Uh .. Kumpulan Utusan Melayu (Malaysia) dilaporkan alami kerugian sebanyak RM82.64 juta. Satu informasi yang semua blogger patut ambil tahu jika ada fikir mengenai cara buat duit dengan blog atau secara online.

Kenapa saya highlight benda ni? Sebabnya ia adalah satu peluang untuk blogger Malaysia. Jika anda fikir kenapa dan mengapa kerugian itu berlaku pada Utusan Melayu (Malaysia), anda tentu tidak mahu lepaskan peluang untuk berkembang dengan blog anda. 

Utusan Melayu (Malaysia) Rugi RM82.64 Juta!

Utusan Melayu Rugi RM82.64 Juta!

Saya petik laporan dikeluarkan oleh BH Online:

Kerugian Utusan Melayu (Malaysia) Bhd meningkat tiga kali ganda kepada RM82.64 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2014, daripada RM20.39 juta sebelum ini disebabkan pendapatan lebih rendah dan caj susut nilai lebih tinggi.

Pendapatan merosot kepada RM291.32 juta bagi tahun dalam semakan daripada RM342.43 juta sebelum ini disebabkan kelemahan sumbangan oleh segmen penerbitan, pengedaran dan pengiklanan.

Sebab berlaku atau terjadinya kerugian dalam pendapatan?

Pendapatan segmen berkenaan dalam suku terakhir susut 13.5 peratus, disebabkan terutamanya oleh pengurangan ketara dalam pengiklanan, kata syarikat penerbitan itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

Kumpulan itu mengunjurkan 2015 sebagai tahun yang mencabar disebabkan peningkatan persaingan dalam penguasaan pasaran bagi perbelanjaan pengiklanan dan edaran akhbar.

Nampak tak sebab mengapa Utusan Melayu (Malaysia) ni rugi dalam nilai yang tiga kali ganda lebih dalam tempoh sama tahun 2014?

Pengiklanan!

Peluang Besar Blogger Buat Duit Online

Saya syak ramai usahawan sudah nampak bahawa medium online seperti blog adalah medium pengiklanan yang lebih baik dan murah berbanding iklan bercetak di akhbar. Potensi pengiklanan online adalah tidak terbatas. Ia boleh melangkau sempadan negara.

Jadi, usahawan yang benar-benar mahu mengembangkan bisnes pastilah akan gunakan saluran pengiklanan online ini. Maka, seharusnya sebagai blogger, anda perlu berusaha untuk tampilkan blog anda sebagai salah satu sumber untuk usahawan serta syarikat di luar sana untuk beriklan menerusi blog anda.

Anda boleh offer pengiklanan berbentuk visual seperti sewaan ruang iklan banner di blog, bermula dengan kadar atau caj yang anda fikir layak, sesuai dengan kelebihan yang ada pada blog anda. Saya syor bermula dari antara RM35 - RM50 (USD10 - USD30).

Baca - Tips Letak Harga Banner Iklan Dalam Blog

Tawarkan juga bentuk pengiklanan advertorial atau review. Anda boleh samada peroleh produk/servis untuk direview, atau menulis berdasarkan pengamatan dan research anda. Atau cara paling senang untuk 'menjaja' servis pengiklanan review yang blog anda sediakan - menerusi pendaftaran di Advertorial.MY.

Biar pengiklan cari blog anda di Advertorial.MY dan hubungi anda untuk berikan Job Reviews. Potensi income menerusi pengiklanan Job Reviews ini boleh bermula dari RM100 - RM1000 untuk satu post/entri di blog anda!

Sekarang. Masa untuk blog anda menyerlah, dan rebut peluang ini.

1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement