Senarai harga barangan produk keperluan pengguna selepas GST. Sejak dua menjak ini, ramai yang berkunjung ke blog ini kerana mahu mengetahui selok belok mengenai sistem percukaian baru oleh kerajaan ialah Good and Services Tax (GST). Untuk makluman, saya bukanlah kakitangan Kastam, atau bekerja dengan LHDN mahupun KPDNKK. Saya hanyalah seorang blogger yang berkongsi sesuatu yang mempunyai kesan ke atas diri dan keluarga saya - termasuklah isu GST ini.

Apa yang saya tulis ini juga merupakan rujukan diri saya agar saya menjadi lebih tahu, lebih peka, lebih berinformasi mengenai masalah dan isu semasa yang berbangkit. Andai kata anda menjadikan blog ini untuk rujukan sebenar mengenai masalah percukaian GST, maka anda mungkin berada di tempat yang silap. Namun, saya sebagaimana seperti anda - yang juga seorang rakyat Malaysia dan pengguna mesti mahu elak diri dari menjadi mangsa penindasan dan kezaliman pihak-pihak tidak bertanggungjawab, jadi saya sangat syor dan berharap anda berkongsi perkara yang sama untuk sama-sama elak kekeliruan.

Blog Ini Bebas Untuk Copy-Paste Tanpa Halangan

Semua artikel di dalam blog ini bebas untuk anda gunapakai selagi tidak digunakan untuk tujuan yang salah. Anda bebas untuk ambil, cetak, rujuk, malah diizinkan untuk disalin tampal dalam mana-mana medium samada Facebook, Twitter, Instagram mahupun blog anda sendiri. Dengan kata lain, anda dibenarkan untuk copy-paste info yang telah diterbitkan. Cumanya, jangan menggunakannya untuk melampias ketidak-puashatian anda sahaja. Gunakan untuk tujuan kebaikan semua. In Sha Allah, andai diri ada niat yang baik, akan ada balasan yang baik juga.

Senarai Harga Barangan Produk Keperluan Pengguna Selepas GST


Saya mahu kongsikan kepada anda beberapa sumber informasi yang mungkin berguna untuk kita dijadikan rujukan sebagai pengguna yang terpaksa dibebani dengan isu GST ini. Informasi yang saya dapatkan ini adalah informasi sahih yang ramai dari kita tidak mahu rujuk dengan mendalam. Apapun, memandangkan blog saya ini sudah menjadi viral dek isu GST, maka sukacita saya mahu berkongsi mengenai senarai harga barangan dan produk keperluan pengguna selepas ia dikenakan GST.

Menerusi senarai harga barang ini, anda bolehlah buat rujukan dan juga perbandingan dengan harga semasa yang dikenakan ke atas anda. Seandainya terdapat kemushkilan dan mungkin timbul masalah, maka saya sarankan anda berhuhung dengan pihak yang lebih arif.


Sumber: http://ebook.kpdnkk.gov.my/

Dalam penulisan dan penerbitan saya di dalam blog ini, saya cuba singkirkan elemen emosi dan sentimen yang menjejaskan apa yang mahu kita fikir dan apa yang mahu kita rasa.

Bukan semua perkara itu bagus dan baik, tetapi seandainya ia lebih baik dari sebelumnya, wajarlah kita ikut walaupun adakala ia nampak seperti satu bebanan. Perkara baru memang akan ada pro dan kontranya. Namun, kita bukanlah mereka yang ada latar belakang yang sebetulnya untuk memperkatakan lebih mendalam mengenai sesuatu hal yang diluar bidang.

Tapi, dalam masa yang sama janganlah kita menjadi orang yang suka 'makan disuap' tanpa merangsang akal dan tindakan kita untuk mencari penyelesaian. Kita boleh berkata apa sahaja, namun adalah lebih baik kita berkata dengan pengetahuan dan sumber yang boleh kita percayai.
Talian Khidmat GST - Kastam dan KPDNKK


p.s: Baru semalam saya dapat ilmu berkaitan undang-undang syariah, dan berkaitan hukum hudud. Selama ini saya dungu sangat mengenainya. Alhamdulillah, ada insan yang sudi perjelaskan kepada saya mengenai hukum hudud agar selepas ini saya tidak gatal tangan dan lidah menjelir bercakap soalnya lagi tanpa pengetahuan yang sebenar.

Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

4 Komen

Terima kasih diucapkan atas perkongsian yang tersangat bagus.
Waa...beras cap Rambutan turun 5 sen ;-)

Reply

Taklah teruk manapun, malah mungkin menjadi lebih baik..:)

Reply

terima kasih kerana berkongsi tentang gst. malah mana ada harga naik ada je yg turun.

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.