31 Mei 2016

Bahana Kalau Tak Tahu Jaga Kereta Sendiri

Untung mereka yang kerjanya sebagai seorang mekanik. Sah-sah kereta sendiri akan sentiasa berada di dalam keadaan tip top. Abang dan adik ipar saya, mereka ada pengalaman sebagai seorang mekanik. Kalau tengok kereta pertama mereka ... memang tak sangka boleh bertahan sampai 5-6 tahun. Yelah, tengok fizikal macam kereta yang layak untuk dijadikan besi buruk je. Tapi bahagian enjin ... perghhh .. power.

Saya beruntung ada dua orang yang saya kenal yang mahir selok belok penjagaan kereta. Dari bahagian dalam sampailah ke bahagian enjin. Setiap kali ada masalah dengan kereta, samada kereta sendiri atau kenderaan rakan taulan, saya pasti akan rujuk abang dan adik ipar saya. Kadang, benda yang simple je pun saya akan tanya mereka .. contohnya bagaimana nak reset cermin kereta automatik.

Bahana Kalau Tak Tahu Jaga Kereta Sendiri

Sebenarnya, semua pemilik kereta harus tahu cara untuk jaga kenderaan sendiri. Paling tidak, mesti tahu cara nak matikan alarm yang gagal berfungsi dengan baik, cara nak tukar tayar, cara nak ketahui masalah kenapa lampu enjin menyala, dan macam-macam lagi ... yang kalau kita tak berapa nak ambil tahu, akan membuatkan kita terpaksa membayar kos yang mahal (walaupun masalahnya kecil).

Tentu anda ada baca mengenai kisah kereta Axia yang wife saya beli - Masalah Perodua Axia Advance Version Yang Baru Dibeli ... kalau tidak pengalaman dari abang dan adik ipar saya ... tentu masalah yang ada ambil masa lebih lama untuk settle dari sepatutnya. Dari situ, saya mula ambil tahu serba sedikit mengenai penjagaan kenderaan sendiri.

Saya banyak mendengar kisah dan cerita tentang pemilik kereta yang kena tipu oleh penguasaha bengkel yang tidak bertanggungjawab, yang pandai ambil kesempatan atas masalah orang lain. Kalau anda seorang yang ada pengetahuan sedikit sebanyak mengenai kereta atau kenderaan anda, kemungkinan besar anda boleh elak dari kena tipu ... kalau tidak banyak, sedikit ...

Tapi, baik mencegah dari terkena bahana ditipu. Maka, kena ambil tahu sedikit sebanyak cara yang betul untuk menjaga kereta atau kenderaan sendiri.

Bahana kalau tak tahu jaga kereta sendiri ..
  • Kena tipu dengan bengkel kereta
  • Kena keluarkan modal lebih untuk repair kereta
  • Guna alat ganti tiruan, tetapi membayar harga alat ganti tulen
  • Kenderaan cepat rosak
  • Kenderaan cepat nampak lusuh
  • Usia kereta jadi singkat, tapi pinjaman belum habis bayar
  • Tak tahu masalah kereta sendiri
  • Kemalangan mudah berlaku


Tahukah anda, boleh dikatakan hampir separuh pemilik kereta tidak pernah memeriksa angin tayar spare yang ada. Apa yang mereka tahu adalah angin tayar yang sedang digunakan, itupun tidak mengikut psi atau tekanan yang betul .. asal rasa keras je .. dah ok...huhuhu. Walhal, angin tayar untuk perjalanan dekat dan jauh adalah berbeza, belum lagi lihat pada muatan dalam kereta ...

Penjagaan kusyen kereta juga penting. Kalau tidak dijaga dengan baik, ia akan jadi cepat lusuh, cepat rosak dan paling bahaya .. ia menjadi tempat pembiakan bakteria dan kuman merbahaya. Bukan takat benda yang tidak nampak akan menjadikan kereta sebagai tempat pembiakan, lipas, malah tikus pun boleh bersarang di dalam kereta jika kita ambil mudah tentang cara kita 'simpan' dan jaga kereta kita.

Kalau anda mahu ilmu pengetahuan ekspress penjagaan kereta, maka saya syorkan anda mendapatkan panduan di bawah:

[Baca] Mudahnya Menjaga Kereta

Ia merupakan panduan dalam bentuk ebook yang boleh anda simpan dalam handphone anda, atau anda cetak untuk rujukan mudah. Mungkin ada perkara yang anda telah tahu, tetapi bukan semua anda telah tahu. Jadi, kalau benar sayangkan kereta anda yang merupakan liabiliti ini ... maka jaga elok2 menerusi panduan ini.


Akhirnya Merasa Kesedapan Serbuk Chezzy Cheese

Saya nak ucapkan berbanyak terima kasih pada Kak Ieta, seorang guru dan juga blogger yang sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik buat masyarakat. Baru-baru ini, Kak Ieta yang juga seorang online entrepreneur telah hadiahkan saya sesuatu, iaitu sebungkus serbuk Chezzy Cheese. Sebenarnya, memang dah lama berhajat nak beli serbuk keju ni, tetapi tak berkesempatan. Tup tap .. rezeki Allah Taala nak bagi, saya dapat secara percuma, menerusi Kak Ieta.

Anak-anak saya sememangnya suka dengan serbuk keju ... sebab boleh dibuat seperti Cheesy Wedges KFC. Jadi, dengan adanya Chezzy Cheese Powder yang Kak Ieta berikan, bolehlah buat banyak-banyak Cheesy Wedges ni .. sehingga anak-anak saya jadi muak nak makan. Huhuhu.. tak yah lagi nak gi KFC .. save banyak weihh!!

Akhirnya Merasa Kesedapan Serbuk Chezzy Cheese i-Mukmin


Serbuk keju yang saya terima daripada Kak Ieta adalah dari jenama i-Mukmin. Rasanya agak masin kalau anda tidak cukup sebatikan serbuk ini. Anda hanya perlu campurkan dengan air suam dan terus boleh dimakan bersama dengan roti atau kentang goreng. Pastikan air cukup bagi memastikan ia tidak terlalu likat. Kalau nampak ia masih berketul, maka tambahkan air suam.

Kalau anda berminat nak mendapatkan serbuk keju ini, anda bolehlah hubungi Kak Ieta ... boleh juga dapatkan mayonis i-Mukmin sekali. Untuk mendapatkan produk muslim ini, boleh rujuk post daripada blog Kak Ieta di sini - Chezzy Cheese Powder i-Mukmin

Saya hanya gunakan sepeket Cheezzy Cheese Powder je .. dan alhamdulillah, boleh digunakan untuk 2-3 kali menyediakan Cheesy Wedges yang anak-anak saya suka makan. Cubalah ..

Tanda Isteri Sayang Suami Ketika Bersiar-siar

Saya pasti ramai yang pernah berjalan berpegang tangan sewaktu bercinta - walhal perkara ini TIDAK dibolehkan. Hmmm time bercinta, tersentuh jari pun bagai terkena karennnn letrik. Masa ni, banyak perbuatan lebih kepada nafsu. Kalau tak dibendung, memang parah.

Kemudian, setelah beberapa lama bercinta .. lalu bernikah. Awal-awal perkahwinan memang mesra. Bukan lagi berpegangan, tetapi dah main peluk-peluk pinggang; terutama ketika berbulan madu .. uhh time tu rasa ... "dunia ni ana yang punya..". Kala ni tak kesah, dah sah bernikah. Cuma kadang perbuatan yang terlalu berlebihan, boleh datang kesan buruk pada padangan mata orang lain.

Tanda Isteri Sayang Suami Ketika Berjalan Bersiar-siar

Tanda Isteri Sayang Suami Ketika Bersiar-siar
Pastu, masuk fasa baru .... bila si isteri dan suami dah ada pewaris. Anak yang comel ditatang bagai minyak yang panas penuh. Ikatan cinta yang terbina menjadi semakin kukuh dengan kelahiran anak sulong. Seronok bukan main lagi .... macam2 dibelikan. Yelah ... anak ...... mesti nak diberikan kasih sayang sepenuhnya. Ini satu anugerah, bukan pergi vending machine, masukkan duit lalu keluar .... tidak begitu.

Kemudian, anak membesar, dapat lagi zuriat atas izin Tuhan. Makin ceria dan bertambah mesralah hubungan sesama isteri dan suami. Anak dah kiri kanan .... alhamdulillah, ini merupakan pemberian hebat dari Tuhan.

Suami Isteri Tidak Berpegangan Tangan .. Tiada Lagi Sayang?

Lalu, tatkala ini ... bila berjalan, suami tidak lagi memegang tangan isteri, dan isteri pula tidak lagi memegang tangan suami .... dah penuh .... semuanya dah tak terpegang. Tangan anak-anak dah mengambil tempat. Jadi, adakah ini tanda hubungan itu sudah tidak mesra lagi?

Hmmm .... ohh tidak, cuba perhatikan pasangan yang berkeluarga ini. Menurut Ustaz Asmungi Sidek, kenal tak? ala ustaz yang tulis buku tentang bab-bab kawin ni. Tentu perasan banyak buku pasal kebahgiaan rumahtangga yang ditulis olehnya.

Kata Ustaz Asmungi:
"Isteri yang penyayang akan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan"

So, kalau ada isu pasal mengapa tidak pegang tangan suami .. dek kerana udah full dok pegang tangan anak-anak .... jadi lihatlah keadaan di atas ... :)

29 Mei 2016

5 Petua dari House Husband Untuk Sediakan Hidangan di Bulan Ramadan dengan Pantas

5 petua dari House Husband untuk mudah dan cepatkan memasak hidangan untuk berbuka puasa... hehe... jangan sentap pula para ibu dan isteri ye apabila membaca tajuk artikel. Saya tahu anda pun hebat di dapur, tapi tak salah kot kalau saya nak kongsi pengetahuan, ilmu dan petua ini kepada semua, khusus untuk ibu-ibu dan para isteri yang bekerja; tetapi dalam masa yang sama mahu menyediakan hidangan sendiri untuk keluarga berbuka puasa dan juga sahur.

Saya fikir mungkin ada para ibu dan isteri yang sudah tahu akan lima petua ini. Tetapi, saya masih percaya ada di kalangan ibu dan isteri muda (termasuk isteri kedua, ketiga dan keempat) yang tidak mengetahui akan petua ini. Ianya bukanlah petua yang sempurna, tetapi saya nak cadangkan juga .. manalah tahu ia akan berikan manfaat di bulan Ramadan.

Kekangan paling hebat untuk para ibu dan isteri yang bekerja menyediakan hidangan berbuka puasa serta sahur ialah masa. Walaupun diberikan kebenaran untuk pulang dari bekerja lebih awal, namun masih ada para ibu dan isteri yang menghadapi masalah dan tidak sempat untuk segera menyediakan hidangan berbuka puasa. Dan ketika sahur pula, ada yang sudah bangun awal, namun gagal untuk sediakan masakan sempurna untuk keluarga.

5 Petua dari House Husband Untuk Sediakan Hidangan di Bulan Ramadan dengan Pantas

Maka, saya syorkan petua berikut sebagai strategi memastikan masa yang ada diperuntukkan untuk mudah, cepat menyediakan hidangan ketika di bulan puasa.

Beli Bahan Mentah Mengikut Rancangan Lauk Pauk Seminggu

Luangkan masa di waktu hujung minggu untuk membeli dan mendapatkan bahan mentah bagi penyediaan lauk-pauk selama seminggu. Anda boleh beli dua ekor ayam untuk masak samada sup, kari, masak kicap atau kurma dalam minggu tersebut. Sediakan bahan-bahan utama seperti serbuk kari, sup bunjut dan sebagainya berasaskan kepada rancangan lauk pauk anda.

Bahagi Ikut Menu, Dan Simpan Dalam Bekas

Bahan mentah seperti ikan, daging, ayam dan sebagainya .. bersihkan sebaik-baiknya dan bahagi mengikut keperluan menu. Simpankan ia di dalam bekas berasingan dan masukkan ke dalam peti ais. Dengan ini, anda hanya perlu keluarkan bahan mentah yang diperlukan sahaja untuk memasak, proses untuk nyahbeku juga akan jadi lebih cepat dan lebih mudah.

Sediakan Stok Untuk Menumis

Kebanyakan menu dan resepi masakan memerlukan anda untuk menumis. Sebagai langkah mempercepatkan proses menyediakan masakan dan hidangan di dalam bulan puasa, anda boleh sediakan terus bahan-bahan ini yang terdiri daripada Bawang Besar, Halia, Bawang Putih mahupun Cili Kisar di dalam bekas-bekas berlainan dan disimpan di dalam peti ais. Kisar semuanya, dan disimpan dengan sempuran. Ini akan menjimatkan masa anda untuk mengisar atau menumbuk bahan-bahan ini untuk menumis di dalam bulan puasa.

Buat Pes Untuk Masakan Khas

Ini langkah yang paling memudahkan anda untuk menyediakan hidangan di bulan puasa. Di waktu cuti hujung minggu, di mana masa terluang anda lebih banyak ... maka sediakan terus pes untuk masakan khas contohnya kari, kurma dan sebagainya. Ini bermaksud, anda terus sediakan bahan-bahan menumis ini dalam bentuk pes; dan simpan di dalam bekas dan terus ke dalam peti ais. Anda juga boleh beli pes-pes ini di kedai ... lagi mudah ... huhuhu. Contohnya pes untuk masakan kari .. anda tumis bahan-bahan untuk resepi kari termasuk juga dengan rempah ...tanpa memasukkan santan dan bahan mentah (ikan, daging, ayam) kemudian sejukkan di dalam sejuk beku peti ais.

Sejuk Beku Lauk Pauk

Ini part paling saya suka dan terpaling mudah ... hanya perlu panaskan sahaja lauk pauk yang telah tersedia dalam sejuk beku. Apa yang perlu dibuat ialah .. masak lauk pauk dalam jumlah yang besar - untuk lebih daripada dua kali makan dan simpan dalam bekas berbeza, kemudian sejuk bekukan. Bila nak makan, panaskan sahaja lauk tersebut ... tapi ... tiada jaminan daripada rasa dan ketahanan. Sesuai kalau anda nak makan kari ikan/daging/ayam selang dua tiga hari .. tak sesuai untuk dua tiga minggu .. hoho.

Ikutilah petua-petua atau strategi penyediaan makanan di atas untuk penyediaan hidangan berbuka puasa atau sahur dengan lebih pantas. Walaupun anda terpaksa berkompromi dengan kesegaran, namun in Sha Allah .. akan ada keberkatan untuk para ibu dan isteri yang berusaha menyediakan hidangan berbuka puasa untuk keluarga.

Dan pastikan buah Kurma atau Tamar sentiasa tersedia untuk dimakan di dalam rumah. Manalah tahu, walaupun dengan petua di atas, masih gagal juga; adalah menu sunnah ini untuk dijamah dan mendapat keberkatan untuk berpuasa di bulan Ramadan.

In Sha Allah.


Kelas Putrajaya Prihatin - Mencari Sukarelawan

Adakah anda merupakan warga Putrajaya? Jika ya, terdapat peluang untuk anda menjadi warga prihatin dengan membabitkan diri sebagai sukarelawan di dalam sebuah program khas dinamakan Kelas Putrajaya Prihatin. Program ini dianjurkan dan diselenggarakan oleh Kelab Komuniti Putrajaya Prihatin yang merupakan sebuah badan NGO yang bukan bersifat keuntungan.

Saya sangat berbesar hati untuk mewar-warkan program baik ini untuk semua pembaca blog saya, walaupun saya berada jauh di Pulau Pinang. Saya fikir tentu ada di kalangan pembaca blog ini yang mempunyai hati nurani dan pengetahuan yang dapat disumbangkan untuk menyemarak serta menjayakan program Kelas Putrajaya Prihatin.

Kelas Putrajaya Prihatin - Mencari Sukarelawan

Pendidikan Percuma Untuk Anak Yatim, Miskin Bandar dan Asnaf Putrajaya

Sebagai info, Kelas Putrajaya Prihatin adalah merupakan satu program pendidikan percuma kepada anak-anak yatim, miskin bandar dan asnaf di dalam komuniti Putrajaya. Sasaran utamanya adalah kepada anak-anak yang masih mempunyai masalah menguasai asas membaca, menulis dan mengira (3M).

Saya difahamkan program ini telah dimulakan sejak awal bulan April 2016. Ianya dijalankan di ruangan solat tambahan lelaki aras 3 di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin (Masjid Besi) dua kali seminggu iaitu pada setiap malam Rabu dan Khamis, bermula dari jam 8 malam sehingga 10 malam.

Usaha ini adalah kerjasama bersama dengan pihak Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, tim Akademi i-Sina & tim Projek Iqra’. Kelas Putrajaya Prihatin juga adalah Rakan Kerjasama Strategik (RKS) Kelas Rakyat.

Program Kelas Putrajaya Prihatin

Buat masa ini, sasaran bilangan pelajar bagi fasa pertama ialah seramai 20 orang terdiri daripada anak-anak yang berusia 8 hingga 13 tahun.

  • Kelas ditawarkan secara PERCUMA kepada anak ahli komuniti Putrajaya.
  • Pelajar dipilih dikalangan keluarga miskin bandar.
  • Pelajar lemah dalam pelajaran atau tercicir pelajaran.
  • Pelajar progress mengikut keupayaan diri sendiri. Secara individu. Tidak perlu ikut pelajar lain atau tunggu pelajar sekelas.
  • Memberi peluang kepada orang ramai menjadi penaja program Kelas Putrajaya Prihatin sekaligus meraih saham akhirat.
  • Memberi peluang kepada orang ramai menjadi tenaga sukarelawan (volunteers) Kelas Putrajaya Prihatin.
  • Kelas adalah one-to-one basis. Satu pelajar, satu cikgu.

Memandangkan program atau Kelas Putrajaya Prihatin adalah kelas one-to-one basis, jadi adalah sangat diharapkan penyertaan sekarelawan daripada ahli komuniti Putrajaya untuk menjayakannya. Pihak penganjur dan pengelola memerlukan sekurang-kurangnya 20 sukarelawan untuk memastikan kelancaran kelas ini. Jika ada lebih .. in Sha Allah lebih baik.

Bantulah Anak-Anak Ini Untuk Membaca, Menulis, Mengira

Saya seru mana-mana individu yang terpanggil untuk menzahirkan diri sebagai seorang hamba Allah yang prihatin untuk mengambil peluang ini. Peluang untuk berbakti dan melihat anak-anak dalam komuniti menjadi pelajar yang terbaik dunia akhirat.

Cuba ingat akan kisah Malaikat Jibrail ketika wahyu pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Fikirkan, bagaimana usaha Jibrail a.s berusaha sebanyak 3 kali sehingga Nabi Muhammad S.A.W berjaya membaca dan dengan usaha itu Islam tersebar luas. Fikirkan, apa yang akan anda capai andai anda berjaya membantu anak-anak yatim, miskin bandar dan asnaf ini ... sesungguhnya Allah S.W.T melihat usaha ini, in Sha Allah ...

Sebaik-baik manusia adalah yang memberikan manfaat pada yang lain. Jadilah manusia itu.

Jika berminat, boleh hubungi insan-insan prihatin di bawah ini ..
  • Khaidir Zakaria 011 3292 8711
  • Pn Joanna 019 3252 861
  • Pn Rozanna 012 361 1521
  • Pn Selina 011 1547 9363

Terima kasih kerana sudi membaca dan berkongsi info ini kepada rakan-rakan anda yang lain. Semoga akan anda di antara kita yang menyahut seruan Kelas Putrajaya Prihatin dalam mencari sukarelawan, dengan niat kerana Allah S.W.T.


28 Mei 2016

Warga Penang Wajib Asing Sampah Mulai Jun 2016

Warga Penang Wajib Asing Sampah Mulai Jun 2016. Saya fikir ramai warga Pulau Pinang sudah tahu dan sedia maklum mengenai perkara ini. Walaupun pihak Kerajaan Negeri agak lambat memulakan program pengasingan sampah berbanding negeri yang lain, tetapi ramai warga Penang yang sudah memulakan inisiatif ini; sebelum adanya peraturan wajib menurut Akta

Bumi kita dah semakin nazak. Walaupun masyarakat secara amnya sedar akan masalah seperti bumi panas, kesan rumah hijau, kerosakan ozon, tempat pelupusan sampah yang semakin tenat, tapak pelupusan sampah yang tidak efisien dan sebagainya ... masih ramai yang tidak ambil langkah proaktif untuk memelihara apa yang masih ada.

Warga Penang Wajib Asing Sampah Mulai Jun 2016

Warga Penang Wajib Asing Sampah Mulai Jun 2016
Saya lihat ramai yang melepaskan tanggungjawab pada pihak berkuasa, walhal tanggungjawab memelihara alam sekitar adalah tanggungjawab bersama. Bila berlaku sesuatu, dengan mudahnya masyarakat menuding jari ke pihak yang lain, walhah ia boleh dielakkan jika kita betul sedar akan kesan dan akibatnya. Banyaknya .. bila dah terkena batang hidung sendiri .. baru nak rasa sesal.

Fakta Mengenai Sampah Warga Penang

Sedikit fakta untuk dikongsikan kepada semua ...
  1. Setiap warga Pulau Pinang menjana sekurang-kurangnya least 1.1 kg sampah setiap hari.
  2. 1700 hingga 1800 tan sampah dihantar ke Pusat Pengumpulan/Pelupusan Sampah di Pulau Burung setiap hari.

Asingkan Sampah Dua Kategori

Warga Penang wajib mengasingkan sampah bermula 1 Jun 2016, dengan mengasingkan dua kategori sampah seperti di bawah ...
Berbeza dengan negeri-negeri lain di Semenanjung, pengasingan sampah yang diwartakan untuk warga Penang lebih mudah dan pada saya lebih praktikal - hanya dua kategori iaitu:

  1. Sisa Baki - Sisa makanan dan sisa kotor
  2. Sisa Kitar Semula - Kertas, plastik, kaca, tin yang telah dibersihkan dan kering.

Alhamdulillah, kami sekeluarga sudah memulakan langkah tersendiri sejak 2 tahun yang lalu. Apabila pihak majlis beritahu bahawa pengutipan untuk pengasingan pepejal akan bermula pada 1 Jun 2016, dengan pengutipan untuk sisa kitar semula dibuat setiap Sabtu, maka kami telah sediakan dua tong sampah untuk bantu proses pengasingan sampah.

Disebabkan memang dah ada dua tong sampah, maka isteri saya cari inisiatif membezakan dua tong sampah berbeza dengan mengecat salah satu tong sampah untuk bahan atau sisa kitar semula. Oh ya, tong sampah ini dibeli sendiri, hasil daripada duit jual besi buruk dan surat khabar lama .. huhu.
Warga Penang Wajib Asing Sampah Mulai Jun 2016
Warga Penang Wajib Asing Sampah Mulai Jun 2016
Semoga usaha murni oleh pihak terbabit akan disambut baik oleh semua warga Penang. Tak dapat menyumbang banyak, sedikit pun jadilah ... dengan niat untuk memastikan bumi Allah Taala ini dijaga dengan baik.

Untuk info lebih lanjut mengenai Pengasingan Sampah di Punca untuk warga Pulau Pinang, anda boleh rujuk laman berikut - http://www.pgc.com.my
Warga Penang Wajib Asing Sampah Mulai Jun 2016


Lan Catering - Pilihan Bajet Katering Masakan Kampung

Lan Catering, pilihan bajet terbaik untuk katering masakan kampung. Lan Catering diusahakan oleh sepasang suami isteri, yang merupakan antara rakan karib isteri saya. Bermula dengan hanya mengambil upah menyediakan servis makanan kecil-kecilan dan sesama rakan, akhirnya pasangan suami isteri ini menjalankan perniagaan katerer secara serius.

Pertama kali saya mencuba masakan dari 'Lan Catering' ini adalah semasa berkunjung ke kediaman mereka di Puchong. Memang tidak sangka sama sekali bahawa seorang bekas pemandu lori dapat menyediakan Nasi Hujan Panas yang sedap, dan Ayam Masak Merah yang menyelerakan. Yup .. masakan dari air tangan lelaki memang hebat penangannya ... apatah lagi apabila saya dapat tahu bahawa 'Lan' belajar dari seorang chef. Puas tanya siapa ... rahsia katanya.

Lan Catering - Pilihan Bajet Katering Masakan Kampung


Kali kedua saya merasa masakan daripada Lan Catering adalah semasa Reunion Sekolah Seri Utama, Sungai Besar yang dibuat di Sungai Kelah, Sungkai. Fuhh .. memang terbaiklah .. macam-macam menu masakan disediakan oleh Lan Catering. Dan alhamdulillah, semuanya sedap-sedap .. almaklumlah masakan kampung. Paling best, masakan disediakan dan dimasak di lokasi .... boleh bayangkan tak? Segala periuk belanga, kuali besar diangkut nuhhhh jauh semata untuk memastikan makanan disediakan 'segar' dan dalam keadaan baru dimasak.

Kawasan Servis Katerer/Katering

Sekarang Lan Catering sudah makin dikenali khususnya kerana menu masakan kampung yang sedap. Servis katerer yang disediakan oleh mereka meliputi kawasan Lembah Klang, terutama sekitar Puchong, Kuala Lumpur, Klang, Putrajaya, serta Shah Alam. Paling tak disangka ialah, mereka bukan sekadar menyediakan servis menjamu makanan dan minuman, kini dalam bentuk pakej termasuklah penyediaan khemah, hiasan dan sebagainya.

Servis katerer atau katering yang disediakan oleh mereka bukan sekadar untuk jamuan kecil dah sekarang, tetapi sudah mencakupi kenduri kendara, jamuan pejabat, jamuan majlis harijadi, dan banyak lagi. Apabila dah ada pakej ni, maka ... memang mantaplah ... meja dihias, hidangan dihias .. dan boleh dikatakan ia bukan sekadar makanan sedap dirasa, tetapi indah dilihat. In Sha Allah, Lan Catering adalah pilihan katering dengan bajet yang mampu.

Servis merangkumi:
  • Kenduri kendara
  • Makan minum untuk seminar
  • Majlis harijadi
  • Jamuan pejabat termasuk pejabat kerajaan
  • Majlis kesyukuran
  • Jamuan perpisahan
  • Take-away
  • Makan tengahari, minum petang
  • Jamuan keraian
  • Jamuan Hari Raya


Menu dan Hidangan Masakan Melayu Tradisional

Alhamdulillah, dengan bisnes yang makin berkembang .. juadah pun sudah dipelbagaikan tetapi masih lagi kekal dengan tema utama iaitu masakan Melayu, masakan kampung yang memang sentiasa evergreen dan mendapat permintaan tinggi.

Kalau anda mahu mendapatkan khidmat katering atau katerer terbaik dan paling penting sesuai dengan bajet anda, maka saya syorkan untuk anda dapatkan quotation dari Lan Catering ini. In Sha Allah, anda akan merasa puas hati sebab saya tahu, pasangan ini akan memastikan bahawa kepuasan anda terjamin.






Berdaftar SSM, Kementerian Kewangan Kategori Bumiputera

Oh ya, perniagaan mereka ini berdaftar dan berlesen dengan SSM dan juga Kementerian Kewangan, dan dikategorikan sebagai perniagaan katerer Bumiputera. Jadi, Lan Catering juga sedia menyediakan servis katering untuk mana-mana Jabatan Kerajaan untuk apa-apa majlis dan keramaian.

Untuk info, tempahan, serta sebut harga dan pakej katering ... anda boleh hubungi info dibawah:

Lan Catering (SA 0276491-H)
Puchong Selangor
Tel/SMS/WhatsApp: 010-2417208 (Encik Rosli) / 019-6964292 (Puan Nora)
Email: lancateringg@gmail.com

Lan Catering menawarkan anda menu masakan kampung terbaik, 100% tradisional, dan in Sha Allah, sesuai dengan bajet anda. Saya dan isteri dah mencuba masakan dari pasangan Encik Rosli dan Puan Nora, malah ramai pelanggan yang berpuas-hati dengan servis yang diberikan .. masakan sedap, selera kena dengan tekak .. dan in Sha Allah .. bersih dan halal. Cubalah ..

[full_width]

27 Mei 2016

10 Kerja Sambilan Online Patut Cuba

Zaman sekarang, ramai yang akan mencari kerja sambilan. Tak kiralah anda sudah ada kerja tetap di sektor awam, kerja di sektor swasta mahupun kerja menerusi bisnes sendiri; saya sebagai blogger sepenuh masa pun kadang mencari peluang untuk buat kerja sambilan ini. Sebenarnya banyak peluang seperti ini yang boleh direbut di internet. Ia adalah kerja sambilan online - perlu ada komputer, dan perlu ada akses internet.

Ada banyak kerja sambilan online yang boleh anda dapat. Ini adalah kerana semakin hari semakin banyak peluang terbuka, samada dari orang perorangan (soho) mahupun syarikat besar. Kebanyakan darinya adalah terdiri daripada golongan yang ada bisnes secara online atau yang menjalankan perniagaan atas talian. Ini mengakibatkan permintaan terhadap remote-worker atau pekerja sambilan jarak jauh secara online meningkat dengan ketara.

10 Kerja Sambilan Online Patut Cuba

Jika anda perhatikan, market Malaysia juga adalah market yang kuat untuk kerja sambilan online ini. Ramai internet marketer dari luar negara melihatkan Malaysia adalah hub untuk memperoleh pekerja sambilan online yang baik, mana tidaknya ... boleh dikatakan lebih 30 peratus pengguna internet Malaysia adalah aktif, terutama di media sosial.
10 Kerja Sambilan Online Patut Cuba

Ada lebih 10 kerja sambilan online yang ada diiklankan di merata tempat - di dalam blog, di dalam laman web, di facebook, di instagram, di twitter .. anda akan perasan iklan-iklan ini yang menawarkan banyak kerja sampingan dan sambilan untuk wang. Iklan kerja sambilan tersebut adalah ..
  1. Data Entry - Memasukkan data dari satu program lain ke program lain, contohnya dari email list ke database seperti Microsoft Excel atau Access.
  2. Words Typing - Menulis kembali perkataan/perenggan daripada sumber seperti PDF yang tidak boleh diedit kepada Words ataupun ke dalam email; atau kepada sumber lain.
  3. Translator - Penterjemahan
  4. Proof Reading - Selalunya diberikan untuk perenggan teks di dalam surat jualan, email atau sumber word untuk pastikan ayat dan perkataan adalah betul dari segi ejaan dan sebagainya; selalunya job ini diberikan selepas penterjemahan dibuat.
  5. Web Research - Mencari sumber maklumat untuk dimasukkan ke dalam surat jualan, testimoni pengguna, rujukan fakta tertentu dan sebagainya.
  6. Virtual Assistant - Membantu untuk kemaskini data pelanggan, approve jualan, hantar email bantuan kepada pengguna dan menghantar invois.
  7. Market Survey - Memberikan input dalam bentuk angka untuk para internet marketer luar negara bagi membolehkan mereka buat target pasaran.
  8. Copywriter- Ubah ayat surat jualan yang tertumpu kepada market tempatan .. contohnya, pernah lihat laman web promosi Forex tak? Syarikat forex trading dari luar negara, tetapi isi kandungannya tertumpu ke market Malaysia yang ditulis dalam bahasa Malaysia .. agak-agak siapa yang susun ayat dan tulis semula dari sumber asal? Itulah kerja si Copywriter.
  9. Copytyping - Salin tampal .. mudah.
  10. Content Writer - Menulis isi kandungan ke dalam satu-satu laman web tetapi di dalam bahasa berlainan atau salin dan ubah ayat dari sumber lain.
Dan ada banyak lagi ... seperti menjadi mystery shopper untuk kedai online atau laman web perniagaan tertentu contohnya Lazada, Zalora, Amazon dan sebagainya.

Keperluan paling penting untuk mohon kerja-kerja sambilan online ini ialah ..
  • Komputer
  • Akses Internet
  • Tahu Berbahasa Inggeris
  • Tahu Menggunakan Perisian Asas seperti Words, Access, Google dan sebagainya...
Dari segi penerimaan bayaran, ada yang akan membayar upah terus ke akaun bank (wire-transfer), ada yang gunakan cek, dan paling popular adalah menggunakan PayPal. Kalau menggunakan PayPal, jangan risau .. ia mudah dan percuma, anda hanya perlu daftar sahaja menggunakan email yang selalu anda gunakan. Dari PayPal, anda boleh transfer atau kumpul duit upah kerja anda dalam USD untuk satu tempoh ... paling terbaik ketika tukaran USD-MYR tinggi ...
[Baca] Cara Buka Akaun PayPal Percuma Untuk Terima Bayaran
Kalau nak mencari kerja sambilan online, pastikan anda mencari dengan betul .. dapatkan bantuan, sokongan dan paling penting pengetahuan tentang cara-cara nak dapatkan kerja sambilan online yang betul, sah di sisi undang-undang dan yang benar membayar.
Anda boleh rujuk panduan ini - Panduan JDR - Jobdirumah 2017
Ia adalah langkah permulaan untuk memudahkan anda mendapatkan kerja sambilan online yang betul, terutama 10 kerja sambilan online yang telah saya senaraikan tadi.

Semoga berjaya.

Bloglist Ramadan 1437H Oleh Hasrul Hassan

Senarai blog (bloglist) Ramadan 1437H oleh Hasrul Hassan. Saya sedang membuka peluang untuk mana-mana blog atau blogger yang mahu masukkan blog mereka dalam bloglist blog ini, sempena ketibaan Ramadan 1437H. Jika berminat untuk mungkin mendapat tempias daripada trafik blog ini, saya alu-alukan semua penyertaan dari rakan blogger. Namun, ia terhad untuk 50 blog terawal sahaja.

Untuk membolehkan blog anda disenaraikan di dalam bloglist tersebut, beberapa syarat perlu dipenuhi sebagai token kesungguhan anda. Ia perlu agar saya boleh membuat pilihan dengan mudah bagi memilih 50 blog terawal.

Bloglist Ramadan 1437H Oleh Hasrul Hassan


Maka, sila ikuti syarat di bawah ini terlebih dahulu sebelum memberikan link atau URL blog anda untuk dimasukkan ke dalam bloglist.
  1. Wajib menjadi ahli Kelab Blogger Belia (https://www.facebook.com/groups/kelabbloggerbelia)
  2. Mesti jadi rakan saya di FB atau Google Profile ... barulah kita boleh jadi mesra .. ye tak? (https://www.facebook.com/blogger.hasrulhassan) atau  (https://plus.google.com/+HasrulHassanBlog)
  3. Like FB page ini - Himpunan Ayat-Ayat Indah kerana ia akan sumber untuk aura positif di bulan Ramadan
  4. Print Screen blog ini dan tulis satu blog post ringkas kurang lebih 100 patah perkataan untuk nyatakan kenapa anda suka blog anda dimasukkan ke dalam bloglist blog saya. Tajuk blog post anda bebas, tetapi di dalam blog post itu perlu ada backlink ke mana-mana bahagian blog ini, samada terus ke paparan utama (hasrulhassan.com) atau ke tajuk entri blog ini yang anda fikir baik untuk dikongsikan.
  5. Selepas penuhi syarat di atas, tinggalkan URL blog post tersebut di ruangan komen, anda perlu login ke Google Profile anda terlebih dahulu untuk tinggalkan komen, supaya nanti saya boleh follow Google Profile anda pula.

Ok? Hanya untuk 50 blog terawal yang penuhi syarat di atas sahaja. Jadi, peluang terbuka untuk semua walaupun anda nampak jumlah URL yang telah diberikan lebih 50 .. :).

Good Luck untuk semua.


3 Petua Untuk Lahirkan Anak Bijak

Petua Untuk Lahirkan Anak Yang Bijak. Zuriat merupakan penyambung legasi keluarga. Zuriat yang baik akan memberikan kehidupan masa depan yang cerah. Zuriat yang baik juga merupakan satu tinggalan berharga apabila ibu bapa sudah tiada. Anak, adalah harta tidak ternilai dan mempunyai 'kuasa' tertentu agar kehidupan ibu dan bapa selamat dunia dan akhirat. Dan sudah semestinya menjadi satu dambaan buat ibu bapa mendapatkan dan melahirkan anak yang bijak.

Anak yang bijak - memang best kalau dapat anak yang bijak, bijak mengurus diri, bijak dalam pelajaran, bijak dalam menjalankan tanggungjawab sebagai anak .... dan seterusnya.

3 Petua Untuk Lahirkan Anak Bijak

3 Petua Untuk Lahirkan Anak Bijak
Andai mahu anak bijak, ibu bapa harus mulakan didikan sejak si anak masih dalam kandungan lagi. Seperti di Israel, ibu-ibu yang mengandung diharuskan mengambil peperiksaan matematik agar anak yang dilahirkan genius dalam bidang matematik.

Petua 1 - Baca 3 Ayat Ini Semasa Kandungan Cecah 4 Bulan

Dalam Islam, anda boleh mencuba petua ini, sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan baca surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran.

Petua 2 - Makanan Ketika Mengandung

Jaga pemakanan, semasa anak dalam kandungan, si ibu boleh amalkan makan kismis, madu, halia dan susu segar. Makanan ini amat sesuai untuk perkembangan otak dan pemikiran ibu serta bayi.

Petua 3 - Banyakkan Kata Nasihat

Buat pasangan, semasa si ibu mengandung, si bapa perlulah berikan sokongan yang baik. Jangan stresskan si ibu mengandung dan banyakkan bicara dengan kata-kata nasihat yang baik buat anak dalam kandungan.

Setelah anak dilahirkan ...

Sebagai ibu bapa, tatkala anak sedang dalam baru nak lena tidur, usapkan ubun-ubun kepalanya dan bisikkan dengan kata-kata nasihat, pujian serta dibisikan pedoman hidup. Ajarkan anak anda untuk membaca doa sebelum tidur seawal anak anda cecah umur dua tahun.
Mahu tips lagi? Cuba dapatkan bahan bacaan ini - Petua Anak Pintar Cerdas

In Sha Allah, petua di atas boleh dilaksanakan bagi menzahirkan hasrat ibu bapa untuk mempunyai anak yang bijak.

Dan ambil perhatian, sulamkan sifat anak dengan sifat cintakan agama dan terapkan nilai syariat Islam agar kebijaksanaan itu berkat dan hindarkan diri dari melakukan perkara terlarang kelak.

Semoga dapat dimanfaatkan sebaiknya.


26 Mei 2016

Kenapa Bayview Beach Penang Seronok Untuk Percutian Keluarga

Kenapa Bayview Beach Seronok Untuk Percutian Keluarga? Pada beberapa minggu yang lalu, kami sekeluarga merancang untuk satu percutian pendek di Pulau Pinang, Pulau Mutiara. Target kami ialah untuk bercuti di sebuah kawasan peranginan yang ada tempat untuk anak-anak bermain air.

Al maklumlah, ketika itu cuaca panas El Nino masih belum berakhir. Mulanya, ingat nak bermandi-manda di Setia Spice Aquatic Centre ...   tapi akhirnya kami ambil peluang untuk cari tempat penginapan yang ada kemudahan kolam renang untuk semua orang.

Kenapa Bayview Beach Penang Seronok Untuk Percutian Keluarga

Atas cadangan beberapa orang yang kami kenal, maka kami telah memilih untuk merasai pengalaman menginap di Bayview Beach Resort, Batu Ferringhi. Kami telah menempah penginapan kami selama 2 hari 1 malam menerusi Agoda. Alhamdulillah, kami dapat tawaran dengan harga terbaik yang sesuai dengan bajet kami menerusi Agoda. Boleh dikatakan, ia percutian adhoc tanpa perancangan rapi. Dapat je harga bilik terbaik untuk menginap di Bayview Beach Resort .. terus buat persiapan... haha .. macam trip kami ke Kelantan ... sehingga saya sempat menulis 7 Pilihan Tempat Menarik di Kota Bharu

Sampai je di hotel tersebut, memang ramai orang sedang menunggu giliran untuk check-in. Jadi, andaian saya ialah .. hotel ini memang menjadi pilihan ramai untuk destinasi percutian. Bukan sahaja pilihan pelancong asing, tetapi saya lihat ramai juga warga tempatan yang membuat tempahan di Bayview Beach Resort.
Sambil menunggu masa untuk mendapatkan bilik, saya sempat meninjau keadaan sekeliling hotel ini .. wahh.. patutlah ramai yang suka menginap di Bayview Beach Resort .... antaranya ialah, ia mempunyai lebih daripada 3 kolam mandi berasingan untuk mereka yang menginap di sini. Ada sebuah kolam besar, 1 kolam untuk kanak-kanak, 1 kolam untuk mini waterpark kanak-kanak, dan 1 kolam 'private' untuk dewasa. Kemudian, ada akses untuk ke pantai .... dan ada ruang khas untuk indoor game.

Saya sempat ambil beberapa gambar keadaan kolam mandi di sini ...
Ok, first impression tentang keadaan persekitaran ... sangat mengujakan. Siapa yang tidak teruja melihat keadaan kolam mandi yang membiru seperti di atas, apatah lagi dalam keadaan cuaca El Nino yang panas. Anak-anak saya memang dah tak sabar nak masuk ke bilik untuk tukar pakaian mandi dan terjun ke kolam .. apatah lagi ada satu kolam khas dengan mini permainan air disediakan untuk mereka.

Mari lihat keadaan bilik. Boleh tengok beberapa gambar keadaan bilik yang saya ambil menggunakan Honor 7 ini ... hoho .. gambar tak banyak sebab anak-anak saya dah terexcited tengok kolam mandi ...
Dah masuk bilik, maka teruslah siap untuk ke kolam mandi .. memang teruja .. saya pun trurut siap sekali. Uhh nasib baik pool-guard dan peraturan kolam mandi tak berapa strict sangat. So, bolehlah layan main air dengan anak-anak, paling best dapat lepak berdua dengan wife di kolam 'private' dewasa .. huhuhuhu...

Dan nak dijadikan cerita, terjumpalah seorang sahabat lama zaman belajar kat USM dulu .. hoho .. memang niat nak jumpa dia, tup tap terjumpa pulak kat Bayview ... alhamdulillah. Sahabat saya ni memang tinggal di Penang, dan sekarang sedang buat duit secara sampingan menerusi Pelaburan Forex. Sempatlah juga ambil sedikit sebanyak tips tentang Forex ni dari dia.

Hotel Yang Menjadi Pilihan Warga Penang

Berbalik kisah hotel Bayview Beach, menurut sahabat saya, hotel dan resort ini memang menjadi pilihan warga Penang sebab kemudahan kolam mandi yang superb, satu lagi yang sering menjadi pilihan ialah Golden Sands Resort by ShangRi-La; juga atas sebab yang sama. Atau dengan kata lain, hotel-hotel ini menjadi destinasi weekend getaway yang sesuai untuk percutian seisi keluarga.

Selain kolam mandi, kolam renang dan juga pantai ... salah satu sebab kenapa memilih Bayview Beach Resort Penang ini adalah kerana ia ada kemudahan untuk riadah bersama anak-anak. Ada pelbagai indoor game yang disediakan di hotel ini. Saya dan anak-anak sempat jugalah habiskan masa bermain pool/snooker, video game, permainan tradisi dan board game yang disediakan. Tempat disediakan pun selesa, dan berhawa dingin.
Kemudahan yang lain juga amat memuaskan hati .. boleh cekidaut beberapa gambar yang telah saya ambil sekitar Bayview Beach Resort, Penang ini ...
Harga sewa semalam di Bayview Beach untuk sesetengah orang mungkin agak mahal... namun, saya fikir ia sangat berbaloi dengan kemudahan yang ada dan juga keluasan bilik yang diberikan. Kalau anda nak mencuba dan merasai keseronokan menginap di Bayview Beach Resort, Batu Ferringhi ini, saya syorkan anda untuk membuat tempahan secara online di Agoda .. boleh klik pautan di bawah untuk tempahan dan dapatkan tawaran istimewa tersebut ..
[Tempah Online] Tawaran Istimewa Penginapan Bayview Beach Resort, Batu Ferringhi, Penang
Anda pernah menginap di hotel ini? Boleh kongsi pengalaman ringkas menerusi komen ..

Oh ya, satu lagi kenapa Bayview Beach menjadi pilihan ialah kerana ia dikelilingi oleh gerai makan yang best-best .. tak perlu naik kereta, hanya jalan kaki sahaja. Malah, ada kedai runcit, dan salon urut kaki berhadapan dengan hotel ini. Hentian teksi dan bas RapidPenang juga berada di depan hotel, jadi tidak ada masalah dari segi pengangkutan awam.

Selamat berhujung minggu ...

25 Mei 2016

Jam Q&Q - Berkualiti Terbaik Mampu Milik

Jam Q&Q - Berkualiti Terbaik Mampu Milik. Wordless Wednesday, hari di mana blogger seluruh dunia membuat entri Wordless Wednesday. Apa itu Wordless Wednesday (WW) ini? Ia merupakan entri dari blogger tanpa sebarang ayat atau keterangan, hanya semata gambar, dan pengunjung boleh interprestasi dengan pandangan masing-masing di ruangan komen.

Jam Q&Q - Berkualiti Terbaik Mampu Milik

Jam Q&Q - Berkualiti Terbaik Mampu Milik
Jam Q&Q - Berkualiti Terbaik Mampu Milik

Berminat nak miliki jam ni dengan harga terbaik? Boleh beli online di sini - Online Shopping Watch

Percubaan Masak Nasi Lemak Dari Seorang House Husband

Saya penggemar nasi lemak, begitu juga dengan anak-anak saya. Saya fikir, bagaimana kalau saya buat percubaan untuk membuat nasi lemak sendiri. Kata orang, lebih berkat anak-anak dapat makan daripada air tangan kedua ibu bapanya .. jadi, saya kena usaha untuk praktikkan. Isteri saya memang dah pandai, cuma saya je belum lagi pernah buat attempt untuk masak nasi lemak untuk anak-anak.

Jadi, di suatu hari di waktu ketiadaan isteri saya .. maka saya pun buatlah percubaan untuk masak nasi lemak sendiri. Ada orang beritahu saya .. untuk hasilkan nasi lemak yang sedap, paling penting ialah sambalnya. Tapi untuk kes saya, saya memang dah hebat buat sambal tumis yang sedap lagi menyelerakan ... hahaha... anda sendiri boleh cuba teknik resepi saya tu di sini - Rahsia Sambal Tumis Ikan Bilis Sedap

Percubaan Masak Nasi Lemak Dari Seorang House Husband

Kekangan saya ialah bagaimana nak hasilkan nasi yang berlemak ... itu cabaran saya. Seumur hidup .. tak pernah lagi masak nasi lemak sendiri, dan seumur hidup saya .. saya tak pernah tahu pun cara nak hasilkan nasi lemak. Tapi, alhamdulillah, berkat mengintai isteri saya di dapur, dapat juga sedikit sebanyak pengetahuan untuk masak nasi untuk nasi lemak yang menjadi favourite rakyat Malaysia.
Percubaan Masak Naik Lemak Dari Seorang House Husband
Untuk memasak nasi lemak, paling penting ialah beras yang digunakan. Kalau beras terlalu berkanji, ia akan menyebabkan nasi lemak agak lembik dan melekit. Ia akan menjejaskan rasa nasi lemak itu secara keseluruhan. Nasi juga tidak boleh terlalu berlemak, kerana ia akan cepat membuatkan ia basi dan tidak tahan lama.

Maka, sukatan air dan juga santan sangat penting untuk hasilkan nasi lemak yang sedap, tidak terlalu berkanji, tidak melekit dan lembik ... dan paling penting ia tahan lama. Kalau anda berniaga nasi lemak, anda perlu pastikan nasi lemak yang anda masak dan jual boleh kekal dalam keadaan terbaik dalam tempoh paling tidak 12 jam.

Cara-Caranya ..

Jadi, percubaan saya masak nasi lemak adalah seperti berikut:
  1. Basuh beras untuk 4 orang makan - kira-kira 3 pot/cawan teh
  2. Masukkan air kira-kira setengah inci dari paras beras.
  3. Selepas dibersihkan, masukkan bahan seperti cengkih, bunga lawang, kayu manis dan juga sedikit biji lada hitam. Masukkan juga serai untuk naikkan bau nasi lemak.
  4. Masak seperti biasa, menggunakan periuk nasi elektrik. (Kalau guna periuk atas dapur, kena tambah air)
  5. Kira-kira nasi dah menggelegak, masukkan setengah cawan santan segar dan kacau sehingga sebati.
  6. Tunggu nasi sehingga masak.

Alhamdulillah ... walla .. beginilah rupa nasi lemak yang telah saya siap masak (rujuk gambar bawah). Pes sambal saja diasingkan sebab anak saya ada yang tak makan pedas... huhuhu.
Percubaan Masak Naik Lemak Dari Seorang House Husband
Percubaan Masak Naik Lemak Dari Seorang House Husband

Sedikit Tips

Ok... sedikit petua dan panduan andai nasi lemak tidak seperti yang kita mahukan.
  • Andai nasi agak lembik .. tambah sahaja beras ... basuh dengan bersih, dan masukkan ketika mahu campurkan santan. Kacau sehingga sebati.
  • Jika anda lihat nasi agak keras, jangan masukkan air ... tetapi masukkan santan yang dicairkan dengan air. Masuk secara berdikit-dikit. Kalau butang 'masak' dah naik, tekan semula dan pastikan anda kacau dari semasa ke semasa.

Huhuhu .. orait, harapnya sedikit pengetahuan dari pengalaman ini dapat bantu anda untuk buat nasi lemak sendiri. Untuk info, nasi lemak yang saya buat ini boleh kekal sehingga lebih 12 jam, atau dengan kata lain .. sarapan makan nasi lemak, tengah hari makan nasi lemak, petang/malam pun hadap nasi lemak .. hahaha... tapi dalam portion kecil iaitu satu cawan teh. :)

Semoga berjaya.

p.s: Susah gak nak buat nasi lemak yang sedap dan tahan lama ni ehhh .. hoho

8 Teknik SEO Youtube

Agak lama juga saya tak kongsikan mengenai tips SEO. Almaklumlah, sekarang ni dah ramai pakar seo di Malaysia, dan pastinya ilmu mereka lebih hebat dan lebih power ... jadi, saya berikan laluan untuk mereka berkongsi sesuatu kepada yang lain. Namun, bukan bererti saya berhenti untuk menulis mengenai SEO di dalam blog saya.

Dalam SEO (Search Engine Optimization), selain daripada blog dan laman web, ada satu lagi sumber sebaran info dan maklumat yang memerlukan pendekatan SEO ini. Sebelum ini, saya pernah ceritakan dan kongsikan tips bagaimana menjadi imej dalam blog untuk terindeks di enjin carian dan berikan trafik mencanak naik, maka kali ini .. saya nak kongsikan sedikit pengetahuan tentang SEO untuk video dimuat-naik di YouTube.

Blogger mungkin amat jelas akan kepentingan SEO ini tapi bagi yang tak tahu, SEO YouTube membolehkan anda menguasai YouTube lebih baik berbanding mereka-mereka yang tak tahu SEO. Ini bermakna, anda akan berikan satu kelebihan kepada video anda untuk mudah dijumpak dalam kotak carian yang ada di laman YouTube, dan seterusnya meningkatkan jumlah views, dan mungkin jumlah subscriber saluran YouTube anda.

8 Teknik SEO Youtube

SEO Youtube
Antara komponen penting SEO YouTube ialah:

Tajuk

Kedengaran mudah tapi tak ramai pandai menggunakannya. Cuba lihat contoh di bawah ini. Antara dua tajuk ini, mana lebih menarik perhatian:
  1. Koleksi Gambar Kucing2 Comel
  2. Koleksi Kucing2 Paling Comel Di Dunia

Description/Keterangan

Ramai yang muat naik video ke YouTube meninggalkan ruangan ini. Memang ramai yang kosongkan, tetapi saya tidak menolak, ada sesetengahnya diisi dengan cukup lengkap .. malah lebih daripada 100 perkataan. Jika kosongkan, bagaimana agaknya enjin carian dalam YouTube nak tahu apa isi kandungan video tersebut? Jadi, bahagian ini penting.

Keywords/Kata Kunci

Ini lebih kepada tags. Anda tak pandai pilih tags, potensi video anda ditemui oleh penonton seluruh dunia adalah kosong. Semudah itu. Anda perlu isi tag yang sesuai dengan isi kandungan video anda supaya nanti YouTube akan bantu untuk masuk dalam ruangan Suggestion.

Thumbnail

Ini merujuk kepada gambar kecil untuk promote video anda. Katakan video anda tentang kucing, Antara berikut:
  1. gambar kucing
  2. gambar awek/balak comel/cantik/cun bersama kucing mereka

Anda rasa mana akan mendapat perhatian lebih??

Annotation

Bagi yang perasan, bila kita tengok video, akan ada kotak-kotak terapung yang menghubungkan kita ke video lain dan sebagainya. Inilah annotation. Jika anda tak guna, serius, anda akan rugi.

Publish

Ramai publish video ke YouTube tapi tak ramai yang video mereka diterbitkan di carian Google. Dah nama SEO, mestilah anda nak semuanya memihak kepada anda, kan? Jadi, pastikan anda hantar URL video anda ke enjin carian, paling tidak gunakan teknik ini -Hantar URL ke 10 Laman Carian Utama. Pastikan anda masukkan deskripsi yang sama!

Subtitle/CC aka Closed Caption atau Sarikata

Benda ni sama penting macam description tadi. YouTube boleh tahu isi kandungan video anda melaluinya. Jangan fikir bahawa YouTube akan menonton video anda kerana ada berjuta2 video dimua-naik setiap hari, robot je akan buat kerja ni. Jadi, kenalah fahami SEO YouTube..

Ranking video

Setiap hari ada ramai yang upload video ke YouTube, mungkin 100 ribu video. Jadi, macamana nak bolehkan video yang kita upload berada di tangga tertinggi YouTube dalam keyword kita selama beberapa jam atau mungkin juga hari walaupun setiap minit ada sahaja video baru diupload? Cara paling mudah ialah dengan kongsikan video tersebut samada di blog, laman web ataupun laman sosial milik anda. Gunakan kata kunci anda dalam setiap kali anda mahu share ....

Saya telah pun cuba teknik ini, walaupun tidak 100 peratus, tetapi alhamdulillah, untuk keyword tertentu ... video yang saya muat naik di YouTube berjaya rank #1 di laman YouTube, antaranya seperti contoh yang saya berikan di awal post ini. Video tersebut hanyalah sekadar contoh untuk tunjukkan bahawa anda perlu tahu mengenai SEO YouTube ini ...  jadi bolehlah ikut panduan am di atas.

Semoga bermanfaat.

20 Mei 2016

Buat Duit Dengan Uber Tanpa Bawa Kereta

Pernah dengar mengenai servis Uber tak? Kalau anda berada di ibukota, tentu tahu mengenai perkhidmatan Uber ni. Ia menjadi fenomena sekarang, kerana ia dikatakan alternatif kepada perkhidmatan teksi dan kereta sewa di ibukota. Tahukah anda, bahawa anda boleh buat duit menerusi Uber tanpa perlu membawa kereta sendiri?

Actually, saya tengah cari info berkaitan dengan perkhidmatan Uber ni .. sebab wife saya ada cerita mengenai servis Grabcar, yang lebih kurang je dengan Uber. Wife saya beritahu bahawa dia ada guna servis Grabcar untuk ke KL Sentral sebelum balik ke Parit Buntar naik ETS. Tup tap .. saya terjumpa satu laman ni yang bercerita tentang bagaimana nak jana income menerusi Uber tanpa perlu jadi pemandu. Uhh macam pelik lak ....

Buat Duit Dengan Uber Tanpa Bawa Kereta

Dakwa pemilik laman web tersebut, beliau menjadi kaya raya selepas berjaya memanipulasi sistem servis Uber ini dari rumah. Dulunya, beliau adalah seorang pemandu Uber dengan pendapatan lebih kurang RM8000 sebulan ... tapi itulah .. kadang ada jenis manusia yang merasakan pendapatan yang dia dapat itu belum cukup memenuhi belanja keperluan bulanan yang ada.
Panduan Buat Duit Dengan Uber Tanpa Bawa Kereta

Jadi, dengan menggunakan teknik tertentu, beliau kini berjaya mendapat pendapatan lebih 10 kali ganda dibandingkan dengan menjadi pemandu Uber. Uhh ... RM80K - RM100K sebulan .. perghhh ... mana tak jadi jutawan camni. Duit atas angin dakwanya!!

Buat Modal Untuk Buka Stesen Minyak dan Restoran

Dengan pendapatan yang ada, beliau terus menjana modal sehingga akhirnya berjaya membuka sebuah stesen minyak dan juga sebuah kedai Secret Recipe. Dan pendapatan daripada pelbagai sumber termasuklah dari stesen minyak dan kedai Secret Recipe ini membolehkannya memperoleh lebih kurang RM150,000 setiap bulan. Sejak dari itu, setiap bulan beliau perlu menulis cek untuk potongan cukai dan juga membayar zakat sebanyak RM20,000 sebulan.

Susah Payah Buat Ebook Untuk Bantu Orang Lain ..

Oleh kerana beliau telah berjaya menjadi jutawan dengan sistem Uber ini, maka beliau telah menerbitkan sebuah panduan khas untuk mereka yang mahu tahu sistem dan teknik yang beliau gunakan untuk menjana pendapatan dengan Uber tanpa perlu bawa kereta. Semuanya dilakukan dengan menggunakan komputer dari rumah ...

Apa yang saya minta dari anda ialah untuk luangkan hanya dalam 15 minit setiap hari di depan komputer atau smartphone anda. Duduk diam sahaja dan Uber akan memberikan hadiah bonanza RM60 ribu setiap bulan tanpa perlu lakukan apa-apa - Rahsia Uber

Dakwa beliau lagi, teknik yang digunakan ini adalah sah dari segi undang-undang di Malaysia, dan ianya juga tidak menyalahi mana-mana hukum syarak.

Langkah Untuk Jana Income Menerusi Uber Tanpa Memandu Kereta

Menerusi panduan yang disediakan, apa yang perlu dilakukan adalah seperti berikut:

Langkah 1 : Beli buku panduan Rahsia Uber menerusi link tawaran istimewa ini - http://rahsiauber.com/?ref=secretoffer
Langkah 2 : Baca dan ikut arahan betul-betul
Langkah 3 : Daftar dengan Uber Malaysia
Langkah 4 : Jalankan teknik rahsia Uber yang diberikan langkah demi langkah dan buat RM80 ribu sebulan dari rumah!

Berminat nak tahu? Anda boleh terus dapatkan panduan ini dengan harga istimewa di link di bawah:

[+] Offer Istimewa Panduan Uber Malaysia

Ada jaminan wang dikembalikan 90 hari diberikan...

Lakukan teknik rahsia Uber ini dan biarkan ia selama 48 jam. Jika selepas tempoh 90 hari tersebut anda masih tidak berjaya mendapat walaupun 1 transaksi dari teknik rahsia Uber ini, hubungi saya (beliau) kembali untuk mendapat pulangan wang anda! 

Amacam? Boleh cuba jika mahu.

19 Mei 2016

16 Tips Untuk Travel Menaiki ETS KTMB

16 Tips Apabila Mahu Travel Naik KTM ETS. Sejak dua menjak ni, ramai yang follow blog saya untuk tahu mengenai pengalaman saya anak beranak naik KTM ETS, malah jadual terkini KTM ETS yang saya terbitkan ramai yang share dan like. Terima kasih kepada mereka yang telah kongsikan di laman FB masing-masing. Saya pasti ramai yang refer jadual tersebut untuk kemudahan merancang perjalanan, alhamdulillah.

Memandangkan saya ada pengalaman travel dengan ETS ini agak kerap, maka saya nak kongsikan sedikit tips dan petua untuk mereka yang mungkin baru nak mencuba perkhidmatan KTM ETS ini. Apa yang akan saya beritahu ini juga merupakan perkongsian daripada isteri saya yang setiap minggu akan travel guna ETS dari KL Sentral ke Parit Buntar.

16 Tips Untuk Travel Menaiki ETS KTMB

Tips Untuk Travel Menaiki ETS KTMB

Tempah Tiket Awal

Jika nak tempah tiket KTM ETS, pastikan anda tempah awal untuk mengelakkan kehabisan tiket. Al maklumlah, jadual perjalanan tren ini agak terhad. Anda boleh tempah tiket menerusi tiga cara, iaitu menerusi stesen KTM berdekatan, secara online atau menerusi agen yang telah dilantik. Tempah awal maksudnya di sini - paling tidak sebulan lebih awal. Untuk senarai agen, anda boleh rujuk post saya ini - Senarai Agen Berdaftar Jual Tiket KTM ETS

Jika Mahu Tukar Tarikh Perjalanan Tiket ETS

Kadangkala perancangan kita tidak berjalan sepatutnya, tiket ETS dah tempah awal .. tetapi disebabkan ada aral melintang, anda terpaksa tukar tarikh perjalanan ETS .... huhuhu .. jangan risau, anda masih boleh tukar dengan beberapa syarat tertentu. Sebaik-baik cara untuk tukar tiket anda ialah seminggu sebelum tarikh tiket asal, malah kalau nasib baik, anda boleh tukar tiket anda 24 jam sebelum masa berlepas. Anda boleh baca post saya yang ini - Cara Batal/Tukar Tiket ETS dan Cara Mendapatkan Pemulangan Tambang

Beg Untuk Dibawa

Saya syorkan anda bawa satu beg beroda yang besar, dan satu beg galas untuk perjalanan melibatkan satu famili 4 orang. Dalam setiap koc tren ETS ada tempat letak beg bertingkat, tapi terhad ... kalau tidak silap ia berkeluasan 6' x 3' yang terletak samada di bahagian depan atau belakang setiap koc. Di bahagian tempat duduk penumpang juga ada tempat letak beg, tapi tidak sesuai untuk beg yang besar dan berat. Kalau nak letak di bahagian kaki .. memang akan rasa sempit dan tidak selesa. Anda dilarang sama sekali letak beg di bahagian laluan .. nak kena maki .. cubalah buat .. haha.
Tips Untuk Travel Menaiki ETS KTMB

Bawa Makanan Dalam Tren

Kalau ikut prosedur, memang dilarang untuk bawa makanan dalam tren ETS. Tetapi, kalau anda rasa nak bawa makanan sendiri, pastikan anda bawa makanan dalam bekas anda sendiri. Kalau nak beli diluar, beli produk yang senang untuk anda uruskan spt makanan ringan, sebab takut akan ganggu orang sebelah atau penumpang lain. Dalam tren ETS ada kantin yang dijaga oleh pramugari cantik ... boleh beli makanan di situ, antara yang dijual adalah mee goreng, bihun goreng, nasi goreng, nasi lemak .. yang rasanya boleh tahan.

Kalau nak makanan simple ada Sandwich Sardin dan juga Sandwich Keju .. yang ni memang sedap .. hoho. Air juga ada dijual, samada panas atau sejuk. Saya dan anak saya makan Sandwich (2) dengan air Milo Panas .. bayar dalam RM5 sahaja.

Pakaian Yang Sesuai

Dalam tren ETS memang sejuk ... lagi-lagi kalau anda ambil tiket perjalanan waktu malam. Jadi, saya syorkan anda apabila mahu travel naik KTM ETS untuk mengenakan pakaian yang tebal sedikit atau setidaknya bawa baju sejuk terutama untuk anak-anak. Bawa selimut nipis pun ok. Saya pernah lihat ada penumpang yang berkerubung di tempat duduk disebabkan kesejukan dalam tren ETS ... yelah, waktu tu hujan lebat .. memang sejuklah.. huhu. Serius .. kalau tak tahan sejuk .. memang leh beku dibuatnya.
Tips Untuk Travel Menaiki ETS KTMB

Lampu Terpasang Sepanjang Masa

Kalau anda jenis yang suka tidur dalam keadaan gelap, mungkin akan jadi masalah untuk lelapkan mata apabila travel naik KTM ETS ini. Lampu dalam tren akan terpasang sepanjang masa, jadi .. saya syorkan anda bawa penutup mata kalau mahu tidur dengan selesa.

Tiada Koc Tempat Tidur

Jika keretapi biasa seperti Ekspres Rakyat, Ekspres Senandung Langkawi .. ada koc tempat tidur ... tapi dalam KTM ETS tak ada koc sebegini. Jadi, anda kena biasakan diri untuk tidur dalam keadaan duduk .. haha.

Tandas Dalam Tren ETS

Tandas dalam ETS agak moden. Ia juga bersih. Kalau nak buang air besar ke .. air kecik ke .. tak jadi masalah. Ada sinki air dan air untuk basuh hadas. Dalam ETS ada dua koc yang sediakan tandas ... satu tandas tu agak luas sebab ia dikhaskan untuk orang OKU .. tetapi boleh je digunakan semua orang. Untuk masuk ke tandas anda perlu tekan butang Open pada pintu, jangan sesekali anda tarik .. nanti tak boleh tutup-tutup dah ... kang susah. ... haha.
Tips Untuk Travel Menaiki ETS KTMB
Tips Untuk Travel Menaiki ETS KTMB

Oh ya, satu lagi ... anda tidak perlu untuk berdiri di luar pintu tandas untuk tunggu giliran, anda lampu khas menunjukkan samada tanda digunakan atau kosong di bahagian koc penumpang. Jika hijau, maknanya kosong, jadiii ... tak adalah anda nampak desperate sangat nak masuk tandas sambil terkepit-kepit.

Tempat Duduk Anak-Anak

Apabila saya travel ke KL dengan anak-anak naik ETS, saya akan tempah satu tiket dewasa dan dua tiket kanak-kanak. Tempat duduk agak selesa walaupun tiga orang anak-anak berkongsi tempat duduk.

Periksa Tiket Tren ETS

Saya sering perhatikan ada penumpang yang tidak membaca dengan betul info yang ada di dalam tiket ETS. Antara yang sering keliru ialah nombor tren, nombor koc dan nombor tempat duduk. Nombor tren mesti dipastikan dengan betul, jika tidak anda akan berakhir menaiki tren yang salah memandangkan jadual terkini tren ETS agak berdekatan melibatkan perjalanan yang berlainan arah, dan berakhir dengan stesen yang berlainan.

Perkara kedua ialah nombor koc, ia penting untuk pastikan anda duduk di tempat duduk yang betul. Setiap koc .. nombor tempat duduk adalah sama, samada 1A, 1B, 1C, 1D; yang bezanya adalah nombor koc tren samada A, B, C, D atau E ... untuk elak keliru, saya syorkan anda tanya pada pramugari/pramugara atau konduktor tren sebelum masuk ke tren.

Jika Hujan

Setiap stesen KTM ETS bukan sepenuhnya berbumbung. Kadang apabila tiba di stesen untuk anda turun, di waktu hujan lebat .. ia tentu akan bawa masalah kepada anda untuk keluar dari koc tren. Jadi, apabila anda mendengar pengumuman dalam tren bahawa destinasi anda sudah dekat, siap sedia untuk terus ke koc C atau D sebab koc ini selalunya akan berada di bahagian tengah stesen KTM ETS yang berbumbung. Jadi, apabila tiba di stesen destinasi, tak perlu risau nak sediakan payung atau nak berlari-lari keluar dari koc. Agak bahaya sebab lantai licin .. apatah lagi untuk kanak-kanak.

Ada Plug Bawah Tempat Duduk

Ramai yang tidak tahu bahawa di bawah tempat duduk ada plug 3 pin yang boleh digunakan untuk cas bateri telefon, bateri laptop dan sebagainya. Cuma, ia hanya ada satu .. jadi sebelum guna, sila minta kebenaran orang sebelah terlebih dahulu kerana anda perlu membongkok sedikit untuk pasang plug peralatan elektronik anda. Nanti, tak pasal-pasal kena hempuk kat kepala ... haha .. lagi-lagi kalau tempat duduk sebelah seorang awek yang memakai skirt pendek paras peha .. kua kua kua ...

Jaga Kebersihan

Jagalah kebersihan dalam koc dan tempat duduk anda. Anda kena ingat, anda bukan tempah satu koc tren ETS, maka hormatilah penumpang yang lain. Kalau anda bawa makanan sendiri dan ada sisa .. sila buang sisa tersebut di tong sampah yang disediakan di setiap koc iaitu di bahagian antara koc, ada 'kotak' tempat buang sampah yang tertutup. Bukan apa, kadangkala ada bau sisa makanan yang tidak berapa disukai penumpang lain, contohnya bau sambal petai yang emak anda sediakan, atau bau durian yang anda simpan dalam Tupperware.

Disebabkan semua koc adalah berhawa dingin dan tertutup - tingkap tidak boleh dibuka (tetapi ada panel khas untuk tutup tingkap), maka susah sikit bau nak hilangkan diri. Ruang antara koc juga ditutup dengan pintu automatik, jika nak buka kena tekan panel pada pintu... jangan lak anda pakai tarik lak .. rosak nanti ... huhu..

Guna Kad Pelajar Untuk Diskaun Harga Tiket

Jika anda seorang pelajar, samada sepenuh masa atau separuh masa .. sila mohon untuk mendapatkan kad diskaun khas untuk pelajar. Untuk memohon boleh baca di post ini - Cara Mohon Kad Diskaun KTMB iCard 2016

Isteri saya travel setiap minggu ulang-alik dari KL Sentral ke Parit Buntar guna iCard, memang jimat banyak kalau selalu travel macam ni. Malah, ada kenalan dari utara seorang doktor yang sambung belajar, gunakan iCard untuk dapat tiket murah hanya semata nak buat lokum di Alor Setar; beliau travel dari KL ke Alor Setar guna ETS setiap minggu.

Nak Pilih Tempat Duduk Sendiri

Jika anda jenis yang cerewet dengan tempat duduk, maka saya syorkan anda untuk tempah tiket KTM ETS anda secara online. Dari situ anda boleh pilih tempat duduk yang selesa untuk anda, almaklumlah tempat duduk dalam ETS ini ada banyak jenis. Ada yang disediakan meja khas, ada yang mengadap sesama sendiri, ada yang membelakangkan kedudukan hala tren dan ada yang berada berdekatan dengan pintu atau tempat letak barang.

Jika anda travel bersama anak-anak, elok gunakan servis tempahan tiket secara online ini, jadi anda boleh pilih tempat duduk anda dengan anak-anak agar berdekatan samada mengadap atau sebaris. Jika susah nak online, boleh buat request di kaunter pembelian tiket ETS ... in Sha Allah, mereka akan cuba sedaya upaya untuk penuhi permintaan anda.

Jangan Tinggal Solat

Sebagai seorang Muslim, anda tidak terlepas untuk tunaikan tanggungjawab menunaikan solat 5 waktu. Jangan risau, di dalam tren ETS ada ruang solat yang selesa .. boleh memuatkan sehingga 3 orang dewasa. Ruangan untuk ambil wudhuk juga disediakan di tempat solat. Bagaimana nak tentukan kiblat? Ok .. dalam surau tersebut ada kompas tentukan kiblat .. jadi pastikan anda mengadap kiblat pada waktu niat dan angkat takbir pertama. Seterusnya solatlah seperti biasa ketika tren sedang bergerak. Janji, jangan tinggal solat anda. In Sha Allah.
16 Tips dan Panduan Menaiki Tren ETS
Orait, begitulah adanya sedikit sebanyak perkongsian, tips serta petua untuk anda yang mungkin sedang memikirkan untuk travel dengan naik KTM ETS ini. Perkhidmatan ETS semakin hari semakin popular dan ia mula menjadi antara pilihan pengangkutan travel yang selesa dan menjimatkan.

Kalau anda nak tahu, ramai student yang travel dengan ETS untuk balik kampung hujung minggu atau semasa cuti atau ketika tiada kelas. Malah, ada lecturer di tempat saya (USM Transkerian) yang gunakan ETS untuk hadiri bengkel atau mesyuarat (tugas rasmi) di Kuala Lumpur. Katanya, ia lebih jimat, agak selesa .. dan boleh buat 'kerja' dalam tren jika nak dibandingkan dengan menaiki kapal terbang. Sampai KL, leh tempah perkhidmatan UBER .. hehehe.

Semoga artikel yang saya tulis ini dapat dimanfaatkan ramai ... apatah lagi musim perayaan nak dekat, jadi bolehlah pilih perkhidmatan ETS ini untuk pulang bercuti di kampung halaman atau mungkin untuk percutian weekend getaway. In Sha Allah, ia menjimatkan masa dan wang anda serta selamat .. :)