Menjadi-jadi pula isu ini. Sejak beberapa minggu lalu, banyak kisah dan cerita mengenai gangguan seksual kepada kanak-kanak didedahkan. Saya sendiri naik risau dan takut dibuatnya. Uhh .. nasib baiklah saya tak benarkan anak-anak saya gunakan laman sosial ni, dan kalau ada pun cuma anak sulong saya yang kena buat untuk promosi laman YouTube miliknya.

Terbaru, ada kes melibatkan seorang lelaki dipercayai Pedofilia yang meminta gambar kemaluan seorang budak lelaki yang baru berusia 10 tahun. Kalau baca setiap perbualan antara lelaki itu .. uhh loya kau .... sib baik la budak lelaki ni tak pandai nak balas. Serius saya jadi seram bila baca mesej-mesej yang telah dimuat naik oleh ibu budak lelaki tu ke laman Facebook.

Lelaki Pedofilia Minta Hantar Gambar Kemaluan Menerusi FB Mesengger

Screenshot lelaki pedofilia fb messengger budak lelaki 10 tahun
Dan saya difahamkan satu laporan polis telahpun dibuat, dan kisah ini telahpun dimuat naik di laman Berita Harian Online. Berikut adalah laporan yang dimuatkan di Berita Harian Online (http://www.bharian.com.my/node/169641) :

Seorang ibu terkejut apabila anak lelakinya yang berusia 10 tahun menjadi mangsa gangguan seksual oleh pedofilia melalui aplikasi Messenger Facebook ketika berada di rumah di sini, baru-baru ini.

Nurulainey Ab Halim, 29, berkata dia menyedari perkara itu apabila anak sulungnya itu bertanya mengenai permintaan tidak senonoh lelaki terbabit yang membahasakan diri sebagai abang. "Lelaki itu meminta anak saya menghantar gambar kemaluannya melalui aplikasi itu, selain kerap bertanya banyak soalan yang tidak senonoh ketika mereka berbual melalui aplikasi berkenaan.

"Mujur anak saya bertanya kepada saya mengenai tindakan lelaki itu, selain telefon digunakannya mengalami masalah untuk mengambil gambar. Jika tidak, saya tidak tahu apa yang akan dilakukan lelaki itu," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata, dia cuba menghubungi lelaki itu melalui aplikasi panggilan FB, namun tidak dijawab sebelum menghantar mesej memarahinya. Nurulainey kemudian memuat naik paparan skrin perbualan antara lelaki itu dan anaknya di FB sebelum ia menjadi viral dengan harapan menjadi pengajaran kepada ibu bapa supaya sentiasa memeriksa aktiviti anak masing-masing di laman sosial.

Berikut adalah beberapa screenshot yang dimuat naik oleh Puan Nurulainey memaparkan perbualan FB Chat atau Facebook Messenger antara lelaki tersebut dengan anak lelakinya berusia 10 tahun
Erkkk .. tengok pada screenshot perbualan tu .. gila ahh. Takut saya dibuatnya walaupun saya seorang ayah yang berjiwa kental. Sudah melampau. Memang patut laporan polis dibuat oleh ibu mangsa.

Saya harap ibu bapa berhati-hatilah, dan jenguk sesekali apa yang anak anda buat, samada di tablet, di komputer, di laptop, mahupun di telefon pintar. Paling molek, jangan beri akses anak-anak kepada aplikasi aplikasi seperti FB Mesengger, FB Chat, WhatsApp dan seumpamanya.

[Baca] 6 Cadangan Untuk Elak Kanak-Kanak Lihat Iklan Tak Senonoh di Internet

Sekarang, banyak telefon pintar bajet yang ada fungi fingerprint scan untuk lebih keselamatan dan hadkan akses perisian dalam telefon, seperti ditawarkan oleh ZTE Blade V7 Lite yang saya promote baru-baru ni. Dengan guna cara tu, anda boleh benarkan anak guna telefon pintar tapi pada masa sama, hadkan akses aplikasi yang boleh mudaratkan mereka.

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. adeh..seram2..mmg patut ibubapa kena pantau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga apa yang dipaparkan ni boleh dijadikan pengajaran berguna buat semua.

      Padam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement