01 April 2015

Info GST - Senarai Peralatan Rumah Kena GST

Senarai peralatan rumah yang dikenakan GST. Sebelum ini saya ada kongsikan senarai penuh barangan dan produk yang dikenakan cukai GST mulai 1 April 2015 yang telah dikeluarkan oleh pihak Kastam Diraja. Namun, masih ada pembaca blog ini yang bertanyakan mengenai peralatan dan perkakasan rumah yang dikenakan GST.

Untuk itu, saya kongsikan senarai peralatan rumah yang dikenakan GST. Senarai ini bukanlah senarai lengkap dan penuh, tetapi bolehlah dijadikan sandaran untuk ketahui samada barangan dan produk peralatan rumah yang sering anda gunakan itu dikenakan GST atau tidak.

Senarai Peralatan Rumah Dikenakan GST

Senarai Peralatan Rumah Kena GST

Secara umumnya, semua barangan peralatan dan kelengkapa rumah dikenakan cukai GST sebanyak 6%, kecuali dinyatakan tidak dikenakan GST. Namun begitu, kebanyakkan barangan runcit tidak dikenakan cukai GST ini.
Apabila sudah banyak barangan yang menjadi keperluan harian dikenakan GST, nak tak nak sebagai pengguna terpaksa hadap. Cara nak berdepan dengan masalah ini ialah berusaha untuk cari sumber income yang lain, antaranya:

Semoga kita semua tabah dengan situasi ini. Mungkin permulaan nampak berat untuk dipikul. Mana tahu esok lusa ada hikmahnya. Hoho ... adeh.



Blogger berusia 40an dari Penang. Sudah berumahtangga dan mempunyai 4 cahayamata. Menulis sejak tahun 2007.

14 Komen Info GST - Senarai Peralatan Rumah Kena GST

Tapi yang tak kena gst dah naikkan harga contohnya pgi tadi kitew makan roti canai dan teh tarik..selalu RM 2 tapi ini hari dah terkeno RM 2.50..over tak?

terima kasih di atas perkongsian ini...

jarum pun kena gst?? hurmm lepas nk cucuk tudung pakai apa pun erk....

Itu dah melampau tu .. tak patut .. harga sepatutnya tak leh lebih banyak sangat. Patut kena tolak dulu SST lama baru kena GST ..

Kena cari mana-mana pasaraya yang jual benda ni yang serap GST .. :)

Semoga semua bisa dihadapi

byk juga... Nice sharing..

banyak sangat ni, kena redha la jawabnya kan

redha je la

http://kucenmaster.blogspot.com/2015/03/cost-per-unique-visit-from-nuffnang.html#comment-form

Banyak sesangat niiiii...
Macamana lah golongan susah & melarat...

Mana2 peniaga yg ambik kesempatan naikkan harga barang melampau, sama2 kita pulaukan je...awal2 ni macam2 alasan boleh siaorang buat...

adeh..panjang nye list.. boleh botak kepala macam ni.. T_T

173 barangan, semua kena GST. Alahai,

Alahai..rasanya kena cari part time job lg ni ;)


EmoticonEmoticon