Ada rakan blogger bertanyakan mengenai cara pasang kubik rubik ketika loading blog. Mungkin seronok nampak kubik rubik tu sedang beranimasi, maka diminta terus kepada saya untuk kongsikan tutorial memasangnya di blog platform blogspot.

Ok. Tatkala entri ini ditulis, memang saya ada pasang kubik rubik ini di dalam blog. Ianya bertujuan untuk hilangkan rasa bosan menunggu loading blog yang kadangkala memakan masa. Dengan cara ini, pengunjung blog tidak akan merasa berada 'lama' untuk menunggu entri seterusnya (yang diklik) untuk dipaparkan.
Cara Pasang Kubik Rubik Loading Blog

Kubik rubik beranimasi akan berikan kesan psikologi kepada pengunjung dan pembaca. Ia akan muncul ketika pengunjung klik dari satu link ke satu link, samada keluar dari blog atau antara entri-entri di dalam blog. Apabila ia muncul, pengunjung akan leka melihatkan animasi yang keluar dan tanpa sedar mereka sebenarnya menunggu loading blog untuk dipaparkan.

Teknik Turunkan Kadar Bounce Rate

Cara ini juga dapat mengurangkan kadar bounce rate sesebuah blog kerana pengunjung tidak pangkah meninggalkan blog anda walaupun terpaksa menunggu agak lama. Secara lansung ia tidak akan buat pengunjung rasa bosan dengan blog anda.

Cara Pasang Kubik Rubik Loading Blog

Ok.

Bagaimana nak pasang?

Anda hanya perlu salin kod-kod HTML dan CSS yang saya sediakan ini ke dalam HTML blogspot anda.

Salin dan tampal kod dibawah ini dan letak sebelum penutup BODY.


Dan kod CSS berikut di dalam b:skin blogspot anda.



Ok. Save template blogspot anda, dan lihat hasilnya ...

Selamat mencuba.


6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Kenapa saya buat tak jadi ye? adakah disebabkan saya meletakkan coding popads?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ubah kedudukan kod untuk CSS tu. Atau cara paling mudah ... sekalikan semua tu dalam satu kod HTML dan letak sebagai widget HTML blogspot.

      Padam
  2. Balasan
    1. Uiskkk .. heran ni .. saya try sekali lagi pun tak boleh jugak. Mesti ada yang tak kena ni.

      Padam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement