Jarak antara baris dalam menulis entri perlulah seragam. Ini adalah antara tips blogging 101 yang simple tetapi penting. Ada di kalangan blogger baru suka menulis baris ayat terlalu rapat. Apabila terlalu rapat, ia sebenarnya menyukarkan pembacaan.

Jarak antara baris di dalam entri boleh diseragamkan dengan memastikan line-height dalam post entri diberikan satu nilai, selalunya antara 1.2em hingga 1.5em. Untuk memastikan seluruh blog mempunyai jarak antara baris yang seragam, boleh melihat line-height pada bahagian body blog (lihat HTML blogspot).

Jarak Antara Baris Dalam Menulis Entri

Tips Blogging 101
Jika anda mahu mengubah jarak antara baris ini, buka bahagian HTML blog, dan cubalah cari koding seperti di bawah ini. Ubahlah nilai line-height tersebut, save dan lihat perubahan yang berlaku.

post-body adalah merupakan pembolehubah yang mewakili rekabentuk di dalam entri/post blog anda. Di dalam pembolehubah ini, anda bukan sahaja boleh menyelaraskan jarak antara baris ayat, atau perenggan; malah menetapkan jenis font yang anda mahukan. Anda boleh baca panduan mengenai font dalam blog menerusi entri - Tips Blogging 101 - Gunakan 3 Jenis Font Sahaja

Ok, satu panduan cukup simple kan?

Seragamkan jarak antara baris ini supaya nampak kemas dan tidak lemas .. huhu...

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement