Cabaran #2 Diri Aku Sebagai House Husband Sewaktu Ramadhan

Ini merupakan cabaran yang boleh saya anggap agak susah juga. Ini adalah kerana ia melibatkan anak-anak sewaktu di dalam bulan Ramadhan. Cabaran kedua sebagai house husband di bulan Ramadhan ialah ... bagaimana nak suruh, nak kejut, nak minta anak-anak supaya bangun untuk bersahur di bulan puasa. Sedangkan bapak mereka sendiri agak sukar nak bangun awal ... huhu . ... lagi-lagi sebelum suboh!

Ketika isteri saya ada, memang dia akan bangun awal untuk siapkan juadah bersahur, dan kemudian kejutkan saya dan anak-anak untuk bangun bersahur. Isteri saya memang mudah dikejutkan dengan bunyi loceng dari telefon .. .. saya? Uhhh tu yang risau sangat tu.

Cabaran #2 Diri Aku Sebagai House Husband Sewaktu Ramadhan

Cabaran #2 House Husband Sewaktu Ramadhan
Saya risau, ketika waktu hampir untuk bersahur .. saya kemungkinan tak dapat nak bangun awal bagi kejutkan anak-anak untuk bersahur. Apatah lagi untuk menyiapkan menu makanan untuk dijamah sebelum masuk waktu imsak dan suboh. Bolehkah saya bangun sebelum jam 4 pagi setiap hari dalam bulan Ramadhan, walhal saya masuk tidur pun dah dalam jam 1-2 pagi?

Anak-Anak Berpuasa Perlu Bangun Sahur Untuk Ke Sekolah

Anak-anak memang perlu bangun sahur, sebab mereka dah berazam nak berpuasa. Kalau tak sahur, susah sikitlah azam tersebut nak dicapai. Al maklumlah, budak-budak .. yang sulong tak pe la kot sebab dah usia 12 tahun, yang lain? Yang tengah ... baru darjah dua, dan yang kecik masih lagi prasekolah. Anak-anak perlu makan sesuatu sebelum ke sekolah. Tak sahur macam mana nak dapat dan kekalkan tenaga untuk bersekolah dari pagi sampai ke petang.... dalam keadaan berpuasa.

Saya tak nak alasan tak bangun sahur, buatkan mereka gagal berpuasa Ramadhan. Saya mahu didik mereka untuk berpuasa seawal usia yang mungkin.

[Baca] Cabaran Pertama Sebagai House Husband di Bulan Ramadhan

Kerja saya sebagai blogger sepenuh masa selalunya aktif di waktu malam di mana saya akan mendapatkan idea dan mengarang entri-entri baru. Waktu malamlah saya akan buat research tentang topik dan cerita yang nak ditulis di dalam blog. Dan selalunya ia akan ambil masa yang panjang ....

Bayangkan, saya akan bermula dari jam 10 malam untuk mencari bahan cerita, edit gambar dan sebagainya. Paling tidak, 2-3 jam juga ... tapi itu belum tentu lagi. Dan itu cuma untuk satu - dua entri, bagaimana kalau ada beberapa post atau artikel yang perlu saya tulis, terutama sekali post berbayar?

Jangan lupa juga, tugasan house husband juga perlu dilakukan. 

Memang sukar bila difikirkan. Namun, alhamdulillah ... saya berjaya. Terima kasih kepada isteri yang bangunkan saya setiap kali nak bersahur. Dapatlah saya bangun awal, walaupun isteri saya terpaksa telefon sehingga berbelas kali untuk kejutkan saya yang tidur mati .. hoho...

Saya juga pasangkan alarm untuk 2 waktu, satu sebelum jam 4:00 pagi, dan kemudian satu lagi jam 4:30 pagi. Dan alhamdulillah, anak-anak saya juga mudah dikejutkan untuk bersahur .... ketiga-tiga bangun sahur tanpa ada masalah walaupun dengan ketiadaan isteri saya.
Cabaran #2 House Husband Sewaktu Ramadhan

Maka, cabaran kedua ini ... syukur dapat ditempuhi dengan baik.


3 comments.. read them below or add one

Muhammad Faiz Mohamed Saaid Muhammad Faiz Mohamed Saaid June 27, 2016
wow, bro,feel gila anak anak makan tak pakai baju, family kita heaven kita kat dunia,
adianiez AIDA adianiez AIDA June 28, 2016
Good luck.
Bro HH memang boleh la.
Terbaik... tak brape ari lg nak raya. Less than a week aje lg nak kena sahur :-)

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact'. Terima kasih.