Tips termudah hasilkan blog mesra SEO. Ramai blogger Malaysia terutama blogger baru yang sudah mula beralih kepada blog yang mesra SEO. Ini adalah kerana saingan untuk mempopularkan blog cara biasa sudah tinggi. Lihat sahaja Kelab Blogger Belia yang saya kendalikan, dah mencapai lebih 8,000 ahli. Setiap hari, ada sahaja blogger Malaysia yang menjadi sebahagian dari kelab blogger ini.

Jadi, bagaimana nak bersaing dengan blog-blog terawal yang sudah ada ribuan pengikut dan pembaca setia? Dilemma ini bukan hanya dirasai oleh blog-blog baru tetapi ada juga blog lama yang semakin hari semakin hambar dari segi trafik. Jawapannya ialah dengan menjadikan blog sedia ada sebagai blog yang mesra SEO. Penambahan-baikkan perlu dilakukan. Template blog perlu diubah-suai untuk menepati keperluan ini.
Tips Termudah Hasilkan Blog Mesra SEO
Seorang blogger yang ada blog mesra SEO tidak perlu risau mengenai jumlah follower, tidak perlu risau mengenai populariti, dan tidak perlu habiskan banyak masa ping entri sana-sini. Trafik blog dijana sepenuhnya menerusi enjin carian. Lihat sahaja blog-blog informasi seperti Melvister.com, MalaysiaTercinta.com dan banyak lagi ... blog-blog ini secara amnya mendapat trafik puluhan ribu sebulan hanya menerusi Google, Yahoo dan MSN.

Tips Termudah Hasilkan Blog Mesra SEO

Tetapi masalahnya ialah bukan semua blogger pandai dan faham untuk ubahsuai template blog sedia ada menjadi sebuah blog mesra SEO. Ada blogger yang mungkin rajin sedikit, bolehlah lihat dan baca beberapa tips menjadikan blog mesra SEO yang pernah saya tulis, tetapi bukan semua blogger itu ada masa nak godek blog ini. Kalau saya keluarkan ebook sekalipun, tak pasti berapa ramai yang sanggup beli dengan harga tiga angka .. hoho...

Jadi, saya berikan satu tips termudah untuk hasilkan sebuah blog yang mesra SEO.

Tips Termudah Yang Sekian Lama Diamalkan

Inilah tips utama yang telah sekian lama saya amalkan untuk menjadikan blog-blog saya mesra SEO, terutama untuk blog-blog yang baru saya buat khas untuk menjana income menerusi produk-produk affiliate yang saya promosikan.

Apakah langkah utama menjadikan blog mesra SEO?

Sekiranya anda tiada kepakaran, tiada ilmu yang mendalam untuk ubah kod HTML blogspot sedia ada bagi menjadikan ia sebuah blog SEO, maka saya sangat syorkan anda mendapatkan template blogspot yang sudah dilengkapi dengan ciri-ciri sebuah blog SEO.
  1. Google - "Blogger SEO Template" atau "Blogger Template SEO Ready"
  2. Download template ke komputer
  3. Buka dashboard blogspot, klik pada template
  4. Klik pada restore/backup template di bahagian sudut bucu atas
  5. Muat naik template blogger mesra SEO
  6. Simpan

Ada banyak template yang boleh anda gunakan untuk menjadikan blog anda mesra SEO. Saya sendiri pernah kongsikan beberapa template SEO yang telah tersiap-sedia untuk digunakan. Apa yang perlu anda buat ialah download template tersebut, dan kemudian muat naik ke dalam blog anda.

Anda kena rajin mencari template-template blogspot yang mesra SEO ini. Lihat jumlah template blogger yang berada di dalam simpanan saya .. ada lebih 50 template blogspot yang telah saya peroleh, samada secara percuma mahupun berbayar. Dan template-template ini telah banyak berjasa - selain berikan sebuah blog yang mesra SEO, ia juga membantu dalam menjana income blog secara konsisten.
Tips Termudah Hasilkan Blog Mesra SEO
Aha .. tak perlu pening-pening, hanya cari, download dan kemudian upload template tersebut di blogger.com. Walla, blog anda sudah pun menjadi mesra SEO dengan template yang telah tersedia.

Selamat mencuba.

20 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. hye everybody,lets look at my blog
    http://kamil09021989.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. yg h1 tu macam mana nak set. sbb selalu check kat seo tool h1 yg prob. pernah guna tutorial lain2 utk set h1 tp x menjadi

    BalasPadam
  3. oh ya nak tanya iklan pop up yg tenggelam timbul bawah kanan tu jenis rectangle ke? blh tahu kat mana blh dptkan kod iklan tu? macam kiut je tenggelam timbul

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nak dapat kod iklan tu, pi amik kat innity ..huhuhu, habaq kat depa kata nak amik kod iklan tu ja..

      Padam
  4. Nice sharing HH... Dah tukar ke Responsive Template.. Mmg berksan..wpun x 100% mesra Seo..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. :) Takpe 100% SEO tu sekadar nombor .. dapat lebih 80% pun dah ok sebenarnya

      Padam
  5. Terima kasih HH, macam mana ya kalau nak hilangkan iframe ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. iframe tu di bahagian mana? kena kenalpasti iframe tu. Dalam blogspot, iframe memang ada dalam komen, tak boleh dibuang iframe tu .. kalau tak komen tak berfungsi .. KECUALI anda gunakan sistem Google plus comment

      Padam
    2. baru saya faham HH, nak kena kenalpasti lah ni kat mana letaknya iframe tu. Terima kasih HH.

      Padam
  6. Saya pun dah banyak kali bertukar template tetapi masih lagi tak puas hati. Rasa macam tidak berada di kedudukan terbaik di SERP, lebih lagi untuk contest SEO. Tidak pernah berada di top 1. Ini duk pening nak cari ilmu berkaitan SEO.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setiap kali tukar template baru .. ada beberapa step lain kena buat. Rujuk post saya berkenaan apa perlu buat selepas tukar template blog ... in Sha Allah ia boleh membantu.

      Padam
  7. terima kasih HH,
    sy dh bertukar template tetapi ade bahagian tertentu yg tak boleh di edit.contohnya ruangan menu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rujuk pada halaman download, selalunya akan beritahu cara-cara dia untuk edit.

      Padam
    2. alhamdulilah dpt gk edit coding untuk aktifkan menu..tapi sy masih pening tentang markah SEO.markah yg sgt rendah.Boleh Tuan HH tunjuk ajar untuk sy lebih fahami kesilapan blog sy. terutama sekali tentang H1 tu.

      Padam
  8. saya singgah dan ceduk ilmu sini.
    Bagaimana pula dengan Thesis Mesra SEO? Saya kurang faham.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thesis ada banyak versi. Cari yang versi yang paling terbaru. Template Thesis memang diakui paling mesra SEO, malah blogger WP pun ramai gunakan template ni.

      Padam
  9. agak-agak berapalah income sebulan blog-blog informasi seo ni..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement