Langkau ke kandungan utama

Rahsia Mempunyai RM300,281 Dari Gaji Bulanan

Rahsia mempunyai simpanan RM 300,281 menerusi duit gaji bulanan. Wahh ... nampak menarik bukan? Siapa yang tidak mahu ada wang simpanan dengan angka yang cukup hebat. Adakah mustahil untuk mewujudkan simpanan wang yang mempunyai jumlah RM 300,281 ini?

Ok. Mari kita buat sedikit congak matematik. Apa yang akan saya kongsikan kepada anda ini bolehlah dikatakan satu tips dan panduan untuk anda buat duit secara bijak dengan menabung di bank-bank pilihan anda, atau mungkin di unit Amanah Saham tertentu. Jalan kekayaan itu telah diberikan oleh mereka yang cukup bijak dan pandai. Jom, bersama-sama saya singkap salah satu rahsia kekayaan yang paling penting yang mesti saya dan anda lakukan jika mahu mengecap kekayaan.
Rahsia Mempunyai RM300,281 Dari Gaji Bulanan

Rahsia Mempunyai RM 300,281 Dari Gaji Sebulan

Diceritakan di dalam sebuah kisah, terdapat dua buah keluarga yang tinggal berdekatan. Mereka mempunyai dua orang ank dan mempunyai pendapatan bulanan yang hampir sama. Namun, yang membezakan antara kedua keluarga ini ialah cara mereka menjana kekayaan menerusi gaji bulanan. Saya namakan mereka sebagai keluarga Ahmad dan keluarga Ali. Satu keluarga yang menjana kekayaan dengan betul dan satu lagi yang sudah agak terlewat menjana kekayaan menerusi gaji bulanan. Dan kita akan lihat kesannya pada simpanan mereka.

Keluarga Ahmad merupakan keluarga yang bergaya. Pakaian mereka semuanya yang branded belaka. Mereka selalu makan diluar, shopping dan bergaya dengan kereta Honda Civic terbaru. Produk-produk terkini seperti iPhone, iPad, TV LED adalah penting buat mereka. Mereka hidup dalam keadaan serba mewah.

Manakala keluarga Ali pula selalu memikirkan akan masa depan anak mereka. Mereka pakai pakaian yang seadanya, memandu kereta Perodua Axia dan yang penting mereka mula menyimpan RM 500 sebulan sebaik sahaja anak pertama mereka lahir. Mereka menyimpan terus selama 10 tahun. Dengan kadar pulangan 10 peratus, mereka berjaya mengumpul lebih RM 100,000.

Kemudian keluarga Ahmad mula risau. Selepas 10 tahun mereka tiada simpanan kecuali rak yang penuh dengan baju lama dan gajet-gajet yang ketinggalan zaman. Jadi mereka mahu mengikuti keluarga Ali dan mula menyimpan RM 1,000 sebulan selepas 10 tahun untuk mengejar keluarga Ali!

Cuba lihat perbandingan simpanan antara keluarga Ali dan Ahmad di bawah ini:

TahunSimpanan (RM) (Dengan 10% Pulangan)
AliAhmad
16,283.00
538,718.00
10102,422.00
11119,430.0012,565.00
15207,235.0077,437.00
18300,281.00146,181.00


Cuba perhatikan; selepas 18 tahun, keluarga Ali berjaya mengumpulkan RM 300,281 dengan hanya RM 500 sebulan. Sedangkan keluarga Ahmad hanya mampu mengumpul RM 146,181 walaupun menyimpan RM 1000 sebulan.

Lihat. Bukan jumlah simpanan itu yang penting di sini, tetapi adalah jangkamasa atau tempoh kita telah mula menyimpan. Inilah rahsia keluarga Ali yang berjaya mempunyai RM 300,281 daripada RM 500 simpanan yang ditolak dari gaji bulanan Ali.

Fakta ini menunjukkan menyimpan pada peringkat awal akan memberikan pulangan yang berlipat kali ganda walaupun menyimpan dengan jumlah yang sedikit. Setuju dengan saya?

Konsep menyimpan adalah mudah iaitu ....

Gaji - Simpanan = Belanja

Dan bukannya:

Gaji - Belanja = Simpanan

Ramai yang telah tersilap langkah dalam menjana kekayaan menerusi cara ini. Saya adalah salah satu darinya. Jika anda membaca entri ini dengan fikiran logik dan berlapang dada, pasti akan nampak betapa mudahnya untuk menjana kekayaan merusia duit gaji.

Kebanyakan kita melakukan kesilapan ini iaitu, selepas mendapat gaji, belanja dulu baru nak menyimpan. Walhal cara sepatutnya ialah menyimpan dahulu dan gunakan selebihnya untuk perbelanjaan. Barulah kita tidak akan berbelanja secara berlebihan atau boros. Paling penting ialah kita ada duit simpanan dan kehidupan diamal dengan pernuh kesederhaan.

Inilah pentingnya kita ada ilmu kewangan. Ilmu menjaga engkau, dan engkau menjaga harta kekayaan.


Semoga dimanfaatkan. In Sha Allah.



Dah baca post berikut:

advertisement


Komen Pembaca ...

  1. menarik dan bermanfaat...thnks for sharing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Kepada mereka yang masih lagi belum menyimpan, inilah masa yang sesuai, biar sedikit ... lama2 in Sha Allah jadi bukit.

      Padam
  2. Benar sekali.. Tetapi tetap kita x buat kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha.. tak dapat menahan godaan nafsu dunia

      Padam
  3. kena jimat lepas ni..

    BalasPadam
  4. fyna pun guna cara yang sama. asingkan terus duit utk simpanan selepas dpt gaji. walaupun x byk, at least ade duit simpanan. duit belanja lain. dan beli utk keperluan yg penting.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wahh bagus Fyna, orang muda patut mulakan awal. In Sha Allah, kemudian hari akan menyenangkan. Mana tahu boleh beli property

      Padam
  5. hidup kita yang atur bukan uang yang atur

    BalasPadam
  6. amalan menabungla jawabnye..

    BalasPadam
  7. Sekarang masih menyimpan..tapi ciput jer...hihihi

    BalasPadam
  8. Memang benar, andai blh berdisiplin, InsyaAllah gaji bulanan yang disimpan mengikut kiraannya blh mendatangkan pulangan yang lumayan..

    BalasPadam
  9. Betul tu...gaji simpan baru belanja Kalau lebih.

    BalasPadam
  10. Kena try buat camni, selalu belanja dulu baru simpan. Itupun kalau ada balance...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact Me'. Terima kasih.

Popular

Lubuk Tudung dan Telekung Harga Murah

Cari lubuk tudung dan telekung dengan harga murah? Aha .. kalau anda seorang peniaga untuk pakaian wanita terutama menjual tudung dan telekung .. anda tentu mahu pergi ke tempat yang akan saya nyatakan nanti.

Ia adalah tempat di mana anda boleh dapat pelbagai jenis pakaian wanita dari tudung, telekung, skarf, blouse, jubah, seluar serta kain ela. Yang menariknya ialah, ada di antaranya adalah dari jenama-jenama terkenal tapi dengan harga yang mampu buat anda memborong sampai sepuluh hingga dua puluh helai dengan senyuman manis.
Lubuk Tudung dan Telekung Harga Murah Lubuk yang saya maksudkan ialah Pasar Kemboja Parit Buntar. Ia merupakan tempat setempat yang menjual pakaian wanita dengan harga murah dan berpatutan. Pasar Kemboja ini unik kerana ia terletak di dua sempadan negeri iaitu Perak dan Pulau Pinang.

Jika anda ke sini, anda tentu terkejut apabila mendapati ada peniaga-peniaga ini datangnya dari seluruh Malaysia. Malah ada yang datang dari kawasan beli-belah terkenal tatkala Ram…

Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Bersalin Caesarean

Terkejut. Saya selama ini ingat bahawa ikan haruan ini, baik ikan segar mahupun pati ikan haruan beri kesan terbaik untuk penyembuhan luka. Hmm rupanya, kesan positif penyembuhan tersebut adalah bergantung dengan metabolisma dan keadaan tubuh seseorang. Saya baru dapat tahu bahawa bahaya makan ikan haruan ini terutama untuk ibu/isteri yang bersalin secara pembedahan caesarean.

Serius, Saya betul-betul tak tahu, malah ketika isteri saya dalam minggu akhir untuk melahirkan anda .. saya dah belikan satu set pati ikan haruan berharga RM39. Isteri saya pula dah carikan bekalan ikan haruan segar menerusi rakan-rakan pejabatnya.
Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Pantang Bersalin Secara Bedah Caesarean Sebelum ini, isteri saya bersalin secara normal. Memang ketika dalam pantang bersalin, isteri saya akan makan ikan haruan dan juga pati ikan haruan. Ikan haruan memang dikenali mempunyai nilai kebaikan untuk penyembuhan luka. Semua orang tahu akan perkara ini.

Malah, makan ikan haruan telah me…

Telinga Berdesing Bawa Petanda

Pernah merasa telinga berdesing tak? Ia kadangkala berlaku tanpa diduga, tanpa ikut masa. Secara tiba-tiba .... ntah disebabkan apa, terasa telinga akan berdesing. Sesetengah akan mengaitkannya dengan sejenis penyakit dinamakan Tinnitus.

Walaubagaimanapun, orang lama-lama dalam masyarakat Melayu, ada telahan sendiri mengenai telinga berdesing ini. Mereka mengaitkan dengan kejadian-kejadian yang bakal berlaku dek kerana berdesingnya telinga. Orang tua lama-lama mengaitkan masa dan bahagian telinga yang mana terkena desingan ini, berikut saya kongsikan sedikit info dan pengetahuan mengenai telinga berdesing ini.
Telinga Berdesing Bawa Petanda Telinga Berdesing Bawa Petanda Sesuatu Kejadian Bakal Berlaku Jika Telinga Kanan Berdesing Jam 06:00 - 07:00 pagi - mendapat khabar burukJam 07:00 - 08:00 pagi - akan difitnah oleh orangJam 08:00 - 09:00 pagi - akan membuat rencana pergi jauh sendirian atau bersama orang lainJam 09:00 - 10:00 pagi - bermakna akan ada berita yang kurang menyenangka…