun... dan menjadi antara murid yang diingati oleh ustazah yang mengajar kerana sikapnya yang tidak banyak karenah - hatta selepas habis belajar pun ustazah masih dok ingat lagi.
  9. Elak Makan Makanan Yang Meragukan Soal Halal Haram - Amri takkan makan keropok, gula-gula, atau apa-apa jajan yang tidak ada tanda logo Halal Jakim. Malah, kedai atau restoran yang gah-gah macam kat hotel, kalau tak ada tanda Halal, Amri memang elak diri sendiri untuk makan. Untuk info, Amri tak makan Mek Di .. huhuhu.
  10. Sholat - Kami ajar Amri supaya tidak meninggalkan sholat. Alhamdulillah, asbab masuk Tadika Islam, asbab diasuh oleh pengasuh yang baik, Amri jarang tinggalkan sholat. Boleh tonton gelagat Amri dan adiknya yang bersholat di sini - Ajar Anak Bersholat Perlukan Kesabaran - Tips Ajar Anak Sholat
  11. Jaga Aurat - Amri takkan keluar rumah jika tidak tutup aurat. Hatta di dalam rumah pun, Amri jarang tidak berbaju. Bila nak keluar rumah, Amri akan pakai seluar panjang dan berbaju lengkap. 
  12. Lebih Banyak Mendengar dari Bercakap - Amri agak pemalu, dia lebih suka mendengar dan melihat daripada bercakap sesuatu yang difikirkan tidak ada sebarang kebaikan.
  13. TV Pendidikan - Amri suka tonton cerita animasi Dora dan Diego The Explorer. Dia akan amati dan ikut apa yang disebut oleh Dora dan Diego. Satu lagi rancangan yang Amri suka tonton ketika kecil ialah Wonderpets dan Blue's Clue.
  14. Tak Makan Kepala Ikan dan Minuman Yang Ada Semut - Amri takkan makan kepala ikan. Masaklah apa je .. kari kepala ikan ke .. sup kelapa ikan ke .... dia takkan makan kepala ikan tu. Jika air minuman ada semut, dia akan tinggalkan.
  15. Amalkan Doa - Amalan yang kami sentiasa push pada Amri untuk apa jua yang dia nak lakukan, paling penting ialah doa ketika makan dan doa untuk belajar. Sebab dari makanan yang baik, in Sha Allah ... apa jua yang kita lakukan juga akan berikan kebaikan.
  16. Makanan Yang Baik - Buah Kurma, Tamar atau kismis sentiasa ada di dalam rumah. Bila nak lapik perut atau nak kudap-kudap, anak-anak saya akan makan buah-buahan ini. Makanan seperti buah kurma atau buah tamar adalah sangat baik untuk otak.
  17. Tak Berikan Tekanan Untuk Berjaya - Saya dan isteri tak berikan tekanan untuk Amri capai kejayaan. Kami selalu nasihatkan untuk Amri lakukan terbaik atas kemampuannya. Kami mahu Amri gembira dengan apa yang dilakukan.
  18. Tak Makan Kuning Telur - Amri tak makan kuning telur, malah anak-anak saya yang lain juga tak makan kuning telur. Gamaknya dia telah dengar nasihat dari seseorang kot mengenai makan kuning telur ni. Mungkin juga sebab kuning telur tak sedap bagi dia .. haha.
  19. Pergi Bercuti - Sentiasa luangkan masa lebih baik bersama-sama dengan pergi bercuti. Seminggu sebelum UPSR, saya dan isteri bawa anak-anak bercuti saya termasuk Amri bercuti ke Cameron Highlands, dan beberapa hari selepas UPSR .. saya dan isteri bawa mereka bercuti ke Lexis Suite Penang.
  20. Sentiasa Ucap Syukur dan Amalkan Sedekah - Kami ajar Amri untuk sentiasa ucap syukur, alhamdulillah dan bersedekah. Paling mudah, belanja kawan-kawan di sekolah.

Ok ... ini sahaja yang dapat saya ingat dan apa yang saya amati. Maaflah sebab saya main tulis ikut apa yang terlintas ... jadi lintang-pukang sedikit. Boleh juga baca beberapa post terdahulu yang pernah saya tulis; antaranya:


Jika anda mahu dapatkan sebuah ebook atau panduan untuk didik anak menjadi anak yang bijak, maka saya syorkan anda beli ebook di bawah ...
[+] Bagaimana Nak Lahirkan Anak Bijak?
Ia mengandungi bahan-bahan bacaan, tips petua serta panduan untuk anda lahirkan anak yang bijak. Malah, anda akan diberikan panduan untuk ajar anak anda supaya bijak matematik. Dan paling penting ialah anda jaga pemakanan untuk anak anda, faktor utama untuk perkembangan terbaik menjadikan mereka anak yang bijak.

Semoga dimanfaatkan.


10 Sebab Kenapa Orang Berjaya Itu Berjaya

Orang berjaya terus berjaya. Pelik? Tak pelik ... ada sebab kenapa orang yang berjaya terus berjaya. Nak tahu kenapa orang berjaya itu berjaya? In Sha Allah, dalam blog post kali ini saya nak kongsikan mengenai 10 sebab kenapa orang berjaya terus berjaya.

Anda dah biasa dengar banyak kisah kejayaan orang lain kan? Saya pun dah banyak baca dan dengar kisah kejayaan-kejayaan mereka ini. Di balik kisah ini, ada banyak persamaan yang sebenarnya boleh dijadikan panduan dan tips untuk orang lain berjaya. Jom sama-sama lihat ... dan cuba lakukan sesuatu selepas membaca apa yang dikongsikan ini ye.

10 Sebab Kenapa Orang Berjaya Itu Berjaya

Tips Untuk Mencapai Kejayaan
Berikut adalah 10 sebab kenapa orang berjaya itu berjaya, dan mereka terus-terusan menerima kejayaan satu demi satu.

1. Sikap Dia Berbeza

Orang berjaya dia tak suka komplen. Tak macam orang gagal. Semua nak komplen.
"Apa la tak ada parking",
"Apa la tak ada makan?"
"Apa la pen kertas pun tak bagi" dan banyak lagi.

Orang gagal sibuk kira benda yang tak jadi. Mentaliti dia berbeza. Sikap dia berbeza. Kesabaran dia berbeza. Dia tak suka duduk saja. Walaupun dia tak ada kerja, dia akan cari kerja. Sikap orang berjaya yang kekal berjaya memang berbeza dengan kita.

2. Mereka Pantas

Pantas buat keputusan, pantas buat tindakan. Apabila dia nak, dia nak. Tak pikir pun macamana hasilnya nanti. Yang penting dia perlu buat dan lakukan, tak nak bertangguh kerana bertangguh itu amalan seorang pemalas dan sangat disukai syaitan. Ada orang fikir langit dan bumi, tapi orang berjaya buat je dulu selepas dah dapat segala ilmu dan input, dia tau Allah akan uruskan seterusnya.

3. Mereka Sanggup Buat Pelaburan Untuk Kejayaan

Orang yang berjaya berani untuk membuat pelaburan. Mereka invest wang, tenaga dan masa. Mereka tahu kejayaan itu bukan datang dengan mudah.
[Baca] Kehebatan dan Kejayaan 3 Jejaka Buat Jualan Dropship USD94K Dalam 2 Bulan!

4. Mereka Bina Networking Yang Bagus

Maksud networking: Anda adalah siapa kawan anda. Siapa nak hidup mereka berubah? Upgrade kawan-kawan anda. Cari kawan-kawan yang boleh berikan impak positif dan memotivasikan anda untuk berjaya; bukan kaki kondem yang sering persoalkan apa yang anda mahu dan akan lakukan.

5. Mereka Buat Keputusan Untuk Berjaya Dari Awal

Orang berjaya itu berjaya kerana mereka sudah membuat keputusan dari awal untuk menjadi seorang yang menempa kejayaan. Mereka fokus untuk capai kejayaan tersebut. Mereka buat 1,2, dan 3 di atas. Mereka buat keputusan dan usaha sampai jadi. Mereka takkan berhenti selagi apa yang mereka mahukan belum dicapai. Biar banyak pelaburan ... asalkan cara dan jalan mereka

Tak percaya? Pegi tanya mereka yang berjaya. Bila mereka buat keputusan untuk menjadi orang berjaya? Berapa pelaburan mereka, apa yang mereka telah buat, networking mereka macam mana ....

6. Berkawan Dengan Orang Yang Betul

Kenapa Orang Berjaya Itu Berjaya
Anda tidak dapat menjadi orang yang bersih jika tinggal bersama orang yang pengotor. Anda sukar menjadi orang yang amanah, andai berada di dalam kelompok orang yang korupsi. Anda sukar nak capai kejayaan, jika kawan-kawan anda orang yang tidak mahu anda berjaya serta sering kondem apa yang yang ingin anda lakukan.

7. Tidak Bertangguh

Ramai orang yang berjaya tidak suka bertangguh. Fast action fast result. Kepantasan pemilik bisnes mempengaruhi keputusan bisnes dia. Dalam membuat bisnes, ia berkenaan kepantasan. Mesti pantas bertindak, mesti pantas buat keputusan, mesti pantas daripada orang lain.

Bayangkan kalau ada bisnes, dan suka bertangguh - Andai sikap owner bisnes ni lembap, agak-agak barang yang telah ditempah tu akan diterima pelanggan tepat pada masanya tak? Bertangguh ... bila nak siap?

8. Tidak Hiraukan Kutukan

Ada setengah orang berniaga, bisnes bagus. Tapi sibuk melayan apa orang cakap. Tak ada ilmu, tapi sibuk melayan kutukan orang. Dah sibuk dengan benda ni, benda lain yang wajib dibuat tak dibuat. Cara nak atasi kutukan-kutukan ini ialah dengan cari ilmu ... dengan adanya ilmu, in Sha Allah .. orang tak berani nak kutuk.
[Baca] Rahsia Kejayaan Seorang Blogger Yang Sebenar

9. Fokus

Fokus 1 produk pada 1 masa. Itu pun dah boleh jadikan anda seorang jutawan. Tidak perlu tamak untuk menjadi juara dalam segala bidang. Fokus 1 masalah pada 1 masa. Di mana ada masalah, di situ ada peluang. Di mana ada peluang, di situ ada wang. Di mana ada wang, di situ ada kekayaan.

Wang mungkin bukan segalanya untuk sebuah kejayaan. Namun, orang lain sering melihat bahawa kekayaan itu satu ciri orang yang berjaya.

10. Mereka Konsisten & Persisten

Persisten, tak mudah putus asa. Orang berjaya akan terus konsisten dengan tindakan dan keputusan mereka. Mereka buat, mereka doa, mereka serahkan pada Tuhan supaya memakbulkan doa kejayaan mereka. Mereka tahu .. semua rezeki datang dari Tuhan. Maka, mereka dengar cakap Tuhan. Tuhan kata berusaha .. maka mereka akan berusaha.

Dalam menjadi orang berjaya, kena sentiasa ingat pada Tuhan. Sebabnya ... Tuhan dah berikan segala tips dan panduan untuk menjadi orang yang berjaya dan terus berjaya. Indahkan hati dengan sentiasa beristighfar, berselawat, tunjukkan rasa bersyukur dan sentiasa melakukan sedekah.

Semoga perkongsian ini, saya dan anda boleh jadikan panduan, dan cuba untuk bermuhasabah. Jom lakukan check-list diri... lihat samada ada 10 ciri orang berjaya dalam diri kita.

Rezeki susah nak masuk? Rezeki sempit? Nak atasinya tak? Cuba dapatkan panduannya di sini - http://bit.do/formularezeki

4.5 Bintang Untuk Filem Upin Ipin Jeng Jeng Jeng

Baru-baru ini, saya dan isteri telah bawa anak-anak untuk tonton filem terbaru Upin Ipin - Jeng Jeng Jeng. Kami tempah tiket waktu malam, jam 8:55 malam di pawagam Five Star Lotus di Kerian Sentral Mall, Parit Buntar. Selesai sholat Isyak, baru kami sekeluarga ke pawagam, siap pakai baju sejuk semua ... haha.

Hmm .. keadaan dalam pawagam untuk filem Upin Ipin - Jeng Jeng Jeng ini tidaklah penuh seperti ditunjukkan oleh beberapa rakan saya menerusi media sosial. Jadi, sambutannya pada tarikh tayangan ini agak kurang. Mungkin sebab warga Parit Buntar dan kawasan sekitar tak begitu berminat kot nak tengok filem terbitan Les' Copaque dan KRU Studio di pawagam...huhu - tapi sebenarnya sebab harga tiket ni ... lalalala.

4.5 Bintang Untuk Upin Ipin Jeng Jeng Jeng ....

4.5 Bintang Untuk Upin Ipin Jeng Jeng Jeng
Memang mengujakan buat anak-anak saya nak tengok filem kedua dari Les' Copaque ini selepas filem Upin Ipin - Geng Pengembaraan Bermula. Maira adalah yang paling excited nak tonton filem ini selepas asyik tengok teaser Jeng Jeng Jeng di YouTube.

"Oklah Filem Ni ..."

Dua orang anak saya; Amri (12) dan Zikri (8) komen cerita Upin Ipin - Jeng Jeng Jeng ni "oklah" ... "bolehlah". Tapi derang kagum dengan efek dan animasi yang menggabungkan dunia realiti. Benda ni memang satu kelebihan untuk filem kedua Upin Ipin.

Maira pula, yang baru sahaja tamat prasekolah berikan 4 + 1 bintang untuk filem Upin Ipin - Jeng Jeng Jeng ini ... daripada 10 bintang !!

Kata Maira, "Citer best tapi kenapa Upin Ipin kena panggil baru keluar ..." haha... adeh.

"Ohh patutlah citer dia Jeng Jeng Jeng ... asyik sebut Jeng Jeng Jeng je ... " - Maira.

Bagi saya sebagai ayah ... filem ini ada jalan ceritanya yang mengungkap kesusahan dan kesukaran rumah-rumah kebajikan dan anak yatim persendirian untuk mencari dana kewangan untuk beroperasi dengan baik.

Sesekali, terasa sayu dalam beberapa wabak bermain air mata. Anak-anak dalam pawagam juga seperti mengerti kesedihan lakonan Putri Balqish. Maira pun turut nampak sedih je dalam dakapan saya ... huhu

Tapi disebabkan ramai anak-anak yang datang tengok filem ini berumur kurang daripada 5-6 tahun, maka memang tak lepaslah dari dengar suara bising, anak menangis, anak menjerit dan macam-macam lagi. Dan saya memang dah expect pun .. so saya rileks je walaupun ibu bapa anak-anak yang 'buat hal' tu dah rasa tebal muka ... huhu.

Awie Dengan Tagline 'Poyo'

Awie yang turut berlakon dalam filem ini, walaupun tidak begitu dikenali sesetengah anak kecil yang lain tetapi buat ketiga-tiga anak saya, mereka dah kenal Awie menerusi cerita komedi seram Hantu Mak Limah dan Zombie Kampung Pisang. Jadi, watak Awie dalam filem ini tiada masalah bagi mereka ..

Malah, anak-anak saya anggap watak Awie dalam filem ini sebagai watak jenaka sehingga tagline - "Kalau Tak Poyo Bukan Awie" jadi sebutan derang ... haha

Filem Animasi Pertama di Malaysia Gabungkan Dua Elemen

Filem Upin Ipin - Jeng Jeng Jeng adalah filem animasi pertama Malaysia yang gabungkan dua elemen (animasi dan lakonan sebenar). Ia merupakan filem yang ditaja oleh D'Herbs, selain TM dan juga Ubat Gigi Upin Ipin. Kos penerbitan keseluruhan filem ini dianggarkan mencecah RM4 juta dan sebahagian dari kos ini turut dibiayai oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) iaitu di bawah Dana Kesan Khas (CGI).
[Baca] Tonton Boboiboy di Kerian Sentral Mall, Parit Buntar
Semua info di atas anda boleh ketahui sekiranya anda tonton filem ini sehingga ke akhir tayangan .. huhu, malah ada diberitahu menerusi watak-watak dalam filem ini.

Kesimpulan

Ini kesimpulan...
  • Anak saya berikan 4.5 bintang daripada 10 (dibandingkan dengan filem Upin Ipin terdahulu)
  • Animasi dalam filem ini buat anak-anak saya kagum, sebab gabungkan dua elemen ... siap anak saya (Maira) tanya .. "Abah ... Upin Ipin tu betul-betul ke berlakon?"
  • Filem animasi ini sesuai untuk anak-anak berumur antara 5 - 12 tahun. Bawah umur daripada tu .. maka akan dengar mereka melalak menangis je la .. hehehe..
  • Saya secara peribadi berikan 5/5 bintang untuk animasi yang digunakan, kagum betul sampaikan imej bayang animasi di cermin pun dibuat dengan kelihatan sempurna!!
  • Bukan mudah nak buat filem yang gabungkan dua elemen, apatah lagi melibatkan ramai pelakon cilik.
  • Cinematografi filem ini cukup cantik. Saya dan isteri siap tertanya-tanya dimanakah lokasi penggambaran filem. Serius memang cantik .. 
  • Kisah masyarakat tentang kehidupan anak-anak yatim yang perlu diambil perhatian oleh semua.

Yang lain .. err err tak terkeluar pula dari otak sebab dah lewat malam saya tulis post ini.

Meh layan di sebalik tabir filem Upin Ipin Jeng Jeng Jeng ini ..


Selepas beberapa jam habis menonton filem ini, Maira dah ajak untuk tonton filem in sekali lagi ... :)


28 November 2016

Ruang Pengiklanan Percuma Menerusi Community Board

Ruang Pengiklanan Percuma Menerusi Community Board. Jika anda seorang peniaga, seorang usahawan atau yang mahu menghebahkan bisnes serta produk tanpa sebarang kos, anda boleh cuba untuk meletakkan iklan anda di papan makluman komuniti atau Community Board.

Letak iklan percuma di Community Board? Tapi di mana? Aha .. ramai yang mungkin tidak tahu bahawa ada peluang untuk anda mengiklankan sesuatu dengan cara yang dibenarkan dan dibolehkan di satu-satu tempat tanpa dikenakan sebarang bayaran.

Ruang Pengiklanan Percuma Menerusi Community Board

Ini bukan letak iklan haram ye. Ianya memang dibenarkan dan dikhaskan. Bukan macam iklan yang main pacak atau lekat atau paku ikut sesuka hati mak nenek sampai boleh ganggu orang lain.
Ruang Pengiklanan Percuma Community Board
Antara lokasi yang menyediakan ruang pengiklanan percuma Community Board ini adalah seperti di dewan orang ramai, masjid, surau, restoran makanan, kedai serbaneka dan bermacam-macam lagi. Anda akan nampak satu ruangan khas di satu sudut selalunya di pintu masuk premis dan bangunan terbabit dan tertulis Community Board.

Di tempat saya misalnya, anda boleh nampak ruang iklan percuma ini di kedai 7-Eleven, Stesen Minyak Petronas dan juga restoran Old Town White Coffee. Iklan bisnes, promosi produk atau hebahan awam boleh diletakkan di ruangan yang disediakan tanpa dikenakan sebarang caj. Malah, anda akan dibantu untuk memastikan iklan anda itu dipaparkan dengan sebaiknya.
[Baca] Bagaimana Nak Dapatkan Iklan Murah dan Percuma di Akhbar dan Majalah
Macam-macam iklan boleh letak, tapi iklan yang senonoh la .. contohnya macam iklan kat bawah ni .. huhu ...
Ruang Pengiklanan Percuma Community Board
Papan tanda makluman di masjid juga ada menyediakan ruang untuk hebahan dan iklan. Tetapi, bukan semua ruang Community Board boleh diletakkan iklan sesuka hati. Jangan pula disebabkan sudah tiada ruang, kita pi cabut dan koyakkan iklan atau hebahan orang lain ...

Kalau anda mahu cari ruang iklan percuma, bolehlah lihat peluang ini di tempat anda. Bentuk pengiklanan seperti ini sesuai untuk tumpuan tempatan.

10 Langkah Untuk Menjadi Seorang Blogger Berjaya

10 Langkah Untuk Menjadi Seorang Blogger Berjaya. Ini buat mereka yang bercita-cita tinggi dalam dunia blogging, ingin menjadi seorang blogger yang berjaya, dan ingin melihat diri sebagai seorang blogger yang disegani. Tak kira anda seorang blogger lama mahupun baru, boleh ikut tips blogging ini.

Tips dan petua yang akan saya kongsikan ini, adalah merupakan tips yang diberikan oleh salah seorang blogger yang antara paling berjaya di Amerika, dan mungkin juga di dunia. Beliau ialah Reality Steve. Saya ambil serba ringkas dari pendedahan menerusi blognya di sini - klik sini.

10 Langkah Perlu Diikuti Untuk Menjadi Seorang Blogger Berjaya

Jadi apakah 10 langkah untuk berjaya sebagai blogger? Hmm ... saya pun dok telek-telek satu-persatu ni ... oh ya, link asal adalah berbahasa inggeris, kalau saya silap terjemah, harap anda cari google translate untuk terjemah balik ... ok .. :)

Bermula Dari Bawah - Bermula Dari Sedikit

Buat permulaan, Reality Steve memulakan blognya sebagai satu hobi yang kemudiannya mewarkan kepada rakan-rakan dan teman terdekat melalui email. Menerusi email, ramai yang menyukai penulisan beliau, lalu kawan-kawannya ini mula forward email kepada rakan-rakan lain.

Cari Tema Atau Tajuk Yang Boleh Mendapat Perhatian

Kini, blogger memang banyak, tumbuh bagai cendawan, dan Malaysia antara negara yang mempunyai ramai orang yang mempunyai blog. Dan masing-masing bercerita macam-macam perkara, dan hampir semua tajuk atau topik dalam blog ... telahpun ada. Namun pasti ada sesuatu yang boleh dijadikan satu topik atau tajuk unik untuk blog anda.

Tumpukan Kepada Niche Pembaca/Pengunjung Blog

Apabila kita mencari serta mendapat satu tema atau tajuk tertentu bagi blog kita, kita secara tak langsung menarik pembaca tersendiri - atau yang hanya mencari tema dan tajuk tersebut, ini dikatakan blog yang mempunyai niche, yang tumpu pada satu2 tajuk atau topik. Contohnya blog keagamaan atau keluarga. Namun, masalah timbul bila dah ramai buat tema yang serupa contohnya hiburan.

Jadikan Blog Anda Sebagai Satu Sumber

Blog yang tumpukan pada sesuatu, mesti nampak unik dan mesti nampak ia blog yang boleh dipercayai. Apa yang dilakukan oleh Reality Steve adalah apabila ia meletakkan satu tajuk di blognya, ia tumpukan pada satu-satu topik yang lebih spesifik dari sekadar membuat review sahaja.

Jika anda ingin blog anda tampak blog hiburan yang punyai niche sendiri, anda boleh cuba buat blog anda merupakan blog hiburan yang hanya menceritakan mengenai muzik independent sahaja. Semua entri dok tumpukan benda tu yang akhirnya menunjukkan anda pakar mengenainya, lalu ia dijadikan satu sumber rujukan.
[Baca] Teknik Metafora Dalam Hasilkan Entri Menarik

Kena Teliti Serta Boleh Dipercayai

Blog anda perlu ada rujukan dan perlu mengetahui secara mendalam apa yang anda ceritakan di dalam blog. Ketelitian begini menjadikan entri itu boleh dipercayai, dan menjadikan ia satu blog yang nampak bukan tangkap muat tetapi profesional. Bila mendalam ataupun teliti, tak semestinya entri itu perlu panjang berjela-jela.

Letakkan Sumber Dalam Entri

Antara blog-blog yang mendapat perhatian dan menjadi satu persinggahan tetap ialah bagaimana blog-blog itu membina kredibiliti entrinya, iaitu menyatakan sumber yang dirujuk. Selain itu, ia boleh saling kait antara satu blog dengan satu blog yang lain, dan antara satu sumber dengan sumber yang lain.

Blog Punyai Rekod Yang Baik

Adalah penting supaya blog tidak menyiarkan sesuatu yang tidak pasti. Elakkan menyebarkan sesuatu yang belum dalam kepastian, atau dengan kata lain boleh dianggap sebagai fitnah. Cuba berikan sumber yang boleh dipercayai, jika membuat entri yang melibatkan sesuatu fakta atau cerita. Apabila tersilap fakta, perlu cepat2 mohon maaf agar pembaca tidak hilang kepercayaan kepada blog anda.

Gunakan Media Sosial

Media Sosial seperti Facebook adalah langkah terbaik untuk promosi blog anda. Gunakan sebaiknya dengan kewajaran.
[Baca] Tips Menulis Entri Blog Yang Boleh Dapat Ribuan Likes

Bahan Fizikal Dalam Blog Boleh Menarik Perhatian Ramai

Sukar saya ulas ni, tetapi lebih kurang macam ni ... apabila anda seorang pengguna Maxis ataupun Celcom, anda dok cerita betapa anda puas hati ataupun tak suka hati dengan perkhidmatan mereka di dalam blog. Ia pasti akan menarik perhatian mereka, dan mungkin ... walaupun anda dok kutuk perkhidmatan mereka, akan ada sesuatu ditawarkan oleh mereka untuk memperbaiki keadaan. Ini menunjukkan bahawa entiti fizikal dalam entri anda boleh dalam masa yang sama buat blog anda didengari, dibaca dan mungkin ... memberi satu pulangan lumayan buat anda.

Banyakkan Bersabar

Ini harus ada jika anda ingin menjadi seorang blogger berjaya. Bukan mudah untuk dikenali ramai. Bukan mudah untuk jadi dihormati kawan dan lawan dalam dunia blog, melainkan anda punyai kekuatan teguh, misi yang jelas serta kesabaran yang kuat. Reality Steve sendiri dah berblog selama 13 tahun!!

Sumber: WebProNews

Bagaimana Sekolah SBP Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) KPM Dilaksanakan?

Tahniah jika anak anda terpilih dan dipilih untuk sambung tingkatan satu ke sekolah menengah Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Sesungguhnya TMUA merupakan satu model pembelajaran yang sangat memyeluruh dengan bertujuan melahirkan generasi insan profesional yang mengamalkan ajaran Islam dengan memiliki kemahiran ilmu yang terbaik.

Bukan mudah untuk memohon dan seterusnya terpilih untuk ke sekolah berasrama penuh Ulul Albab (TMUA) KPM. Saya dapati taraf syarat untuk permohonan dan kemasukan ke sekolah TMUA sangat tinggi, dan murid perlu dan mesti lulus beberapa peperiksaan sampingan seperti PSRA untuk mengukuhkan tempat ke sekolah Tahfiz Model Ulul Albab ini.

Bagaimana Sekolah Berasrama Penuh Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) KPM Dilaksanakan? 

Anda mungkin tertanya-tanya kenapa syarat nak mohon dan masuk ke SBP Ulul Albab amat ketat dan memerlukan keputusan peperiksaan yang cemerlang? Mari saya kongsikan bagaimana TMUA ini dilaksanakan untuk berikan gambaran bagaimana anak-anak lepasan UPSR akan belajar di sekolah menengah TMUA.

TMUA adalah gabungan antara Kurikulum Kebangsaan, Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) dan kokurikulum dengan menggunakan 3 pendekatan seperti dinyatakan di bawah ini.

Pendekatan Quranik

Kaedah bagi membolehkan pelajar hafaz 30 juzuk Al Quran serta memahami isi kandungannya berdasarkan konsep baca, ingat, faham, fikir, amal dan sebar dalam tempoh lima (5) tahun persekolahan di sekolah menengah.

Pendekatan Ensiklopedik

Kaedah menyediakan asas kepada pelajar kuasai pelbagai ilmu dan bahasa, berkemahiran tinggi dan mampu bertindak sebagai pakar rujuk kepada rakan sebaya.

Pendekatan Ijtihadik

Satu kaedah untuk menyediakan pelajar yang berupaya memberikan pandangan dalam menyelesaikan masalah dan memaksima keupayaan berfikir aras tinggi (KBAT) secara kreatif dan inovatif. Pelajar diberikan peluang untuk sertai kegiatan kokurikulum yang setara dengan kemampuan sekolah, contohnya seperti berkuda, berenang, memanah, robotik dan avionik.

Objektik TMUA

Objektif TMUA adalah seperti berikut:

  • Pelajar dilahirkan boleh hafaz 30 juzuk Al Quran
  • Profesional yang ada asas keagamaan yang mantap, berlandaskan Al Quran dan Sunnah.
  • Modal insan yang ada ketrampilan, wibawa dan berkepemimpinan.
  • Maksimumkan keupayaan KBAT, kreatif dan inovatif.
  • Boleh menjadi insan yang menjalinkan hubungan dengan Allah, sesama manusia dan dengan alam bersandarkan Al Quran dan Sunnah.

Untuk sekolah menengah rendah (Tingkatan 1-3), sebanyak 14 matapelajaran diajar; manakala untuk menengah atas (Tingkatan 4-5) sebanyak 13 matapelajaran disediakan untuk pelajar-pelajar.

Saya dapati perlaksanaan jadual pembelajaran untuk TMUA sangat terancang dengan disiplin tinggi. Namun, saya sangat teruja dengan apa yang ditawarkan dalam pengajian kemahiran Al Quran yang pastinya tidak terdapat di sekolah menengah biasa.
[Baca] Panduan Am Temuduga TMUA SBP
Untuk lebih jelas mengenai bagaimana Tahfiz Model Ulul Albab ini dilaksanakan, anda boleh baca pekeliling edaran KPM di bawah ini. Ia akan berikan gambaran lebih jelas tentang perlaksanaan dan apa yang bakal dihadapi oleh pelajar-pelajar yang telah memohon dan terpilih untuk ke sekolah menengah Ulul Albab (TMUA) SBP.


Nampak tak betapa padatnya program TMUA ini dilaksanakan? Mungkin ada ibu bapa yang rasa ragu-ragu akan kemampuan anak untuk berhadapan dengan corak pembelajaran yang sama sekali jauh dan berbeza di sekolah rendah.

Pun begitu, saya lebih suka untuk berfikir ... apabila kita berusaha untuk sesuatu yang lebih baik di jalan Allah, in Sha Allah .. semuanya akan dipermudahkan.

Andai anak anda terpilih ke sekolah SBP TMUA KPM, saya ucapkan tahniah .. dan berikanlah sokongan kepada anak supaya dapat terus cemerlang kelak dan mencapai hasrat serta objektif TMUA.

Ajar Anak Sholat Perlukan Kesabaran

Tips Anak Untuk Sholat. Ajar anak untuk mengerjakan sholat bukan mudah. Sebagai ibu bapa Muslim, pastinya mahu melihat anak-anak sudah terdedah dengan kebiasaan untuk bersholat tanpa perlu dipaksa atau disuruh. Cabaran terhebat apabila anak bersikap agak degil, dan tidak mahu mendengar arahan.

Setiap ibu bapa ada pendekatannya sendiri. Bagi saya serta isteri, apa yang kami buat ialah untuk langkah pertama .... perlu paksa anak untuk tunaikan sholat. Walaupun kami berdua menggunakan langkah pertama memaksa anak-anak bersholat, tapi kami tidaklah melakukannya secara kekerasan. Kami tidak marah andai anak kami buat secara salah, atau main-main ketika bersholat. Apatah lagi andai umur mereka masih sekitar 4-6 tahun.

Ajar Anak Untuk Mula Tunaikan Sholat Perlukan Kesabaran

Ajar Anak Sholat Perlukan Kesabaran
Anak-anak hidup dalam dunia yang penuh gembira dan tiada masalah. Mereka perlukan pendekatan yang penuh dengan rasa gembira dan keriangan. Jika ditekan-tekan, anak-anak akan rasa terbeban dan akan jadi makin sukar menerima sesuatu pembelajaran.

Kena berhemah. Apabila ajar anak kecil untuk sholat, ibu bapa perlukan kesabaran.

Wujudkan Suasana Untuk Mudah Tunaikan Sholat

Salah satu cara untuk mudahkan anak untuk bersholat ialah dengan mewujudkan suasana untuk mengerjakan sholat, contohnya ....
  • Tutup TV ketika sudah tiba waktu sholat.
  • Cepat ambil wudhuk apabila azan kedengaran atau sudah masuk waktu untuk menunaikan sholat.
  • Tutup wifi atau akses internet ketika tiba waktu tunaikan sholat.
  • Bentangkan sejadah siap-siap untuk tunaikan sholat.
  • Ibu bapa bersedia untuk bersholat dan ajak anak untuk sama bersholat. Tunggu anak tersebut untuk sertai sekali.
  • Sediakan ruang khas dalam rumah untuk bersholat, terutama untuk sholat secara berjemaah.
  • Jika anak tidak mahu bersholat dengan ibu bapa, cuba ajak anak untuk bersholat bersama adik beradiknya yang lain - terutama yang paling rapat.
  • Sentiasa ajak anak untuk bersholat; jangan jemu untuk ajak.
  • Jadikan amalan sholat itu sesuatu yang seronok untuk dilakukan, contohnya tunjukkan kegembiraan dan kasih sayang selepas selesai tunaikan sholat ... berdoa, cium dan peluk anak-anak.
Tips Ajar Anak Kecil Untuk Bersholat
Selesai sholat dilakukan, ibu bapa boleh berikan sebab kenapa perlu bersholat, nyatakan kebaikan sholat tadi. Cuba kaitkan apa yang si anak belajar di sekolah tentang agama, tentang sholat ... apa yang ustaz dan ustazah ada beritahu.... kadang anak kecil lebih suka dengar cakap serta nasihat cikgu, ustaz dan ustazah di sekolah berbanding ibu bapa.. huhu.

Ibu Bapa Model Buat Anak

Ibu bapa perlu menjadi contoh dan tauladan. Jika ibu bapa pun ambil mudah pasal mendirikan sholat, maka anak-anak juga akan mengikut. Bagi mereka, ibu bapa adalah contoh ikutan paling terdekat dan paling sering mereka lihat.

Seperti saya cakapkan di awal tadi, mesti wujudkan suasana itu. Apabila suasana wujud, anak akan mudah untuk menerima dan memahami mengenai sholat .. lalu proses mengajar dan mengajak anak untuk sholat akan jadi lebih lancar, lebih baik, lebih mesra, lebih seronok ... in Sha Allah.

Tips Tambahan - Doakan Anak Sebut Nama Dengan Kuat

Lagi satu tips yang saya fikir agak berkesan untuk ajar anak tunaikan sholat dan menjadi anak yang baik - Berdoa dengan menyebut nama mereka satu persatu dengan kuat selepas selesai sholat. Biar mereka dengar nama mereka disebut dalam doa, dan biar mereka aware bahawa kita sayangkan mereka dan telah berdoa memohon bermacam-macam kebaikan.

Mungkin agak lucu - berdoa seperti "Ya Allah, panjangkan umur Zikri, berikan kesihatan yang baik, hilangkan kudis di badannya dan jadikan dia lelaki paling kacak yang baik bila besar nanti. Dan makbulkan doanya untuk dapat keputusan peperiksaan yang baik supaya boleh beli mainan helikopter kontrol yang besar ..."

Anak yang dengar akan berasakan seperti ini - Ohh nak minta itu dan ini pada Tuhan, kena doa selepas sholat. Jadi, timbul perasan mahu melakukan sholat dan mahu berdoa.

Tips saya berikan ini adalah bersandarkan kepada pengalaman dan juga pembacaan. Mungkin ia tidak sempurna, tapi boleh dicuba dan dijadikan panduan untuk ajar anak bersholat. Tips di atas walaubagaimanapun sesuai untuk anak-anak awal usia antara 2-6 tahun.

Semoga bermanfaat dan bacalah panduan berikut -Formula Rezeki Murah

Tips Beli Ubat Secara Online

Tips Membeli Ubat Secara Online. Awas, jangan terbeli ubat secara online yang bakal memudaratkan anda! Ini nasihat saya dan rakan-rakan saya yang bekerja di Bahagian Perkhidmatan Farmasi. KKM. Jika dulu ubat-ubatan hanya boleh dibeli di kedai ubat dan Farmasi berdaftar, tetapi kini dengan perkembangan teknologi, sudah ada ubat yang boleh dibeli secara online di internet.

Walaupun teknologi ini bagus untuk memudahkan pengguna mendapatkan ubat dan rawatan alternatif, namun awas ... ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan dan memasarkan ubat dan produk yang mengandungi bahan terlarang serta tiruan.

Tips Membeli Ubat Secara Online di Internet

Tips Membeli Ubat Secara Online di Internet
Jangan mudah terpedaya dengan iklan-iklan berkaitan ubat-ubatan yang nampak menyakinkan, selagi anda tidak merujuk kepada Bahagian Perkhidmatan Farmasi. Ada cara untuk kenalpasti ubat-ubatan yang berdaftar, dan disahkan tidak merbahaya kepada pengguna.

6 Tips Untuk Membeli Ubat Secara Online

Cuba anda ikuti tips berkaitan pembelian ubat secara online ini. Anda harus tahu bukan semua ubat dan produk kesihatan boleh dijual secara online di internet.
  1. Hanya boleh membeli ubat yang dikategorikan sebagai over-the-counter (OTC), tradisional dan suplemen kesihatan sahaja (No. MAL diakhiri dengan X, T atau N sahaja). No. MAL yang diakhiri dengan A adalah dikategorikan sebagai ubat terkawal (memerlukan preskripsi). 
  2. Ubat yang memerlukan preskripsi tidak boleh dijual secara online. Ubat preskripsi hanya boleh didapati melalui pengamal perubatan berdaftar sahaja dan/atau didispens oleh ahli farmasi berlesen sahaja.
  3. Hanya dapatkan ubat daripada laman web yang dikendalikan oleh ahli farmasi yang berlesen sahaja. 
  4. Elakkan membeli ubat dari laman web luar negara.
  5. Jangan terpedaya dengan iklan dengan janji-janji manis. Semak iklan yang telah diluluskan.
  6. Perlu diingatkan pembelian ubat secara online daripada sumber yang tidak sah berkemungkinan anda mendapat ubat yang tidak berdaftar, ubat tiruan atau ubat yang dicemari racun berjadual yang boleh memudaratkan nyawa anda. 
Tips Membeli Ubat Secara Online di Internet
Berikut adalah beberapa pautan atau link yang boleh membantu anda untuk mengelakkan daripada membeli ubat dan produk kesihatan yang boleh mengancam nyawa anda. Jangan ambil mudah, sekali anda terkena ... anda mungkin perlu mengeluarkan belanja yang lebih besar untuk rawatan dan penyembuhan.

4 Cara Untuk Semak Produk Bawah Kawalan Farmasi

  1. Semak pendaftaran produk yang telah didaftarkan dengan Bahagian Perkhidmatan Farmai di sini.
  2. Semak ahli farmasi berlesen di sini.
  3. Semak iklan berkaitan ubat-ubatan yang telah diluluskan di sini.
  4. Semakan produk yang dikesan mengandungi racun berjadual boleh di semak di sini.
Semoga perkongsian ini dapat sedikit sebanyak membantu anda untuk tidak melakukan pilihan yang salah. Ikutilah tips membeli ubat secara online ini dan jadilah seorang pengguna yang bijak. Jangan kerana anda terdesak dengan kesakitan dan penyakit, anda ambil langkah mudah tanpa mengira kesan jangka panjang dan yang boleh memberikan impak lebih teruk.
Jika anda nampak sahaja iklan mengenai ubat-ubatan, produk kesihatan, produk kosmetik dan sebagainya, samada di laman web, blog, facebook, instagram atau menerusi aplikasi seperti WhatsApp atau Telegram, sila gunakan tips di atas untuk mendapatkan kepastian.
Semak sebelum anda klik. Dapatkan kepastian sebelum anda beli!
Sebarkan info ini ye.

27 November 2016

Borang Permohonan Tingkatan 1 Program Asrama 1Malaysia (A1M)

Borang Permohonan Tingkatan 1 Program Asrama 1Malaysia (A1M). Berita baik untuk semua calon UPSR, permohonan bagi Kemasukan ke Tingkatan 1 Program Asrama 1Malaysia (A1M) 2017 dibuka sehingga 9 Disember 2016. Sila dapatkan borang permohonan daripada sekolah masing-masing  atau muat turun seperti di bawah.

Syarat-syarat permohonan memasuki A1M adalah seperti di dalam Borang Permohonan. Semua permohonan akan dinilai oleh Jawatankuasa Pemilihan Kementerian Pendidikan Malaysia. Permohonan yang berjaya akan dimaklumkan melalui surat dan pendaftaran masuk ke A1M ialah pada 2 Januari 2017 (Selasa).

Borang Permohonan Tingkatan 1 Program Asrama 1Malaysia (A1M) 2017

Permohonan Tingkatan 1 Program Asrama 1Malaysia (A1M)


Semua permohonan yang lengkap hendaklah dihantar oleh pihak sekolah ke alamat seperti di bawah pada atau sebelum 9 Disember 2016:

Urusetia Pengambilan Murid A1M 2017
Unit Asrama Bahagian Pengurusan Sekolah Harian
Aras 3 & 4, Blok E2,
Kompleks E Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62604 WP Putrajaya

Sebarang penyelarasan boleh dirujuk ke Bahagian ini melalui Unit Asrama, Sektor Pengurusan Kesihatan, Intervensi dan Asrama (SPKIA) di talian telefon 03 - 88849 432/ 9341 dan faks 03 - 88849342.

Panduan Serta Tips Temuduga Ulul Albab SBP

Baru-baru ini, anak saya yang sulong telah dipanggil untuk hadiri temuduga TMUA (Tahfiz Model Ulul Albab) di Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Rawang (SEPINTAR) pada 25 November 2016. Hampir 400 calon dipanggil dari seluruh Malaysia untuk hadiri temuduga TMUA yang diadakan selama 2 hari bermula 24 November 2016.

Hari pertama TMUA dikhaskan untuk murid-murid atau calon cemerlang UPSR 2016 yang datang dari sekitar sekolah di dalam negeri Selangor, manakala pada hari kedua iaitu 25 November 2016 dikhaskan untuk murid-murid atau calon UPSR cemerlang dari luar Selangor.

Panduan Am Temuduga Ulul Albab (TMUA) SBP KPM

Panduan Serta Tips Temuduga Ulul Albab SBP
Memang ramai ibu bapa beserta anak-anak yang datang untuk TMUA ini. Saya dan Amri seawal jam 6:30 pagi sudah sampai ke SBPI Rawang ini. Disebabkan ruangan pendaftaran masih belum dibuka ketika itu, saya ambil keputusan untuk bawa Amri melihat kawasan sekitar daerah sekolah - iaitu Bandar Tasik Puteri.

Lebih kurang jam 7:00 pagi, saya dan Amri kembali ke sekolah. Sempatlah juga tapau beberapa makanan, yang cadangnya untuk sarapan pagi sebelum proses temuduga bermula. Temuduga TMUA bermula lebih kurang jam 8:30 pagi di mana calon UPSR dibahagikan mengikut dua kumpulan berasingan. Amri diberikan tag urutan proses temuduga untuk memudahkan proses sehingga selesai.

Panduan dan Tips TMUA

Saya nak kongsikan sedikit panduan temuduga TMUA ini, khasnya untuk mereka atau calon yang dipanggil ke TMUA Sekolah Berasrama Penuh di bawah KPM. Format temuduga ini adalah berbeza dengan format temuduga MRSM Ulul Albab.

Berikut adalah panduan am, dan calon akan dikuarantin untuk elak ketirisan soalan. Secara amnya, turutan TMUA adalah seperti di bawah ini:
  1. Ujian Bertulis: Calon diminta untuk tukar karangan Bahasa Malaysia kepada tulisan Jawi, dalam jumlah satu mukasurat. Calon yang telah selesai akan dikuaratin untuk proses seterusnya.
  2. Ujian Hafazan: Calon akan diberikan satu surah dan diminta untuk hafal dalam masa 30 min. Selepas tamat, calon perlu baca sebanyak mana hafalan yang ingat pada guru TMUA.
  3. Baca petikan yang ditulis di dalam Bahasa Arab (karangan tanpa baris).
  4. Calon diminta untuk menulis semula surah pendek penuh yang diminta oleh guru TMUA.

Apa yang saya berikan ini adalah bersandarkan kepada pengalaman anak saya semasa temuduga TMUA di SEPINTAR, antara sekolah SBPI terawal yang lakukan temuduga TMUA ini. Anda bolehlah jadikan ia sebagai satu pedoman am untuk persediaan memahami perjalanan proses TMUA. 

Daripada proses TMUA di atas, maka calon-calon sekurang-kurangnya buat persediaan berikut:
  • Buat latihan untuk menulis jawi.
  • Cuba hafaz surah-surah penting, contohnya macam anak saya surah Al-Haj.
  • Buat latihan bacaan petikan Bahasa Arab
  • Latih tubi tulis surah pendek - selalunya surah yang sering dibaca dalam Sholat.

Pertemuan dan Kebetulan

Tak disangka, saya bertemu rakan seperjuangan semasa di USM, yang kebetulan juga anaknya pernah sekelas dengan Amri semasa bermastautin di Nibong Tebal. Alhamdulillah, anaknya turut cemerlang dan dipanggil untuk TMUA.
Dan kebetulan juga, pengetua SBPI Rawang adalah bekas guru penolong kanan saya semasa saya belajar di SEMESTI iaitu Tuan Haji Addenan bin Osman. Beliau mengajar saya dalam subjek Sejarah dan juga mengajar Add Math di kelas isteri saya .. eh eh .. hehe. Seorang guru yang saya sangat hormati dan mempunyai kredibiliti yang terbaik. Beliau juga adalah guru kaunseling di sekolah, dan saya adalah antara pelajar yang pernah masuk ke bilik kaunseling Cikgu Addenan.

Banyak input saya dapat mengenai SBPI Rawang dari Cikgu Addenan. Kagum betul saya dengan beberapa kejayaan pelajarnya sehingga ke luar negara.
[Baca] Rahsia Solat
Saya ada semak satu pekeliling dari KPM mengenai sekolah Ulul Albab di bawah KPM, perghhh .... saya tengok sillabus, jadual pembelajaran .. uhh bukan main susah (pandangan saya). Jadi, seandainya rezeki anak saya dapat belajar di SBPI Rawang, ia sesuatu yang saya anggap amat bertuah kerana SBPI Rawang dinamakan antara sekolah cemerlang khusus untuk Sains-Matematik Ulul Albab.

In Sha Allah. Mudah-mudahan, Amri akan lepasi temuduga TMUA. 

Jam 10:30 pagi, Amri dah selesai TMUA, dan saya dua beranak berangkat pulang ke Nibong Tebal/Parit Buntar.

24 November 2016

Kongsi Kegembiraan Bersama Ayah Ibu Pengasuh Amri

Kongsi kegembiraan dengan Ayah Ibu pengasuh Amri. Amri, anak sulong saya; waktu kecil dijaga dan diasuh oleh pasangan Pak Teh dan Mak Teh Amri .... itu yang kami panggil kepada pasangan ini. Pak Teh Amri dulunya bekerja sebagai pekerja am dengan Majlis Perbandaran Seberang Perai, dan Mak Teh Amri adalah surirumah sepenuh masa. Mereka ada 3 orang anak, tetapi seorang daripadanya telah kembali ke rahmatullah lebih 11 tahun dahulu.

Abang Long kepada Amri, anak kepada pasangan ini seorang tahfiz meninggal dunia akibat satu kemalangan jalanraya di Kedah. Kami sekeluarga sempat melihat keadaan arwah yang ketika itu dirawat di Hospital Sungai Petani, Kedah. Hmm .. sedih bila kenang kembali saat-saat tersebut.

Kongsi Kegembiraan Kejayaan Bersama Ayah Ibu Pengasuh Amri

Kongsi Kegembiraan Ayah Ibu Pengasuh Amri
Abang Long dengan Amri waktu itu memang rapat. Abang Long itulah yang jaga dan melayan karenah Amri sejak dari kecil. Jadi, bila dapat tahu arwah kemalangan, kami memang tak fikir panjang .. terus ziarah arwah yang ketika itu sedang koma.

Al Fatihah. Jika arwah ada, tentu dia akan sangat seronok melihat kejayaan Amri dapat 6A UPSR 2016.
[Baca] Tips dan Petua Untuk Anak Capai Cemerlang 6A UPSR
Anak saya, Amri merupakan antara anak asuhan pasangan ini yang paling akrab. Amri dijaga sejak dari bayi hinggalah berumur 4 tahun (kalau tak silap). Malah, Amri dimanjakan oleh Pak Teh Amri. Kalau Amri tak dapat sesuatu dari saya dan isteri, pasti dia akan dapat menerusi Pak Teh.

Pak Teh dan Mak Teh Amri memang pasangan yang sangat baik. Bila bercakap ... memang lembut, tak pernah saya dengar suara kasar pasangan ini. Mereka menjaga Amri dengan penuh kasih sayang, dan telah dianggap macam anak sendiri.

Kami sangat bertuah kerana mengenali pasangan ini. Walaupun sudah tidak lagi mengasuh Amri, Pak Teh dan Mak Teh Amri agak kerap bertanyakan mengenai perkembangan Amri. Selalu juga datang bertandang ke rumah. Bagus kan?

Alhamdulillah, atas asuhan pasangan ini terhadap Amri ... Amri jadi seorang anak yang baik buat diri kami suami isteri. Dan saya fikir, kerana asuhan yang baik itulah ... Amri boleh berjaya menjadi seorang murid yang cemerlang akademik di sekolah. Sahsiah di sekolah pun baik sehingga semua guru sekolah puji akan sikap Amri yang tidak banyak masalah.

Maka, setiap kali Amri capai kejayaan, kami akan kongsikan dengan pasangan ini.... kerana kami mahu mereka turut rasa gembira atas setiap kejayaan manis anak asuhan mereka. In Sha Allah.

Saya juga harap, anak saya Amri tidak akan melupakan segala jasa dan pengorbanan pasangan ini.


Maira Tamat Prasekolah, Lagi Fasa Baru Dalam Hidup

Alhamdulillah, dah tamat prasekolah. Seorang habis darjah enam, seorang lagi nak masuk darjah satu tahun 2017. Anak dara saya dah tamat prasekolah dengan jayanya. Maira adalah anak saya yang paling banyak berdamping dengan saya, dari kecil sampailah sekarang, memang anak seorang house husband. Itu sebab Maira agak manja dengan saya.

Kejap betul masa berlalu. Sewaktu Maira nak dilahirkan ke dunia, saya diuji ketika itu dengan 2 orang abangnya yang demam panas. Jam 4 pagi, saya terpaksa angkut dua orang anak saya yang demam ni ke Hospital Taiping. Nasib baik ketika itu, ada adik ipar yang datang bertandang, jadi dapatlah jaga dua beradik yang sedang demam di dalam kereta.

Maira Sudah Tamat Prasekolah

Maira Tamat Prasekolah, Lagi Fasa Baru Dalam Hidup
Waktu nak dilahirkan juga, isteri diuji dengan uri terbelit di leher Maira. Alhamdulillah, tindakan pantas doktor dan jururawat dapat menyelamatkan keadaan. Jika tidak, bayi yang nak dilahirkan boleh lemas dalam kandungan. Syukur, isteri saya dan Maira selamat ... dan betapa seronoknya saya dapat menimang cahayamata perempuan yang saya idamkan. Ketika itu, saya tahu Allah S.W.T telah memakbulkan doa dan permintaan saya.

Fasa Baru Anak-Anak

Maira dah tamat prasekolah. Tahun 2017, Maira akan ke darjah satu. In Sha Allah, dia akan bersama dengan abangnya yang paling rapat iaitu Zikri yang bakal berada di darjah tiga. Maka, tanggungjawab sebagai abang di sekolah, perlu digalas. Manakala abang mereka Amri yang baru lulus cemerlang UPSR 2016 akan berada dan menjalani satu fasa baru dalam hidup sebagai murid dan pelajar di sekolah menengah.
Maira Tamat Prasekolah, Lagi Fasa Baru Dalam Hidup
Maira Tamat Prasekolah, Lagi Fasa Baru Dalam Hidup
Maira Tamat Prasekolah, Lagi Fasa Baru Dalam Hidup

Bertuahnya Saya Dengan Rezeki Allah S.W.T

Beginilah kehidupan. Saya rasa bertuah kerana diri saya sebagai house husband dapat melihat anak-anak membesar, belajar dan capai kejayaan di depan mata. Bukan semua ayah dapat kesempatan seperti ini. Saya mungkin tidak bekerja secara rasmi dan bergaji tetap setiap bulan; namun ia bukan bermakna saya tidak mampu untuk menjadi seorang ayah yang baik.
[Baca] Tips Menjadikan Anak Bijak Matematik
Alhamdulillah, dengan rezeki yang Allah S.W.T berikan, saya masih boleh bawa anak-anak berjalan dan bercuti di hujung minggu. Malah. Allah S.W.T juga kurniakan rezeki yang baik menerusi isteri saya. Siapa sangka, dalam hadapi beberapa rintangan ... isteri saya berjaya tamatkan pengajian dalam Sarjana Kesihatan Awam di Universiti Malaya.

Saya mungkin tidak kaya harta benda atau wang ringgit, tapi Allah S.W.T Maha Adil ... Dia tahu apa yang terbaik buat hambaNYA; meskipun hambaNYA itu sering dan kerap melupakanNYA.
[Baca] Rahsia Untuk Anak Pintar Cerdas Sejak Kecil
Maira dah tamat prasekolah, selepas ini akan berada di fasa baru alam persekolahan. Saya berdoa dan berharap Maira akan menjadi seorang pelajar yang baik dan cemerlang; in Sha Allah juga menjadi seorang anak yang solehah, yang bakal memberikan kebahagiaan dunia dan akhirat. Semoga Humaira (Si Pipi Merah) boleh ikuti jejak langkah Wanita Syurga dan Wanita Muslim Yang Berjaya.

Nak rahsia murah rezeki? [klik] Rahsia Rezeki Melimpah Ruah

3 Status Facebook Yang Viral Tentang Tips Rezeki

Tips menjemput dan murah rezeki. Saya suka nak kongsikan petua-petua dan tips jemput rezeki. Sebab apa? Sebab zaman sekarang, ramai antara kita yang kerap mengeluh - rezeki sempit, rezeki kurang dan sebagainya. Walaupun tidak diucapkan secara direct, tapi ia boleh terluah apabila kita menyebut perkara lain atau sesuatu yang diibaratkan satu sesalan.

Paling saya nampak, ialah keluhan ramai yang tercatat di media sosial terutama sekali Facebook. Tidak mahu menipu diri, saya juga tak terkecuali dari melakukan perkara ini. Kenyataan seperti .. "Aduh, harga minyak naik lagi .."; "Alamak, banyak ni je dapat??" ... atau "Ishh .. takkan 4 A je dalam UPSR"... boleh digambarkan sebagai satu keluhan yang boleh membawa kepada sifat melupakan akan nikmat Allah S.W.T.

Status Facebook Tentang Rezeki Yang Boleh Diamalkan

Saya nak kongsikan kepada anda, tiga status yang tertulis di Facebook mengenai rezeki. Status-status ini telah mendapat ribuan likes, dan dikongsikan oleh ramai pengguna Facebook sehingga ia menjadi viral. Ya, semua orang suka akan status yang bercerita soal rezeki, tetapi agak malang sebab ramai yang hanya sekadar membaca status tersebut tanpa dilakukan sesuatu yang boleh menjemput rezeki.

Mari lihat 3 status mengenai rezeki yang saya maksudkan ....

Status #1 - Apa Tanda Kita Syukur?

"Abah, how do you face and handle the situation bila usaha sana sini, hasil seperti habuk? Sebagai manusia, tipu la kalau kata rasa hampir putus asa tu tak ada."

Pesanan Telaga Emas :
"Time susah, istighfar. Time senang, istighfar. Time rezeki sukar dapat, istighfar. Time apa-apa pun situasi, istighfar. Istighfar.

Surah Al-Waqiah tu baca hari-hari. Kena faham 1 perkara, baca tu bukan asbab you dapat rezeki lagi banyak. Rezeki you memang dah tetap. Baca sebab tu tanggungjawab kita. Tanda kita syukur.

Dalam jemput rezeki, just usaha dan sabar menanti hasilnya. Latih diri tu saborrr. Pengalaman dan konsisten tu mahal. Understand, dear daughter?"

"Yeah, I do."
Status Facebook Tentang Rezeki Yang Boleh Diamalkan

Status #2 - Dua Amalan Percepat Rezeki

2 amalan yang diceritakan dalam buku 'Percepatan Rezeki Dalam 40 Hari Dengan Otak Kanan' oleh Ippho Santosa:
  1. Sedekah sebahagian daripada harta yang kita ada. Berapa? Biasa kita dengar 10% kan. Kali ni tingkatkan beri sebanyak 20-50% dari duit yang kita miliki.
    • "The more you give, the more you get back."
  2. Zikir Ya Fattah Ya Razzaq sekerap mungkin. Seringkan diri basah lidah dengan berzikir kepada Allah.
Kuncinya - Doa, amal dan usaha.
Tips Jemput Rezeki

Status #3 - Abah Kata 'No' Bila Minta Doa Capai Target Sales

Setiap kali masuk sales, saya akan cakap dengan umi. "Umi, hari ni masuk sales!"

Dan saat 10 nama top agen affiliate dipaparkan dalam grup, saya tunjuk kat Umi Abah. "Abah, kak long dapat ni!" Banyak hepii.

"Abah, doakan kak long dapat capai xx unit jualan. Sikit je lagi."

Abah kata NO. Terpaku jap. Senyap 3 saat. "You can get 2x ganda dari tu. Doa minta kat Allah. Abah bagi amalan baru, nak? "

Angguk laju je.

"Amalkan ayat terakhir surah Jumaat, selepas solat Jumaat pada hari Jumaat. Ulama Syria amalkan ayat ni untuk peroleh keberkatan dalam berniaga dari Allah S.W.T. Hari ni jumaat kan? Amalkan jap lagi. Baca ayat tu dengan kefahaman."

Ayat tersebut ...
"Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar - berkhutbah). Katakanlah (wahai Muhammad:" Pahala - balasan) yang ada di sisi Allah, lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu; dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki." - Al-Jumu'ah (62:11)

Boleh baca lagi tips untuk jemput rezeki - Formula Rezeki Murah

Sumber Asal: Hajar Abdullah

Follow saya di Facebook - FB Blogger House Husband - Hasrul Hassan dan Instagram - Instagram - Life of a House Husband

23 November 2016

10 Efek Buruk Kurang Tidur

Efek Buruk Kurang Tidur. Secara ikhlasnya, saya menyatakan bahawa saya memang kurang tidur. Bagi seorang lelaki dewasa, jam waktu tidur adalah dalam 6-8 jam sehari. Walaupun begitu, ia bergantung juga dengan tahap metabolisme badan, keadaan kesihatan dan beberapa faktor lain.

Sebagai seorang House Husband dan blogger, kalau kurang tidur ... memang akan berikan kesan yang tidak bagus pada aktiviti seharian. Nak lagi sebab saya ada masalah dengan Diabetes, maka ia akan berikan efek tambahan pada kesihatan secara total. Pun begitu, seperti awal saya sebutkan tadi, ia bergantung dengan tahap metabolisma. Saya nak berikan contoh seorang yang istimewa yang hanya perlukan tidur 3 jam je sehari... dan kemudian anda boleh ketahui 10 efek buruk kurang tidur yang akan saya senaraikan.

10 Efek Buruk Kurang Tidur Untuk Seorang Manusia Normal

10 Efek Buruk Kurang Tidur
Paul Erdos, antara manusia yang diiktiraf sebagai manusia paling bijak dan prolifik hanya tidur sekitar 3 jam sehari. Beliau walaupun dalam kurang tidur, telah menghasilkan lebih dari 1,500 kertas kerja dan bekerjasama dengan lebih 500 pakar matematik. Dia meninggal dunia pada usia 83 tahun pada 1996, dan mengamalkan diet kopi keras dan amphetamins untuk terus berjaga menghasilkan karya.

Berhati-Hati Dengan 10 Kesan Buruk Kurang Tidur

10 Efek dan Kesan Buruk Kurang Tidur
Itu antara contoh bahawa waktu jam tidur itu adalah berbeza mengikut keperluan individu, namun kajian juga mendapati kekurangan tidur boleh memberikan kesan yang buruk, berikut adalah 10 efek buruk akibat kurang tidur.
  1. Strok Dan Serangan Jantung
    • Kurang tidur dari 7 jam sehari boleh meningkatkan risiko serangan jantung sehingga 33 peratus mengikut penyelidik dari Jepun. Dada akan terasa sakit apabila waktu malam, antara tanda ia mengalami masalah jantung.
  2. Penyakit Kardiovaskular
    • Hormon yang sepatutnya keluar ketika waktu tidur terganggu, mengakibatkan beberapa kemampuan badan tidak berfungsi dengan baik.
  3. Depresi Dan Bunuh Diri
    • Cepat marah, gelisah dan kelihatan sedih antara gejala yang diakibatkan kurang tidur lima jam sehari. Gejalan ini boleh nampak dalam masa seminggu tersebut. Kajian ini dijalankan oleh pensyarah di Universiti Pennsylavania.
  4. Kesihatan Kulit Terganggu
    • Mata bengkak dan terdapat lingkaran hitam bawah mata. Pada masa sama, kulit akan jadi kusam, pucat dan garis halus akan mudah muncul pada wajah.
  5. Kemalangan
    • Mengikut kajian oleh Lembaga Keselamatan Lalu Lintas Jalan Raya Nasional Amerika Syarikat, faktor mengantuk dan keletihan menyumbang faktor utama akibat kemalangan.
  6. Kurang Daya Tumpuan
    • Mental akan terganggu. Hilang tumpuan kerana badan letih dan tak cukup rehat.
  7. Mudah Gemuk
    • Nafsu makan akan lebih banyak kerana badan telah tersilap mengatur perjalanan tubuh kerana keliru dengan keadaan badan yang bukan dalam keadaan rehat.Boleh baca sini - Kurang Tidur Buatkan Anda Mudah Gemuk
  8. Meningkatkan Risiko Kanser
    • Terdapat kajian terhadap olahraga yang mendapati mereka kurang tidur telah menyebabkan mereka terdedah kepada risiko kanser di sebalik rutin mereka dalam bersukan.
  9. Padamkan Keinginan Seksual
    • Kajian mendapati mereka yang mengalami atau menderita sleep apnea memiliki tahap testeron yang rendah.
  10. Sakit Badan Dan Lemah Imuniti
    • Akan berasa sakit2 otot selain mudah sakit dan migrain.

Semoga perkongsian ini dimanfaatkan sebaiknya, dan dijadikan panduan untuk semua. Sila kongsikan pada kenalan anda yang mungkin sangat sukar untuk tidur.... huhu.


Mencari Income Tambahan Menerusi Jobdirumah

Mencari income tambahan menerusi panduan daripada Jobdirumah. Ramai yang telah mendapatkan panduan mencari kerja online menerusi Jobdirumah sejak dari tahun 2011 lagi. Ia terbukti merupakan satu panduan yang dipercayai dan ramai yang telah mendaftar untuk mendapatkan akses kepada sumber-sumber mendapatkan kerja online yang mudah, dan boleh dilakukan di rumah.

Panduan ini telah dikemaskini dengan lebih baik, dan lebih informatif secara langkah demi langkah untuk membantu pencari kerja sambilan mahupun sampingan untuk menambah pendapatan sedia ada. Panduan ini digunakan untuk mencari dan mendapatkan kerja yang sudah tersedia ribuan kekosongan seluruh dunia.

Mencari Income Tambahan Menerusi Jobdirumah

Jobdirumah adalah satu platform buat mereka yang mahu kemudahan serta panduan untuk mendapatkan kerja sampingan dari syarikat-syarikat besar di luar negara. Itu sebablah panduan ini begitu popular. Anda ada akses untuk tahu cara, tahu sumber, tahu bagaimana untuk mendapatkan sumber income tambahan bagi mendapatkan dan memperoleh kerja-kerja online.

Ia bukan kerja yang meragukan seperti kerja melipat brosur, atau kerja yang melibatkan program buat duit, reseller, MLM, affiliate, dropship dan sebagainya. Ia merupakan kerja yang diberikan kepada anda, dan selesai sahaja tugasan tersebut, anda akan dibayar berdasarkan upah yang telah dipersetujui.
Mencari Income Tambahan Menerusi Jobdirumah
Dalam Jobdirumah, ada video, ada tutorial serta panduan yang diberikan supaya anda berjaya mendapatkan kerja-kerja online yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat dan individu di internet. Anda akan dibayar dalam USD bagi setiap kerja atau projek yang ditawarkan.

Ada yang membayar sehingga USD50-USD100 untuk satu projek yang agak besar, malah ada yang bayar sehingga USD10 hanya untuk kerja-kerja mudah seperti Like Facebook, menulis komen di blog-blog, kongsi artikel tertentu, menulis kembali artikel dan bermacam-macam lagi.

Penipuan Jobdirumah

Ada yang mengatakan Jobdirumah merupakan satu penipuan. Jika benar, mengapa tiada laporan dibuat kepada Persatuan Usahawan Internet Malaysia (PUIM)? Mengapa tidak dilaporkan kepada SKMM dan SSM memandangkan ia didaftarkan di bawah nama syarikat Kliks Solution seperti yang pernah saya ceritakan di sini - Jobdirumah.com, Kliks Solution Ahli PUIM Berdaftar

Mengapa ada daftar dengan Jobdirumah tetapi tidak berjaya jana income sampingan seperti mana disebutkan? Ok, kalau ada yang nak tahu, boleh baca entri ini -6 Faktor Tak Berjaya Dengan Jobdirumah

Panduan di dalam Jobdirumah sudah cukup lengkap untuk bantu mereka yang mencari income tambahan atau sampingan. Cuma ia perlu diikuti dengan betul dan langkah demi langkah. Ramai yang suka buat kerja cepat sehingga skip beberapa perkara.
Mencari Income Tambahan Menerusi Jobdirumah
Mencari Income Tambahan Menerusi Jobdirumah
Jobdirumah membolehkan anda tidak bazirkan masa mencari di internet untuk mendapatkan kerja sampingan online. Dengan Jobdirumah, peluang untuk dapatkan kerja-kerja sampingan online lebih luas, malah anda sudah ada strategi dan ilmu untuk memperolehinya.

Mudah buat anda apabila setiap hari, setiap pagi, Jobdirumah akan menghantar tawaran-tawaran kerja terus ke email anda. Tidak perlu lagi nak mencari menggunakan Google atau iklan-iklan di internet. Kan ke bagus macam tu, anda ada kuli untuk carikan kerja buat anda, pastu dilakukan seumur hidup anda pulak tu!
Berminat nak tahu lebih mengenai Jobdirumah ini? Boleh semak di sini - Buat Job Online Di Rumah
Ini hanya satu peluang dan jalan diberikan untuk mereka nak mencari income tambahan, ada banyak lagi peluang, tetapi Jobdirumah adalah antara terbukti telah ramai mendapatkannya.

Semoga berjaya.

Bila Lelaki Memilih Gadis Jelita

Uhh lelaki, kalau bab kahwin mesti nak cari yang cantik jelita. Dah memang sukakan kecantikan, tiada salahnya pun mencari yang cantik. Namun, dalam mencari yang cantik itu, lihatlah juga akan didikan agamanya.

Peribadi terbaik seorang wanita ialah jelita dari segala segi. Petua orang lama, jika mahu cari yang benar-benar cantik, seorang lelaki perlu mencari dan memilih seorang wanita yang dahulukan agama dalam sudut semua perkara. Sebab ... agama menjaga peribadi wanita, jika baik agama, maka in Sha Allah, baik dan cantik jelitalah juga dalam perkara yang lain.

Bila Lelaki Memilih Gadis Jelita Untuk Jadi Pasangan Hidup

Apabila mencari pasangan hidup sebegini - cantik rupawan, faktor yang perlu diambil kira dan sangat penting sebenarnya adalah latar belakang pendidikan agama dan moralnya. Agama akan menjaga tingkah-laku dan peradaban seorang wanita. Menerusi tingkah-laku seorang wanita, seorang lelaki sudah boleh agak bagaimana sifat seorang wanita itu sebenarnya.

Wahai lelaki, carilah yang cantik dengan didikan agama yang cukup. Bukan sekadar tangkap muat sahaja.

Cantik Jelita Bukan Ukur Kebahgiaan Berumahtangga

Apabila seorang lelaki fikir hanya untuk mencari gadia yang cantik dan jelita sahaja sebagai ukur untuk kebahagiaan dirinya dalam berumahtangga, maka lelaki itu mungkin akan membuat kesilapan. Dan kesilapan paling besar dalam sebuah kehidupan berumahtangga ialah penceraian.

Beredarnya zaman perlu mengambilkira faktor sekeliling si wanita. Jelas pada kita bahawa cara hidup wanita sekarang sudah jauh berbeza berbanding wanita pada waktu satu atau dua dekad silam. Namun, dari sudut nalurinya adalah sama saja. Zaman wanita di awal usia muda, gadis muda adalah zaman mencari identiti dan cuba mengekalkan identiti itu. Jika terdedah si gadis kepada yang buruk maka buruklah jadinya tingkah-lakunya sebagai seorang wanita.

Itu sebab dalam bab perkahwinan Melayu dalam Islam, ada langkah yang perlu - risik, pertunangan dan barulah pernikahan. Lelaki yang mahu pilih gadis jelita, wanita cantik sebagai isteri tidak boleh tergopoh-gapah .. kena merisik dahulu, dan kemudian bertunang untuk tahu latar belakang dan kenali hati budi. Bukan diri body gadis atau wanita tersebut ... huhu ..

Pun begitu, lelaki yang mahu pilih wanita atau gadis jelita, kena perlengkapkan diri dulu dengan akhlak terbaik seorang lelaki. Jangan nak impikan sesuatu yang sedap ... andai diri itu dipandang pun tak lalu .. huhu.

Nak cari yang terbaik, kena jadi terbaik.
Kadangkala lebih baik wanita buta dari wanita yang terlalu jelita. - Bidalan Serbia
Kredit Foto: Bella Mahathir