Saya fikir ramai yang tertanya-tanya bagaimana bentuk price-list harga kereta baru sebelum dan sesuah GST. Saya ingin berkongsi kepada anda pengetahuan ini supaya anda akan sedar dan ambil peduli mengenai harga kereta baru selepas GST dikenakan.

Ok. Berikut adalah price-list harga kereta Peugeot 308 yang dijual oleh Nasim Sdn Bhd. Anda boleh lihat perbandingan harga yang diberikan, iaitu harga kereta ini sebelum GST dan selepas GST dikenakan ke atas harga kereta ini.

Harga Kereta Baru Sebelum Sesudah GST 1 April 2015

Harga Kereta Baru Sebelum Sesudah GST

Harga Kereta Baru Sebelum Sesudah GST
Ok. Sekarang bagaimana?

Dah lihat senarai barangan dan produk runcit yang dikenakan GST 6%? Jika belum, anda boleh semak pada senarai penuh barangan dan produk yang dikenakan GST ini di post ini - Senarai Lengkap Produk Barangan Pengguna Dikenakan GST 1 April 2015

Ada yang mungkin tidak jelas bagaimana kiraan cukai GST ini dikenakan kepada pemborong, peruncit dan akhirnya kepada pengguna seperti saya dan anda. Jika mahu jelas, dan melihat akan pro dan kontra sistem percukaian baru oleh kerajaan ini, anda boleh merujuk kepada artikel ini - Cara Pengiraan Cukai Barangan dan Servis Bawah GST

Update - Senarai harga kereta baru bagi model Proton, Subaru, Ford, Nissan, Mitsubishi Dikenakan GST 6% (klik)

Cara kira GST Malaysia
Kredit Gambar: Paultan.org

7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. mari kita sama-sama nengok. dalam senarai tu semua barang ada tax. Yang saya faham setiap level dari kilang sampai kepada pengguna ada GST. setiap level akan charge 6% kepada barang tersebut finally sampai kepada pengguna sudah accumulated 18% (kalau pengilang-pemborong-runcit-pengguna). On top on margin keuntungan yang penjual dan pengeluar ambil akan ditambah lagi 6%. 6% ini boleh dituntut pada kastam. Pengguna yang akan tanggung beban. Peniaga dapat untung lagi.

    BalasPadam
  2. Thanks for this good info...ramai yg tak faham ttg GST nie..

    BalasPadam
  3. salam... harga sblm nih dh include sst 10% kan.... kenapa xtolok sst tersebut pastu baru tmbh gst???

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah yang cuba saya nak sampaikan dalam blog post ini, mengapa price-list kereta di atas tidak ada penolakkan tersebut, yang kita nampak cuma tambahan GST.

      See. Kita perlu alert benda ni supaya tidak kena tipu oleh mereka yang tamak.

      Padam
  4. Harus menaikkna pendapatan sehingga tetep bisa memenuhi segala kebutuhan walau harganya naik.

    BalasPadam
  5. Walaupon dulu 10% now 6%, kena ingat, dulu x semua barangan dikenakan GST, sekarang ni, makan nasi kosong kat restoran pon kena GST.

    Dari segi mentality pula, peniaga yang tiada kena mengena pon akan letak hidden cost dalam jualan mrk i.e. goreng pisang, etc. Kadang2 kita terkena tanpa sedar.

    Malah ada kemungkinan harga barangan yang tiada kena mengena dgn GST akan lebih mahal dari segi % dari 6% GST.

    Contohnya:-
    Nasi Lemak Berlauk di Pasar Malam - RM5.00
    New hiden price - RM5.50 (dah 10%!)

    Banyak lagi harga barang dan perkhidmatan yang akan terdedah kepada risiko peningkatan yang tidak munasabah.

    Fikir-fikirkan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement