Kadar Tambang Feri Langkawi

Kadar tambang feri ke Langkawi terkini. Walaupun harga minyak turun, tetapi tidak nampak tanda-tanda bahawa kadar tambang feri ke Langkawi diturunkan. Saya fikir tahun 2015, akan berlakulah penurunan harga kadar tambang Feri ke Langkawi, tetapi ianya tidak berlaku.

Mungkin alasan pengusaha Feri ke Langkawi adalah sama juga dengan pengusaha bas ekspress di negara ini yang menyifatkan penurunan harga minyak dunia tidak beri sebarang impak besar atas kos operasi yang sudah pun meningkat. Situasi di mana seorang orang patut faham betul-betul.

Kadar Tambang Feri Langkawi

Kadar Tambang Feri Langkawi
Apapun, tambang atau tiket feri dari Kuala Perlis, mahupun Kuala Kedah ke Langkawi tidak pernah naik sejak beberapa tahun yang lalu. Tambang feri dari Kuala Perlis ke Langkawi pada tahun 2013 masih kekal sama iaitu RM18 seorang bagi perjalanan sehala.

Harga atau kadar tambang feri ke Langkawi masih lagi kekal pada harga lama, dan ianya masih dikira berpatutan.

Jadual Perjalanan dan Kadar Tambang Feri ke Langkawi dari Kuala Kedah

Kadar Tambang Feri Langkawi dari Kuala Kedah

Jadual Perjalanan dan Kadar Tambang Feri ke Langkawi dari Kuala Perlis

Kadar Tambang Feri Langkawi dari Kuala Perlis

Dengan kadar ini, perkhidmatan feri ke Langkawi beroperasi 7 hari seminggu dari 7 pagi hingga 7 malam, samada dari Kuala Perlis mahupun Kuala Kedah. Masa perjalanan menaiki feri ke Langkawi dari Kuala Kedah ialah 1 jam 45 minit, manakala masa perjalanan dari Kuala Perlis ialah 1 jam 15 minit, bergantung dengan keadaan laut, cuaca dan juga bilangan penumpang.
Mana lebih jimat? Seandainya saya dari arah selatan tanahair mahu ke Pulau Langkawi dengan menaiki feri? Perjalanan ke Langkawi dari Kuala Perlis atau dari Kuala Kedah?

Bagi saya yang dah beberapa kali ke Pulau Langkawi, saya fikir sama sahaja. Jika ada bezanya pun, hanya sedikit sahaja dari segi kos tol.

Apa pendapat anda?

Semoga entri ini boleh dijadikan panduan untuk anda melancong makan angin ke Pulau Lagenda ini, manalah tahu kot-kot nak borong Lotte Pepero atau pergi ke muzium 3D kedua terbesardi dunia.

Sumber: Langkawi Online